گرفتگی بینی و درمان خانگی آن

سلامت

گرفتگی بینی و درمان خانگی آن

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه گرفتگی بینی و درمان خانگی آن را ببینید.

گرفتگی بینی یا همان احتقان بینی مشکلی ناخوشایند و رایج است که هنگام تورم رگ‌های خونی بینی بافت‌های درونی دچار التهاب می‌شوند که در نتیجه بینی کیپ می شود، وجود مخاط بیش از حد و آبریزش بینی از عوامل گرفتگی بینی محسوب می شوند. دلایل زیادی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی منجر به گرفتگی بینی و فشار سینوس می شوند، اما عوامل تحریک کننده هرچه که باشد علائم را به سمت شما هدایت می کند.

در واقع چه چیزی باعث ایجاد این احساس می شود؟ هنگامی که سرما می خورید یا به آلرژی مبتلا می شوید غشاهای پوشاننده مجاری بینی ملتهب و تحریک می شوند و شروع به ایجاد مخاط بیشتری می کنند. به گزارش وب ام دی، برای بهتر شدن و راحت تر نفس کشیدن از این نکات استفاده کنید.

درمان های خانگی برای گرفتگی بینی

وقتی دچار گرفتگی بینی می شوید روی مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و سینوس خود متمرکز شوید، اگرچه برخی اوقات مردم تصور می کنند ممکن است هوای خشک به رفع آبریزش بینی کمک کند، اما باید بدانید این کار در واقع نتیجه عکس دارد و خشک شدن غشاها باعث تحریک بیشتر آنها می شود.

برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی می توانید از مرطوب کننده یا بخور استفاده کنید.

دوش های طولانی مدت بگیرید یا از یک ظرف حاوی آب گرم (اما نه خیلی گرم) بخار تنفس کنید.

مایعات زیادی بنوشید چراکه با این کار مخاط شما نازک می شود و می تواند از انسداد سینوس جلوگیری کند.

از اسپری نمک بینی استفاده کنید، این کار به شما کمک می کند تا مجاری بینی خشک نشود.

از روش آبیاری بینی استفاده کنید، سازمان جهانی غذا و دارو ایالت متحده توصیه می‌کند برای تهیه آن می توانید از آب مقطر، استریل یا آب جوشانده و خنک شده استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده دستگاه آبیاری را بشویید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. برای تنقیه بینی در روش آبیاری باید از ابزاری مانند قوری استفاده کنید که برای تخلیه‌ مخاط از بینی طراحی شده است. برای این روش باید قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار ‌دهید و قوری را کج کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی ‌تان شود، این کار باعث می ‌شود آب از یک سوراخ بینی وارد و از سوراخ دیگر خارج شود و گرفتگی بینی از بین برود.

یک حوله گرم و مرطوب را روی صورت خود قرار دهید، این کار با برطرف کردن ناراحتی مجاری بینی شما را باز می کند.

بیشتربخوانید:راه حل هایی برای باز شدن گرفتگی بینی

شب ها چند بالش را روی هم بگذارید و روی آن بخوابید چراکه  بالا نگه داشتن سر ممکن است تنفس را راحت تر کند.

از شنا در استخرهای دارای کلر خودداری کنید چراکه کلر می تواند مجاری بینی شما را تحریک کند.

داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان گرفتگی بینی

این گروه از داروها نیازی به نسخه ندارند و می توانند علائم شما را کاهش دهند:

داروهای ضد احتقان: این داروها با کمک به کاهش تورم در مجاری بینی گرفتگی و فشار سینوس را کاهش می دهند. آنها به صورت اسپری بینی مانند نفازولین، اکسی متازولین و فنیل افرین وجود دارند. همچنین این داورها به صورت قرص مانند فنیل افرین و سودو افدرین نیز موجود هستند.

بیشتربخوانید:گرفتگی و انسداد بینی؛ درمان خانگی برای گرفتگی و انسداد بینی

بیش از یک هفته بدون مشورت با پزشک داروی ضداحتقان خوراکی را استفاده نکنید. به علاوه نباید بیش از ۳ روز از اسپری ضد احتقان بینی نیز استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است گرفتگی بینی را بدتر کند. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل یا مصرف داروهای دیگر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. به کودکان زیر ۴ سال هرگز داروهای ضداحتقان یا داروی بدون نسخه سرماخوردگی ندهید.

بیشتربخوانید:فراری دادن عفونت های سینوس با طب سنتی

آنتی هیستامین ها: اگر آلرژی منجر به گرفتگی بینی و فشار سینوس شده باشد کنترل آن علائم را تسکین می بخشد. به دنبال داروهای آلرژی باشید که دارای آنتی هیستامین برای رفع گرفتگی و عطسه همراه با مواد ضد احتقان و فشار سینوس باشند. همچنین ممکن است برخی از داروهای سرماخوردگی آنتی هیستامین داشته باشند که می تواند به درمان آبریزش بینی و عطسه کمک کند. معمولا آنها در داروهای سرماخوردگی که باید در شب مصرف شوند، موجود هستند زیرا باعث خواب آلودگی می شوند. با مطالعه برچسب روی محصولات دستورالعمل مربوط به آن را دنبال کنید و اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

بیشتربخوانید:باید و نبایدهای ضروری برای مبتلایان به سینوزیت

مسکن ها: اگرچه مسکن ها گرفتگی بینی را از بین نمی برند، اما داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند درد ناشی از فشار سینوس را تسکین دهند. دستورالعمل های دوز روی محصول را حتما مطالعه کنید.

چه موقع برای درمان گرفتگی بینی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر بیش از ۷ روز گرفتگی بینی و فشار سینوس را تحمل می کنید باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرید، در صورت شدید بودن علائم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

گرفتگی بینی و درمان خانگی آن

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره گرفتگی بینی و درمان خانگی آن با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه

۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه ۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه را ببینید. کار کردن از خانه، در تمام روز و هر روز، ممکن است برای برخی‌ها ترسناک به نظر برسد. اما ایده‌ی اینکه بتوانید از هر …

سلامت
با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید

با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید را ببینید. زمانی که به نوش جان کردن مرغ خوش‌مزه فکر می کنید، به احتمال زیاد سینه، ران، بال و یا پاها را تجسم می کنید، …

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا