تغذیه دیابتی‌ها در بارداری

تغذیه دیابتی‌ها در بارداری

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تغذیه دیابتی‌ها در بارداری را ببینید.

پرسش: در مورد تغذیه دیابتی ها در دوران بارداری؟

پاسخ: كلید یك بارداری سالم برای خانم های مبتلا به دیابت، كنترل قند خون می باشد. كنترل قند خون باید پیش از دوران و در طول دوران بارداری انجام گیرد.

كنترل دقیق قند خون، به معنی نگهداری غلظت قند خون نزدیک حد طبیعی می باشد.
برای رسیدن به این كنترل لازم می باشد تعادل صحیحی بین مصرف مواد غذایی، ورزش و تزریق انسولین برقرار گردد. از این رو لازم می باشد قند خونتان را مرتب بررسی كنید.

با كنترل قند خون و مراقبت های صحیح پزشكی، احتمال یك بارداری بدون مشكل و تولد نوزاد سالم همانند مادران غیردیابتی خواهد بود.قند خون و كتون ها كه در خون مادر با غلظت بیش از حد طبیعی وجود دارند، از جفت می گذرند و وارد بدن جنین می شوند و احتمال تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می دهند. بنابراین كنترل درست قند خون پیش از دوران بارداری بسیار مهم می باشد.شما می توانید با اندازه گیری مرتب قند خون و ارتباط مداوم با پزشك متخصص بانوان، قند خون را تحت كنترل در اورید.

افراد مبتلا به دیابت نوع یك یا همان دیابت وابسته به انسولین در دوران بارداری، نیاز بدنشان به انسولین زیاد می ‌شود. این افزایش نیاز به ویژه در سه ماه اخر بارداری دیده می ‌شود كه به علت وجود هورمون جفت می باشد. هورمون جفت به رشد جنین كمك می ‌كند، اما در همان زمان جلوی فعالیت انسولین بدن مادر را می ‌گیرد در نتیجه نیاز به انسولین افزایش می ‌یابد.

اگر بانوان باردار به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، برنامه درمانی عوض می ‌شود. اگر برای كنترل دیابت، قرص‌ های خوراكی پایین اورنده قندخون مصرف می ‌كنید، این قرص ‌ها را به علت ایجاد نقایص جنینی نباید در دوران بارداری استفاده كنید. پزشك شما قبل از باردار شدن ممكن می باشد درمان با انسولین را برای كنترل قندخون شروع كند.

برای انجام بهترین مراقبت های قبل از بارداری، گروه های زیر لازم می باشد به شما كمك كنند:
– پزشك متخصص غدد كه كنترل دیابت شما زیر نظر وی می باشد.
– متخصص بانوان
– متخصص تغذیه كه برنامه غذایی صحیح را برای شما در طول مدت بارداری جهت كنترل قند خون طراحی كند.

به خاطر داشته باشید برای داشتن بارداری سالم لازم می باشد قند خون خود را قبل از بارداری، در طول بارداری و بالاخره پس از زایمان در حد طبیعی نگه دارید.

اصولا افراد مبتلا به دیابت برنامه غذایی مرتبی دارند. در طول حاملگی برای پیش گیری از افزایش یا كاهش زیاد قند خون لازم می باشد با متخصص تغذیه و پزشك معالج خود مشاوره كنید. اگر در شروع بارداری، وزن شما بیش از حد معمول بود، نباید وزن خود را كم كنید. پزشك و متخصص تغذیه در مورد نحوه افزایش وزن در طول دوران بارداری شما را راهنمایی خواهند كرد.

اگر در شروع حاملگی وزن مطلوبی دارید، انتظار می رود تا پایان بارداری ۷ تا ۱۱ كیلوگرم اضافه وزن پیدا كنید. خانم های لاغر لازم می باشد افزایش وزن بیشتری در طول بارداری داشته باشند.

ورزش به ویژه در دیابت نوع ۲(غیر وابسته به انسولین) یكی از اصول اساسی درمان به شمار می اید. همان طور كه می دانید ورزش همراه با برنامه غذایی صحیح، در كنترل قند خون نقش اصلی را دارد. در مورد ورزش كردن در دوران بارداری حتما سوالاتی برایتان مطرح می شود كه در این مورد باید با متخصص مربوطه مشورت كنید.

 ورزش در دوران بارداری به وضعیت سلامت شما كمك خواهد كرد، اما اگر مبتلا به یكی از بیماری های زیر هستید لازم می باشد در مورد خطرهای ورزش در دوران بارداری، با پزشك خود مشورت كنید.
این بیماری ها عبارتند از: فشارخون بالا ، بیماری های چشمی ، كلیوی، قلبی، اسیب های عروقی و عصبی.

به طور كلی در دوران بارداری، نباید ورزش های كششی اندام یا در اصطلاح ورزش های كششی سنگین انجام دهید. بهترین ورزش، در دوران بارداری، پیاده روی و شناست.
گ
بعد از تولد نوزاد، بدن شما به علت فعالیت زیاد در دوران بارداری به استراحت نیاز دارد. برخی مادران در طول چند هفته اول پس از تولد، میزان قند خونشان بهتر می شود و برعكس بعضی دیگر قند خونشان به سرعت بالا می رود. بنابراین وضعیت كنترل قند خون در این مدت قابل پیش بینی نیست.

تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادران دیابتی بسیار خوب می باشد، اما ممكن می باشد غلظت قند خون قابل پیش بینی نباشد. هم چنین ممكن می باشد عوض در الگوی خواب و غذا سبب افت قند خون شما شود، از این رو همانند دوران قبل از بارداری، در كنترل قند خون خود كوشا باشید.
رای پیشگیری از افت قند خون در طول دوران شیردهی لازم می باشد:
۱- قبل یا در طی شیردهی یك میان وعده حاوی پروتئین و كربوهیدرات مثل نان و گوشت و… مصرف كنید.

۲- به مقدار كافی مایعات بنوشید. طوری برنامه ریزی كنید كه در حین شیردهی، اب یا چای بدون قند مصرف كنید.

۳- اگر در زمان شیردهی دچار كاهش قند خون شُدید، شیردهی را متوقف سازید و برای برطرف كردن حالت افت قند خون، یك ماده غذایی مصرف كنید.
اگر به فرزند خود شیر می دهید، به انرژی بیشتری نیاز دارید. بنابراین جهت تعیین دقیق این میزان انرژی و هم چنین داشتن قند خون طبیعی، حتما ارتباط مستمر خود را با پزشك معالج و متخصص تغذیه ادامه دهید.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي می باشد يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.

تغذیه دیابتی‌ها در بارداری

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره تغذیه دیابتی‌ها در بارداری با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا