بهترین سونوگرافی تهران

سلامت

بهترین سونوگرافی تهران

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین سونوگرافی تهران را ببینید.

بهترین سونوگرافی تهران

 

پورتال یک، گروه ترجمه: این مطالب چهارمین مطالب بسته انواع سونوگرافی در بارداری است. به بسیاری از بانوان در طول بارداری توصیه می‌شود که سونوگرافی انتی انجام دهند، اما سونوگرافی انتی چیست؟ سونوگرافی  NT مخفف  nuchal-translucencyبه معنای فضای شفاف پشت گردن است. این سونوگرافی بین هفته یازدهم بارداری تا چهاردهم بارداری انجام میشود یا زمانی که جنین بین ۴۵ میلی متر تا ۸۴ میلی متر باشد. تمام جنین ها پشت گردنشان مایع دارند اما آنهایی که سندرم داون دارند مقدار مایعات بیشتری دارند.

سندروم داون مشکلی است که در آن، فرد دارای یک کروموزوم اضافی با شماره ۲۱ است که بر نحوه رشد بدن و مغز تاثیر می گذارد.

به همین دلیل است که این سونوگرافی به بررسی ابتلای جنین به سندرم داون و برخی مشکلات قلبی مادرزادی می پردازد.

انجام سونوگرافی انتی
چرا باید سونوگرافی انتی انجام دهید؟
به تمام بانوان، سونو NT توصیه میشود تا مشخص شود جنین به سندرم داون مبتلاست یا نه. اگر نتیجه این سونو برای شما یک در هزار باشد به این معناست که برای هر هزار جنینی در معرض خطر یک نفر ممکن است سندرم داون داشته باشد. خطر یک در ۱۵۰ یا کمتر بسیار خطرناک است.
آزمون های تشخیصی مانند CVS و آمنیوسنتز را میتوان برای اطمینان از اینکه جنین سندرم داون نداشته باشد انجام داد اما این تستهای تشخیصی خطر سقط جنین را به همراه دارد. به همین دلیل متخصص بانوان اغلب تست غربالگری را پیش از آزمونهای تشخیصی توصیه میکند. نتیجه این سونو میتواند به شما در تصمیم گیری برای آزمونهای تشخیصی کمک کند.

سونوگرافی NT چیست؟

سونوگرافی انتی چطور انجام می‌شود؟
اسکن NT بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ انجام میشود و قبل از آن نمیتوان انجام داد چون جنین کوچک است. پس از ۱۴ هفته هم مایع اضافی گردن با رشد سیستم لنفاوی جنین جذب می شود و بنابراین اسکن دقیق نخواهد بود. اسکن معمولا از روی شکم شما و با تجهیزات سونوگرافی نرمال انجام می شود. فردی که این کار را انجام می دهد ژل را روی شکم قرار داده و با پروب روی شکم حرکت میکند. در این سونوگرافی اول اندازه سر تا انتهای ستون فقرات جنین و بعد میزان مایع پشت گردن اندازه گیری میشود. در اینجا پوست به صورت خط سفید ظاهر شده و مایع زیر پوست سیاه است.

NT نرمال چند است؟
NT کمتر از ۳٫۵ میلی متر زمانی که جنین ۴۵ میلی متر در ۸۴ میلی متر است، استاندارد است. NT با رشد جنین بیشتر میشود. جنینی که این میزان NT داشته باشد در معرض خطر کمتری قرار دارد هرچند که میزان بالای NT نیز دلیل بر وجود مشکل نیست. جنینی با NT 2.9 میلی متر هم در محدوده طبیعی قرار دارد. ۹ جنین از ۱۰ جنین میزان NT بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ میلی متر دارند که مناسب است.  جنینی با NT 6 میلی متر در معرض خطر سندرم داون و دیگر ناهنجاریهای کرموزومی قرار دارد.

خطر ابتلا به سندرم داون چطور محاسبه میشود؟
هر زنی احتمال دارد نوزادی با سندرم داون به دنیا بیاورد و این احتمال با افزایش سن بیشتر میشود. برای محاسبه خطر کلی سونوگرافیست، اسکن NT را انجام خواهد داد. هر چند برای اطمینان علاوه بر این اسکن باید آزمایش خون نیز انجام شود. آزمایش خون محاسبه بتا HCG است که در جنین با سندرم داون میزان بالایی دارد.

اگر در معرض خطر باشید
بسیاری از زنانی که در معرض خطر بالا هستند، نوزاد سالم به دنیا می آورند. با وجود این اگر برچسب پرخطر خورده باشید طبیعی است که احساس اضطراب و عدم اطمینان کنید. به این ترتیب به متخصصان جنین معرفی میشوید تا آنها با بررسی بیشتر بتوانند گزینه های لازم را به شما ارائه کنند. تنها راه برای اطمینان از ناهنجاری کرموزومی انجام آزمون آمنیوسنتز است که خطر سقط دارد. اما یکی از مزایای آن این است که در اوایل بارداری انجام میشود و میتواند برای تصمیم گیری در گامهای بعدی به شما کمک کند.

سونو انتی
کاربردهای دیگر سونوگرافی انتی
علاوه بر تشخیص ناهنجاریهای ژنتیکی و مادرزادی، با این نوع سونوگرافی، سن دقیق جنین و موقع دقیق زایمان طبیعی قابل تعیین است.  همچنین طی سونوگرافی NT ، وجود یا نبود استخوان بینی هم قابل ثبت و بررسی است، زیرا در ناهنجاری های مادرزادی مثل سندرم داون، تیغه استخوان بینی تشکیل نمیشود. لازم به ذکر است که استخوان بینی در هر سنی از حاملگی قابل اندازه گیری است و ارزش تشخیصی دارد، ولی به علت همراهی با  NT  بیشتر در سه ماهه دوم استفاده می شود.

مهم‌ترین مطالب درباره سونوگرافی انتی

سونوگرافی ان تی، بخشی از آزمایشات معمول دوره بارداری در سه ماهه اول است و برای همه خانم ها توصیه می شود.
اگرچه این آزمایش به طور گسترده ای انجام می شود، اما در برخی مناطق (به خصوص در نواحی روستایی)، ممکن است ماشین ها و تکنیسین هایی که تجربه انجام این کار را دارند، وجود نداشته باشند.

چه زمانی سونوگرافی انتی انجام می شود؟
سونوگرافی ان تی باید بین هفته های ۱۱ تا ۱۳ بارداری صورت گیرد. پس از آن، بافت بسیار ضخیم می شود و دیگر شفاف نیست و سونوگرافی، بی نتیجه می ماند.

چگونه سونوگرافی ان تی انجام می شود؟
ان تی، نوع خاصی از سونوگرافی با استفاده از دستگاه سونوگرافی بسیار حساس است. سونوگرافی کننده ابتدا برای اطمینان از صحت سن جنین، طول فرق سر تا دنبالچه کودک را اندازه گیری می کند.
سپس ضخامت پشت گردن را پیدا کرده و ضخامت آن را بر روی صفحه نمایش می سنجد. این اندازه گیری ها به علاوه سن شما و سن حاملگی شما، وارد معادله ای می شوند که احتمال ناهنجاری کروموزومی را محاسبه می کند.
اگر چه نمی تواند تشخیص قطعی دهد، اما کمک می کند تا تصمیم گیری کنید که آیا می خواهید آزمایش تشخیصی انجام دهید یا نه.

اندازه گیری فضای شفاف پشت گردن چیست؟
ان تی بر روی یک فضای کوچک و واضح در پشت گردن یک کودک در حال رشد تمرکز دارد که به آن ضخامت پشت گردن جنین گفته می شود.
کارشناسان دریافتند که این نقطه تمایل به تجمع مایعات دارد و در نتیجه در نوزادانی که ناهنجاری های ژنتیکی مانند سندروم داون (که در اثر یک نسخه بیشتر کروموزوم شماره ۲۱، یکی از جفت های کروموزوم ۲۳ که حاوی کد ژنتیکی شخص هستند)، تریزومی ۱۸ (یک نسخه اضافی از کروموزوم ۱۸)، و تریزومی ۱۳ (یک نسخه اضافی از کروموزوم ۱۳) دارند، اندازه بزرگتری دارد.

سونوگرافی NT چیست؟

 

سونوگرافی ترکیبی سه ماهه اول بارداری
از آنجا که سونوگرافی ان تی به تنهایی میزان خطای بسیار بالایی دارد، پزشک ممکن است پیشنهاد یک آزمایش ترکیبی را دهد، که در آن نتایج سونوگرافی ان تی با یک یا دو آزمایش خون ترکیب شده که سطوح هورمون hCG و PAPP-A (حاملگی همراه با پروتئین پلاسما A) را اندازه گیری و مقایسه می کند، که این دو هورمون تولید شده توسط جنین، به جریان خون شما منتقل می شوند.

در سونوگرافی NT جنین بیمار چگونه دیده می شود؟
متخصصین مربوطه با بررسی اندازه فضای روشن و شفاف در بافت پشت گردن، بیماری را در جنین تشخیص می دهد.
نوزاد مبتلا به ناهنجاری مادرزادی، معمولا مایع تجمع یافته ای در منطقه پشت گردن خود در طول سه ماه اول بارداری دارد و این فضای روشن، بزرگتر از میزان جنین های سالم و طبیعی است.

اگر میزان انتی بالا بود
اگر میزان ان تی یا نتایج ترکیب با آزمایش های دیگر نشان داد که کودک شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به ناهنجاری ژنتیکی قرار داشته باشد، پزشک شما احتمالاً یک آزمایش تشخیصی مانند نمونه برداری کوریونیک ویلوس (CVS) یا آمنیوسنتز انجام می دهد.
از آنجا که افزایش میزان ان تی اندازه گیری شده با نقایص در قلب جنین نیز همراه هستند، پزشک شما ممکن است در هفته بیستم بارداری اکوکاردیوگرافی جنین را نیز پیشنهاد کند تا نقایص قلب جنین را بررسی کند.
افزایش در اندازه گیری ان تی، همچنین ممکن است با افزایش کمی بالاتر خطر تولد نوزاد زودرس همراه باشد، بنابراین ممکن است برای این مساله نیز تحت نظارت قرار بگیرید.
به خاطر داشته باشید که سونوگرافی ان تی و آزمایش های خون به طور مستقیم برای مشکلات کروموزومی انجام نمی شوند، یا اینکه یک بیماری خاص را تشخیص نمی دهند.
در عوض، نتایج فقط احتمال آماری از داشتن مشکل در کودک را ارائه می کند. نتایج غیر طبیعی ان تی یا ترکیب شده با آزمایشات دیگر، به این معنا نیست که کودک شما اختلال کروموزومی دارد، فقط اینکه خطر داشتن این اختلال در کودک شما بیشتر است- که آزمایش های تشخیصی در ادامه این آزمایشات توصیه می شود.
در حقیقت، اکثر زنانی که نتایج آزمایش سونوگرافی شان غیر طبیعی بوده، یک کودک کاملا سالم و طبیعی داشته اند.
در عین حال، یک نتیجه طبیعی، تضمینی برای داشتن کودک سالم نیست، اما به این معنی است که بسیار بعید است کودک شما نقص کروموزومی داشته باشد.

سونوگرافی NT چقدر طول می‌کشد؟
زمان انجام این سونوگرافی بستگی به شرایطی دارد:

  • مادر باید همکاری خوبی با پزشک داشته باشد.
  • برای انجام سونوگرافی ان تی مادر باید به پشت دراز بکشد و هر پوزیشنی که پزشک توصیه می‌کند را انجام دهد، همچنین جنین باید خوب بچرخد و حرکت زیادی نداشته باشد.
  • جنین هم باید پوزیشن مناسب داشته باشد و پزشک بتواند از پوزیشن مناسب برای اندازه گیری NT عکس بگیرد. اینگونه پزشک می‌تواند مایع پشت گردن جنین را با دقت اندازه گیری نماید.

سونوگرافی انتی
خطرات سونوگرافی انتی
هم سونوگرافی و هم آزمایش خون همراه با آن بدون درد است (مگر اینکه از سرنگ های تزریقی برای آزمایش خون استفاده کنید) و خطری برای شما و کودک تان ندارد.
بزرگترین مشکل ممکن است اضطرابی باشد که می توانند تحریک کننده باشد. مثبت بودن آزمایش بسیار شایع است (همانطور منفی بودن غلط این آزمایش)، که ممکن است نیاز به پیگیری با رویکردهایی داشته باشد که خطر بیشتری به همراه دارند.
اما سعی کنید با این دید به مساله مشاهده کنید: شانس داشتن یک نوزاد کاملاً سالم به شدت به نفع شماست.

بهترین سونوگرافی تهران

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره بهترین سونوگرافی تهران با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا