کاربردهای مفنامیک اسید + نحوه مصرف و عوارض جانبی

سلامت

کاربردهای مفنامیک اسید + نحوه مصرف و عوارض جانبی

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاربردهای مفنامیک اسید + نحوه مصرف و عوارض جانبی را ببینید.

مفنامیک اسید دارویی دارای هشدار جعبه سیاه است که جدی ترین هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد محسوب می شود که به پزشکان و بیماران هشدار می دهد.
هشدار خطر برای قلب: ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی از جمله لخته شدن خون، حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی را افزایش دهد این شرایط حتی می تواند کشنده باشد. اگر قبلا به بیماری قلبی مبتلا شده اید یا مفنامیک اسید را برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا مصرف کرده اید، خطر ابتلای شما افزایش می یابد. برای درمان درد قبل از جراحی پیوند عروق کرونر نباید از مفنامیک اسید استفاده کنید. این یک عمل جراحی قلب است که برای افزایش جریان خون در قلب شما انجام می شود. مصرف مفنامیک اسید در حدود زمان جراحی خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.
هشدار خطر برای مشکل معده: مفنامیک اسید ممکن است خطر ابتلا به مشکلات معده مانند خونریزی یا زخم معده (سوراخ های کوچک در مخاط معده یا روده) را افزایش دهد این شرایط حتی می تواند کشنده باشد. آنها می توانند در هر زمان و بدون هیچ علائم و نشانه های هشدار دهنده ای بروز کنند. اگر سن شما ۶۵ سال یا بالاتر است احتمال می رود شانس بیشتری برای مشکلات شدید معده داشته باشید.
نکات برجسته برای مفنامیک اسید
کپسول خوراکی مفنامیک اسید به عنوان یک داروی عمومی و دارویی با اسم کوچک تجاری Ponstel در دسترس است. از کپسول خوراکی مفنامیک اسید برای درمان درد خفیف تا متوسط و دیسمنوره (درد قاعدگی) استفاده می شود.

مفنامیک اسید چیست؟

مفنامیک اسید یک داروی تجویز شده به صورت کپسول خوراکی است. کپسول خوراکی مفنامیک اسید به عنوان داروی تجاری با اسم کوچک تجاری Ponstel در دسترس است، همچنین به عنوان یک دارو در دسترس عموم قرار دارد داروهای عمومی به طور معمول هزینه کمتری نسبت به نسخه با اسم کوچک تجاری دارند.

مفنامیک اسید چرا استفاده می شود؟

از مفنامیک اسید برای درمان درد خفیف تا متوسط و دیسمنوره (گرفتگی قاعدگی) استفاده می شود. این دارو برای درمان درد در افرادی که حداقل ۱۴ سال سن دارند و برای درمان گرفتگی قاعدگی بیش از دو تا سه روز تصویب شده است.

مفنامیک اسید چگونه کار می کند؟

مفنامیک اسید متعلق به گروهی از داروها به اسم کوچک داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است که به کاهش درد، التهاب و تب کمک می کنند. مشخص نیست که این دارو برای کاهش درد چگونه کار می کند. ممکن است با کاهش سطح پروستاگلاندین، ماده ای هورمونی مانند که به طور معمولا باعث التهاب می شود به کاهش تورم کمک کند.

عوارض جانبی مفنامیک اسید

کپسول خوراکی مفنامیک اسید باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع تر

عوارض جانبی شایع تری که می تواند با مفنامیک اسید رخ دهد شامل موارد زیر است:
دل درد
حالت تهوع
استفراغ
سوزش سردل
یبوست
اسهال
جوش
سرگیجه
وزوز گوش یا زنگ زدن در گوش
عوارض جانبی خفیف ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند، اما در صورت شدیدتر شدن علائم با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف مفنامیک اسید

در صورت بروز عوارض جانبی جدی به سرعت با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید به درمان فوری نیاز دارید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:
حمله قلبی یا سکته. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
درد قفسه سینه
تنگی نفس
ضعف در یک طرف بدن
لکنت زبان
نارسایی قلبی. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
افزایش غیرمعمول وزن
ورم در بازوها، پاها و دست ها
مشکلات معده مانند زخم یا خونریزی. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
درد یا ناراحتی معده
مدفوع سیاه و چسبناک
استفراغ خون

مشکلات کبدی. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز و بدن درد
خستگی
حالت تهوع
درد در قسمت فوقانی معده
خارش
واکنش های پوستی. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
قرمز شدن، تاول زدن یا لایه برداری از پوست
سلب مسئولیت: هدف ما ارائه مناسب ترین و اطلاعات فعلی به شما است. با این حال، از آنجا که داروها به طور متفاوتی روی هر فرد تاثیر می گذارند، نمی توانیم تضمین کنیم این اطلاعات شامل همه عوارض جانبی احتمالی باشد. این اطلاعات جایگزین توصیه های پزشکی نیست همیشه عوارض جانبی احتمالی را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی که سابقه پزشکی شما را می داند در میان بگذارید.

مفنامیک اسید ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد

کپسول خوراکی مفنامیک اسید ممکن است با سایر داروها، گیاهان یا ویتامین هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد که این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.
برای جلوگیری از تداخل پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاعات دهید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با چیز دیگری که مصرف می کنید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.
نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با مفنامیک اسید شوند، در زیر ذکر شده است.

داروهای فشار خون

مصرف این داروها با مفنامیک اسید ممکن است اثرات کاهش فشار خون را کاهش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین مانند:
والزارتان
کاندسارتان
لوزارتان
مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند:
کاپتوپریل
لیزینوپریل
انالاپریل
مسدود کننده های بتا مانند:
متوپرولول
آتنولول
تیمولول
داروهای ادرار آور
مصرف این داروها با مفنامیک اسید می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد این بدان معناست که آنها برای از بین بردن مایعات اضافی در بدن شما نیز کارایی نخواهند داشت. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
کلرتالیدون
تورسمید
بومتانید
داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ها با مفنامیک اسید ممکن است خطر خونریزی معده و زخم را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
آسپرین
ایبوپروفن
ناپروکسن
ضد انعقاد / رقیق کننده خون
مصرف وارفارین با مفنامیک اسید خطر خونریزی جدی معده را افزایش می دهد.
داروهایی که روی سروتونین تاثیر می گذارند
مصرف مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین با مفنامیک اسید خطر خونریزی جدی معده را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
سیتالوپرام
فلوکستین
سرترالین
داروی اختلال دو قطبی
مصرف لیتیوم با مفنامیک اسید ممکن است میزان لیتیوم را در بدن افزایش دهد که می تواند خطرناک باشد. پزشک شما ممکن است علائم مسمومیت با لیتیوم مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، لرزش یا گیجی را کنترل کند.
داروی ضد رطوبت اصلاح کننده بیماری
مصرف متوترکسات با مفنامیک اسید ممکن است میزان متوترکسات را در بدن افزایش دهد این ممکن است عوارض جانبی ناشی از متوترکسات را افزایش دهد.
ضد انعقاد
مصرف منیزیم هیدروکسید با مفنامیک اسید ممکن است سطح اسید مفنامیک را در بدن افزایش دهد که می تواند عوارض جانبی آن را افزایش دهد.
دیگوکسین
اگر مفنامیک اسید را با دیگوکسین مصرف کنید، ممکن است دیگوکسین موجود در بدن را به سطوح مضر برساند.
نحوه مصرف اسید مفنامیک
این اطلاعات مربوط به دوز مربوط به کپسول خوراکی مفنامیک اسید است. همه دوزها و فرم های ممکن است در اینجا وجود ندارد، بنابراین دوز مصرفی، شکل و تعداد دفعات مصرف شما به موارد زیر بستگی دارد:
سن
شرایط تحت درمان
شدت وضعیت
سایر شرایط پزشکی
چگونه به نخستین دوز واکنش نشان می دهید
عمومی: مفنامیک اسید
فرم: کپسول خوراکی
قدرت: ۲۵۰ میلی گرم
مارک: Ponstel
شکل: کپسول خوراکی
قدرت: ۲۵۰ میلی گرم
مقدار مصرف برای درد خفیف تا متوسط
دوز بزرگسالان (سنین ۱۸ سال به بالا)
نخستین دوز ۵۰۰ میلی گرم است پس از آن هر شش ساعت ۲۵۰ میلی گرم در صورت لزوم مصرف کنید نباید مفنامیک اسید را بیش از هفت روز مصرف کنید.
مقدار مصرف کودک (سنین ۱۴ تا ۱۷ سال)
نخستین دوز ۵۰۰ میلی گرم است پس از آن هر شش ساعت ۲۵۰ میلی گرم در صورت نیاز مصرف کنید نباید مفنامیک اسید را بیش از هفت روز مصرف کنید.
مقدار مصرف کودک (سنین ۰ تا ۱۳ سال)
مقدار مصرف برای افراد زیر ۱۴ سال مشخص نشده است.
مقدار مصرف برای کاهش درد قاعدگی
دوز بزرگسالان (سنین ۱۸ سال به بالا)
این دارو را با شروع خونریزی و علائم شروع کنید، نخستین دوز ۵۰۰ میلی گرم است پس از آن هر شش ساعت ۲۵۰ میلی گرم در صورت نیاز مصرف کنید، دقت داشته باشید نباید مفنامیک اسید را بیش از سه روز مصرف کنید.
مقدار مصرف کودک (سنین ۱۴ تا ۱۷ سال)
این دارو را با شروع خونریزی و علائم شروع کنید، نخستین دوز ۵۰۰ میلی گرم است پس از آن هر شش ساعت ۲۵۰ میلی گرم در صورت نیاز مصرف کنید، دقت داشته باشید نباید مفنامیک اسید را بیش از دو تا سه روز مصرف کنید.
مقدار مصرف کودک (سنین ۰ تا ۱۳ سال)
مقدار مصرف افراد زیر ۱۴ سال مشخص نشده است.

ملاحظات مربوط به دوز خاص مفنامیک اسید

برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی: اگر به بیماری کبدی مبتلا هستید بدن شما قادر به پردازش خوب این دارو نیست و ممکن است باعث افزایش مقادیر مفنامیک اسید در خون شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد، بنابراین پزشک ممکن است دوز کمتری را برای شما تجویز کند.
برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید بدن شما ممکن است نتواند آنطور که باید این دارو را پاک کند و ممکن است باعث افزایش مقادیر مفنامیک اسید در خون شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد، بنابراین پزشک ممکن است دوز کمتری را برای شما تجویز کند.
هشدار آسیب کبدی
مفنامیک اسید ممکن است به کبد شما آسیب برساند. پزشک احتمال دارد برای کنترل کبد شما آزمایش خون انجام دهد و مطمئن شود این دارو برای شما بی خطر است یا خیر. در صورت تماشا علائم آسیب کبدی از جمله موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
حالت تهوع
خستگی
خارش
زرد شدن پوست یا سفیدی چشم ها
درد در قسمت فوقانی معده
علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز و بدن درد
هشدار واکنش های پوستی خطرناک
در صورت تجربه به سرعت از کمک فوری پزشکی استفاده کنید
یک واکنش پوستی شدید
بثورات قرمز، متورم، لایه بردار یا تاول زده است
این ممکن است یک اختلال شدید پوستی مانند درماتیت لایه بردار، سندرم استیونز جانسون یا نکرولیز اپیدرمی باشد که همه آنها کشنده هستند.
هشدار برای بانوان باردار
در سه ماهه سوم بارداری نباید از مفنامیک اسید استفاده کنید زیرا ممکن است باعث شود رگ خونی که مواد مغذی و اکسیژن جنین را تامین می کند خیلی زود بسته شود.
هشدار برای افراد مبتلا به آلرژی
مفنامیک اسید می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکل تنفس
ورم صورت یا گلو
کهیر
اگر نسبت به این دارو واکنش آلرژیک داشته اید به سرعت مصرف آن را قطع کنید زیرا مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد. اگر به آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ها حساسیت دارید این دارو را مصرف نکنید، این موارد شامل ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و ملوکسیکام است.

هشدار تداخل با الکل

مصرف نوشیدنی های حاوی الکل همراه با مفنامیک اسید خطر خونریزی معده یا زخم را افزایش می دهد.
هشدارها برای افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند
برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی از جمله نارسایی قلبی و فشار خون بالا: مفنامیک اسید ممکن است باعث افزایش مشکلات قلبی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون شود. اگر قبلا به بیماری قلبی مبتلا شده اید و این دارو را برای مدت طولانی تری مصرف می کنید ممکن است خطر شما بیشتر باشد. مفنامیک اسید ممکن است باعث احتباس آب شود و فشار خون را بدتر کرده یا خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد.
برای افراد مبتلا به زخم و خونریزی معده: مفنامیک اسید خطر خونریزی یا زخم معده یا روده را افزایش می دهد. این موارد می توانند در هر زمان و بدون علائم و نشانه های هشدار دهنده رخ دهند. اگر بیش از ۶۵ سال سن داشته باشید، الکل بنوشید یا سیگار بکشید در معرض خطر بیشتری برای خونریزی جدی معده و روده هستید. اگر در حال حاضر به زخم معده یا خونریزی مبتلا هستید یا در گذشته نیز به پزشک خود اطلاع دهید.
برای افراد مبتلا به آسم: مفنامیک اسید ممکن است باعث باریک شدن یا کوچک تر شدن مجاری تنفسی شود که می تواند کشنده باشد. اگر آسم شما بدتر شد از کمک پزشکی فوری استفاده کنید. اگر آسم دارید که به آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی حساس است به هیچ وجه نباید از این دارو استفاده کنید.
برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: مفنامیک اسید در صورت مصرف طولانی مدت می تواند به کلیه ها آسیب برساند، بنابراین اگر سابقه بیماری کلیه دارید به پزشک خود بگویید.
اخطارها برای گروه های دیگر
برای بانوان باردار: مفنامیک اسید به اندازه کافی در بانوان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود در مورد اینکه آیا این دارو برای شما بی خطر است یا خیر صحبت کنید.
زنانی که شیر می دهند: مقادیر کمی مفنامیک اسید ممکن است به شیر مادر شما منتقل شود و باعث عوارض جانبی در کودک شما شود. شما و پزشک ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که آیا شیردهی را قطع یا مصرف مفنامیک اسید را متوقف کنید.
برای افراد مسن: اگر شما بیش از ۶۵ سال سن دارید بدن شما ممکن است این دارو را با سرعت کمتری پاک کند. این می تواند منجر به تجمع دارو در بدن شما شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. پزشک شما ممکن است کلیه های شما را هنگام مصرف مفنامیک اسید کنترل کند تا مطمئن شود هنوز برای شما بی خطر است یا خیر.
برای کودکان: ایمنی و اثربخشی مفنامیک اسید در افراد زیر ۱۴ سال ثابت نشده است.
طبق دستورالعمل مفنامیک اسید را مصرف کنید
از کپسول خوراکی مفنامیک اسید برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. اگر از آن برای درد خفیف تا متوسط استفاده می کنید درمان به طور معمول بیش از هفت روز طول نمی کشد. اگر از آن برای گرفتگی ها و کاهش دروه قاعدگی استفاده می کنید درمان بیش از دو تا سه روز طول نمی کشد. دقت داشته باشید اگر این دارو را طبق تجویز دارو مصرف نکنید، خطرات جدی به همراه دارد.
اگر مصرف دارو را قطع کردید یا اصلا آن را مصرف نکردید: ممکن است درد شما تسکین نیابد.
اگر دوز دارو را از دست دادید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: داروی شما ممکن است خوب کار نکند یا ممکن است کاملا متوقف شود. برای اینکه این دارو به خوبی کار کند باید مقدار مشخصی همیشه در بدن شما باشد.
اگر بیش از حد مصرف کنید: اگر بیش از حد مفنامیک اسید مصرف کنید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
خواب آلودگی
حالت تهوع
استفراغ
دل درد
خونریزی معده
فشار خون بالا
نارسایی کلیه
تنفس کند
کما
اگر فکر می کنید مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده اید به سرعت با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید.
در صورت از دست دادن دوز دارو چه باید کرد: این دارو در صورت لزوم هر شش ساعت یک بار مصرف می شود. اگر قصد مصرف آن را داشتید و دوز آن را فراموش کردید، هرچه زودتر آن را مصرف کنید. بعد از مصرف، شش ساعت دیگر منتظر دوز بعدی باشید. برای جبران دوز فراموش شده بیش از یک کپسول مصرف نکنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.
نحوه تشخیص اثر دارو: باید درد کمتری را تجربه کنید
ملاحظات مهم برای مصرف مفنامیک اسید
اگر پزشک کپسول خوراکی مفنامیک اسید برای شما تجویز می کند این ملاحظات را به خاطر بسپارید.

عمومی

برای جلوگیری از ناراحتی معده می توانید مفنامیک اسید را همراه غذا مصرف کنید.
کپسول خوراکی را خرد نکنید با نجوید و آن را کامل قورت دهید.
نحوه نگهداری مفنامیک اسید
مفنامیک اسید را در دمای اتاق بین دمای۲۰ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
این دارو را در قسمت های مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.
مسافرت رفتن
هنگام مسافرت با داروهای خود:
همیشه داروهای خود را همراه داشته باشید. هنگام پرواز هرگز آن را درون کیسه ای قرار ندهید بلکه آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
نگران قسمت های اشعه ایکس در فرودگاه نباشید آنها به داروی شما آسیب نمی رسانند.
ممکن است لازم باشد برای داروهای خود برچسب داروخانه را به کارمندان فرودگاه نشان دهید. همیشه ظرف اصلی با برچسب نسخه را به همراه داشته باشید.
این دارو را در ماشین رها نکنید و اطمینان حاصل کنید دارو از هوا بسیار گرم یا خیلی سرد دور است.

نظارت بالینی

در حالی که این دارو را مصرف می کنید، ممکن است پزشک انجام دهد:
آزمایش خون برای بررسی خونریزی احتمالی
آزمایش عملکرد کبد برای اطمینان از اینکه مفنامیک اسید به کبد شما آسیب نمی رساند
آزمایش عملکرد کلیه برای اطمینان از اینکه مفنامیک اسید به کلیه های شما آسیب نمی رساند

آیا گزینه های دیگری وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری شما موجود است بعضی از آنها ممکن است بیش از سایرین برای شما مناسب باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی دیگر که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.
سلب مسئولیت: سایت هلث لاین تمام تلاش خود را کرده است تا اطمینان حاصل کند تمام اطلاعات در واقع صحیح، جامع و به روز هستند. با این حال، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص یک متخصص بهداشت مورداستفاده قرار گیرد. همیشه قبل از مصرف هر دارویی باید با پزشک یا سایر متخصصان بهداشت و درمان مشورت کنید. اطلاعات دارویی موجود در این مقاله قابل تغییر است و برای پوشش دادن همه موارد استفاده، دستورالعمل ها، اقدامات احتیاطی، هشدارها، تداخلات دارویی، واکنش های آلرژیک یا عوارض جانبی در نظر گرفته نشده است. عدم وجود هشدارها یا سایر اطلاعات برای داروی مشخص بی خطر، موثر یا مناسب بودن دارو یا ترکیب دارو برای همه بیماران یا همه موارد خاص نیست.
مترجم: الهه زارعی

کاربردهای مفنامیک اسید + نحوه مصرف و عوارض جانبی

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره کاربردهای مفنامیک اسید + نحوه مصرف و عوارض جانبی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه

۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه ۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه را ببینید. کار کردن از خانه، در تمام روز و هر روز، ممکن است برای برخی‌ها ترسناک به نظر برسد. اما ایده‌ی اینکه بتوانید از هر …

سلامت
با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید

با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید را ببینید. زمانی که به نوش جان کردن مرغ خوش‌مزه فکر می کنید، به احتمال زیاد سینه، ران، بال و یا پاها را تجسم می کنید، …

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا