‌واریکوسل چگونه بیماری است؟

سلامت

‌واریکوسل چگونه بیماری است؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه ‌واریکوسل چگونه بیماری است؟ را ببینید.

واریکوسل شبیه به واریس است با این تفاوت که در اطراف بیضه ‌ها رخ می ‌دهد.

تعریف بیماری واریکوسل
واریکوسل زمانی ایجاد می ‌شود که رگ ‌ها در کیسه بیضه متورم شده و در هم می‌پیچیند. این بیماری شباهت زیادی به بیماری واریس دارد و غالبا در بالای بیضه‌ها، به خصوص بیضه سمت چپ شکل می‌گیرد؛ چرا که رگ تخلیه کننده خون از بیضه چپ به کلیه دارای طول بیشتری است و به تشدید این مسئله دامن می‌زند.
بروز این بیماری می‌تواند موجب ناراحتی یا حتی درد می‌شود. از عوارض آن می‌توان به تاثیر منفی روی باروی و یا کوچک شدن بیضه‌ها اشاره کرد که هر کدام تبعات خود را در پی خواهد داشت. بیماری پیچیدگی رگ ‌‌ها در کیسه بیضه غالبا در مردان جوان پدیدار می ‌شود و از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ تا ۱۵ نفر را درگیر می ‌کند.
بهتر است بدانید که درمان یا جراحی این بیماری در حیطه وظایف متخصص اورولوژی است و در صورت بروز آن باید با چنین شخصی ملاقات و مشورت کنید.

علل ایجاد بیماری واریکوسل
پزشکان هنوز ادله محکمی از علل ایجاد این بیماری در دست ندارند، اما آن‌ها گمان می‌کنند که وجود نقص در مسیر گردش خون در طناب منوی (spermatic cord: یکی از اجزای شبیه طناب در دستگاه تولید مثل مردان) می‌تواند عامل ایجاد آن باشد. زمانی که دریچه‌های درون رگ‌ها در طناب منوی آن گونه که باید عمل نکنند، خون در گردش، برمی‌گردد و موجبات تورم و در هم پیچیدگی رگ‌ها را فراهم می‌کند.

علائم بیماری واریکوسل
این عارضه مردانه به ندرت موجب درد می‌شود، اما اگر چنین تجربه‌ای داشتید این درد می‌تواند مشخصات زیر را شامل شود:
احساس درد بیشتر هنگام ایستادن یا در هنگام تقلا یا ورزش کردن.
شدت درد می‌تواند از زیاد تا خفیف متغیر باشد.
هنگامی که به پشت دراز می‌کشید درد کاهش می‌یابد.
شدت درد رفته رفته افزایش یابد.

راه‌ های تشخیص واریکوسل
تشخیص این بیماری غالباً کمی سخت است، اما پزشک ممکن است با ابزاری نظیر سونوگرافی بیضه و امواج فراصوت در طول معاینه پزشکی متوجه آن شود. با این حال اگر فرد نشانه‌های زیر را در خود دیدن کرد بهتر است به پزشک مراجعه کند:
هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر بیضه‌ها
وجود توده و یا تورم در کیسه بیضه
مشکلات باروری
وجود رگ‌هایی که به صورت غیرمعمول بزرگ شده‌اند یا پیچ خورده‌اند.

انواع واریکوسل
به نظر برسد یکی از سوال‌های رایج در مورد گرید و سیستم “درجه بندی” برای اندازه این بیماری باشد که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. سیستم‌های درجه بندی این عارضه، به مشخص کردن اندازه آن کمک می‌کند، که این مورد خود به راهنمایی در درمان کمک می‌کند. امرزه سیستم‌های مختلفی ایجاد شده‌اند، اما در ادامه با رایج‌ترین مقیاس آن آشنا خواهید شد:
واریکوسل گرید ۰
ساب کلینیکال (subclinical varicocele) که بدون نشانه بوده و تنها از طریق سونوگرافی قابل رویت است.
واریکوسل گرید ۱
از طریق مانور والسالوا قابل رویت است و پزشک بدون کاربردن ابزار خاصی می‌تواند به وجود آن پی ببرد.
واریکوسل گرید ۲
این نوع بدون مانور والسالوا قابل تشخیص است. (مانور والسالوا (Valsalva maneuver‎) زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مجرای گلوی خود را ببندد (حبس نفس) و فشار درون شکمی و سینه را از طریق انقباض عضله‌های شکم و عضله‌های تنفسی افزایش دهد.)
واریکوسل گرید ۳
این نوع از بیماری سبب ایجاد ناهنجاری در شکل و ظاهر و اندازه بیضه‌ها شده و به راحتی قابل تشخیص و رویت است.

روش ‌های درمان واریکوسل
و اما یک خبر خوب و یک خبر بد؛ خبر خوب این که همه واریکوسل‌ها به درمان نیاز ندارند و خبر بد این که هیچ دارویی برای جلوگیری از ایجاد یا پیشرفت این بیماری وجود ندارد و اگر دردی در قسمت مورد نظر حس کردید پزشک تنها به تجویز مسکن بسنده می‌کند. اما در چه مواقعی می‌بایست به پزشک مراجعه و از روش‌های مختلف درمانی استفاده کرد؟
چنانچه درد زیادی دارید، در مسائل باروری به مشکل برخورد کرده‌اید و یا چنانچه به تازگی متوجه کوچک شدن بیضه سمت چپ نسبت به بیضه سمت راست شده‌اید می‌بایست یکی از روش‌های درمانی زیر را با نظر پزشک متخصص عملیاتی کنید. بهتر است بدانید که هدف از انجام تمامی روش‌های زیر انسداد یا حذف رگ‌های اضافه‌ای است که وظیفه خون رسانی به طناب منوی را برعهده دارند، به این صورت گردش خون در این سیستم به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و بیماری مرتفع خواهد شد.

عمل باز واریکوسل
این عمل که در عامه به عمل باز، عمل میکروسکوپی و همچنین جراحی نیز سرشناس است با ایجاد یک بریدگی ۱ اینچی در کیسه بیضه فرد بیمار و توسط پزشک آغاز می‌شود. در روش میکروسرجری (جراحی میکروسکوپی)، پزشک با استفاده از یک ذره بین یا یک میکروسکوپ دید بهتری از رگ‌ها را به دست می‌آورد و همانطور که در بالا اشاره شد کار انسداد یا حذف رگ‌ها را آغاز می‌کند. گفتنی است که پزشکان در این پروسه از بی‌حسی موضعی و یا بی‌هوشی عمومی بهره می‌گیرند.

جراحی لاپاراسکوپی واریکوسل
در این روش پزشک برش بسیار کوچکی در قسمت مورد نظر ایجاد کرده و با استفاده از آن، لوله‌هایی را به داخل بدن هدایت می‌کند. لوله‌های مذکور ابزار جراحی و یک دوربین ویژه را با خود حمل می‌کند که نمایی از درون بدن شما را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در این حالت همانند روش قبل پزشکان از بی‌هوشی عمومی استفاده می‌کنند.
وجود نگرانی پیش از هر عملی عادی است. ترس از این عمل نیز وجود دارد و چنانچه یک دکتر حرفه‌ای برای عمل خود انتخاب نکرده باشید، باید بیشتر نگران باشید. براساس گزارش‌های واصله در موارد نادری، جراحی لاپاراسکوپی و همچنین عمل باز آن، عوارضی را در پی داشته است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
تجمع مایع در داخل کیسه بیضه با اسم علمی هیدروسل (Hydrocele)
وارد آمدن آسیب جدی به شریان‌های بیضه‌ها
عدم درمان و بازگشت آن
نیاز به عمل با لیزر
در حقیقت پزشکان هنوز به روشی مبنی بر عمل این بیماری با لیزر دست نیافته‌اند؛ اما روش دیگری وجود دارد که به تازگی برای درمان آن بکار گرفته می‌شود که در آن از اشعه ایکس بهره می‌برند.

عمل آمبولیزاسیون واریکوسل (Percutaneous embolization)
در این روش یک پزشک به کمک یک رادیولوژیست لوله‌هایی را از قسمت کشاله ران و یا گردن به داخل بدن می‌فرستند و رادیولوژیست با استفاده از اشعه ایکس جراح متخصص را برای رسیدن به این عارضه راهنمایی می‌کند. پس از رسیدن به قسمت مورد نظر، جراح بالون‌ها یا فنر‌هایی را درون برخی رگ‌ها قرار می‌دهد. این کار مانع رسیدن خون به رگ‌های خاصی در این قسمت شده و آن را منقبض می‌کند. در این روش نیز بی‌هوشی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از عوارض این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم درمان و بازگشت آن
حرکت فنر و یا بالون از جای خود
ایجاد عفونت در محل برش اولیه

مقایسه روش ‌های جراحی واریکوسل با عمل آمبولیزاسیون
مدت زمان ریکاوری کامل برای آمبولیزاسیون حداکثر ۲ روز است، اما همین مدت در روش‌های جراحی حدود دو یا سه هفته است.
بر اساس آمار منتشر شده حدود ۲۴ درصد از بیمارانی که روش جراحی را انتخاب می‌کنند می‌بایست چند روزی در بیمارستان تحت مراقبت باشند، در حالی که در روش آمبولیزاسیون اینطور نیست.
در روش آمبولیزاسیون، هیچ گونه برشی در قسمت کیسه بیضه ایجاد نخواهد شد.
میزان بهبودی و باروری پس از آمبولیزاسیون و جراحی یکسان است و تاثیر هر دو به یک اندازه است.
یک بیمار با داشتن نشانه‌های دو طرفه از این بیماری، با استفاده از روش آمبولیزاسیون و با یک برش مدوا می‌شود، اما در روش‌های جراحی برای درمان، سمت چپ به یک شکاف و برای جراحی سمت راست، یک برش مجزا نیاز است.

پس از درمان واریکوسل به دلایل باروری، چه مدت باید منتظر بمانیم تا کیفیت مایع منی بهبود یابد؟
تجزیه و تحلیل مایع منی اغلب سه تا چهار ماه بعد از عمل انجام می‌شود. کیفیت مایع منی غالباً طی شش ماه بهبود می‌یابد، اما ممکن است این مدت تا یک سال نیز به طول بینجامد.

آیا جراحی واریکوسل بر میزان تولید تستوسترون تأثیر دارد؟
در اکثر بیماران، سطح تستوسترون پس از ترمیم افزایش می‌یابد. با این حال، در این مورد می‌بایست راجع به هر بیمار و شرایط او تبادل نظر شود و نمی‌توان حکم قطعی برای همه صادر کرد.

‌واریکوسل چگونه بیماری است؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره ‌واریکوسل چگونه بیماری است؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا