نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند!

سلامت

نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند!

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند! را ببینید.

گریه های شبیه جیغ نوزاد در حالی که پاهایش را توی شکمش جمع می کند، نشانه ای از نفخ نوزاد است، حالتی که در آن گاز در دستگاه گوارش او جمع می شود. 
پرسش: بنده یک نوزاد ۱۰ روزه دارم. با شیر خودم تغذیه اش می کنم. در مورد تغذیه در دوران شیردهی باعث ایجاد نفخ می شود اطلاعات میخواستم؟ احساس می کنم هر زمان لبنیات نمی خورم نوزادم آرام تر است. از طرفی هم مصرف آن در شیر دهی توصیه می شود. همچنین در مورد مصرف سبزیجات. از طرفی من با اینکه سبزیجاتی از قبیل بروکلی ، گل کلم و … را به صورت بخار پز حتی، مصرف می کنم نوزادم بی قراری می کند و دچار دلدرد می شود. توصیه تغذیه ای شما در دوران شیر دهی چیست؟ که هم شیر خوبی تولید کنم هم نوزادم اذیت نشود؟

 

نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند! 
پاسخ: نفخ نوزادان حالتی است که با کولیک نوزادی مرتبط است. کولیک دل درد و دل پیچه همراه با قولنج در نوزادان است و نوزادان تازه متولد شده ای که از شیر مادر تغذیه می کنند از هفته دوم به بعد با این مشکل درگیر می شوند.
دلیل این مشکل، نبود باکتری در دستگاه گوارش نوزاد و کم بودن فلور میکروبی در بدن است و پس از شکل گیری فلور میکروبی، مشکل نوزاد نیز رفع می شود. مشکل نفخ در بیشتر کودکان ایجاد و تا ماه سوم و چهارم زندگی رفع می شود و نیازی به استفاده از دارو ندارد و جایی برای نگران شدن مادران نیست.
دل درد، نا آرامی و کولیک که برخی از شیرخواران دچار ان می ‌شوند، می ‌تواند بر اثر غذایی که مادر خورده است، به وجود آمده باشد. همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممکن است، شیرخوار را نسبت به میل کردن شیر بی‌ میل کند.
مادران شیرده از مصرف غذاهای نفاخ، مواد بودار و مقادیر زیاد کافئین خودداری کنند‌ زیرا ترکیبات موجود در این مواد غذایی ممکن است از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده و او را دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌کند.
البته می ‌توان گفت که چنین رخدادهایی به طور دقیق قابل پیش ‌بینی و پیشگیری نیستند اما این مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عکس‌العمل فرزند شان، می ‌توانند تصمیم بگیرند که کدام ماده غذایی را حذف کنند یا از میزان مصرف‌ شان بکاهند.
برخی از مواد غذایی می‌ تواند طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهد که می ‌توان به سیر، پیاز، کلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردالو اشاره کرد و احتمال دل‌ دردهای ۲۴ ساعته شیرخوار را به وجود ‌آورد.
در ضمن مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌ های نوبرانه، نرسیده و کال در ایجاد اسهال و دل ‌درد کودکان تاثیر می ‌گذارند.
در بعضی خانواده ‌ها مصرف برخی مواد غذایی توسط مادر در فرزند شیرخوارشان ایجاد حساسیت و الرژی می ‌کند که می ‌توان به شیر گاو، تخم‌ مرغ، فراورده‌ های گوشتی، بادام ‌زمینی و فراورده ‌های سویا اشاره کرد که بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

 

علت نفخ شیر مادر در نوزادان

نفخ نوزاد را بسیار سخت و دشوار می توان تشخیص داد و شما نمی توانید به راحتی نفخ را از طریق گریه فرشته دوستداشتنی خود تشخیص دهید.
نفخ حاصل جمع شدن گاز در دستگاه گوارش است و احساس بسیار بدی را به فرد انتقال می دهد.
چه نوزاد، چه کودک و چه بزرگسال با نفخ دچار احساس ناخوشایندی می شود.
این احساس در نوزادان در مقایسه با بزرگسالان به دلیل کوچک بودنشان بسیار بدتر است.

یکی از مشکلاتی که اغلب بین نوزادان دیدن می شود و باعث آشفتگی پدر و مادر و خانواده های آنها می گردد نفخ و دل دردهای نوزاد است. گریه های بی امان این نوزادان هر مادری را بی تاب می کند. نفخ شیر خوار به دلیل نفخ شیر مادر رخ می دهد.
یکی از دلایل گاز معده این است که هنگام شیر میل کردن هوا هم وارد معده نوزاد می شود، به نظر برسد هم شما غذایی خورده باشید که شیرتان را نفخ آور کرده است. برخی از نوزادان در طول روز به طور مرتب گاز معده تولید می کنند، اما گاهی اوقات این گاز در روده کوچک گیر کرده و تولید حباب می کند که آنان را ناراحت خواهد کرد.
در نوزادان طول مدت این مشکل زمان خاصی دارد که بین ۴۰روز تا ۴ ماه متغیر است که با رشد نوزاد در این زمان مسئله خود به خود حل می شود. در این مقاله به عوامل ایجاد کننده و همچنین درمان های خانگی و همچنین درمان طب سنتی آن خواهیم پرداخت و سعی بر این خواهیم داشت تا بهترین و کارآمد ترین موارد را برای درمان معرفی کنیم.

 

نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند! 

علائم نفخ و دل پیچه نوزاد 
این گروه نوزادان گریه هایی شبیه به جیغ دارند که با جمع کردن پاها به داخل شکم و دست ها را یه حالت مشت گره می کنند. درد دل ها در ساعات ابتدایی شب اتفاق افتاده و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند. 

نفاخ ها 
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند .
خیار نفاخ است .
مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود .
انار برای کسانیکه دچار نفخ معده هستند ، ضرر دارد .
زردالو به طور کلی دیرهضم و نفاخ است و علاج نفخ ان ، میل کردن هسته زرد الوی شیرین است .
تمام حبوبات نفاخ هستند .
تخم مرغ بدلیل گوگرد موجود ، ایجاد نفخ در شکم می کنند .
پسته خصوصاً پسته خام ، نفاخ است .
شاه توت نفاخ است .
گیلاس طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد ان باعث نفخ معده می شود .
مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود .
زرشک نفاخ است .
عسل برای کسانی که به نفخ شکم مبتلا هستند توصیه می شود .
شیر نفاخ است .
پوست انگور دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .
زیاده روی در مصرف انجیر تولید نفخ شکم و اسهال کرده و برای چشم نیز مضر است .
مصرف زیاد خاکشیر ، ممکن است سبب افزایش موقتی نفخ شکم شود .
زیاده روی در میل کردن فندق ، ایجاد نفخ و گاز شکم می کند .
کشک نفاخ است .
تره ، ترب و پیاز ، نفاخ هستند .
کاهو دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .
زیاده روی در مصرف کلم موجب ایجاد نفخ و افزایش فشار خون می شود .

 

نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند! 
غیر نفاخ ها 
شلغم اشتها اور و بی نفخ است .
ماش بسیار زود هضم و غیر نفاخ است .
هلو با هر معده ای سازگار است و نفخ ایجاد نمی کند .
چغندر ، ارام بخش و خنک است و اگر پخته شود ایجاد نفخ نمی کند .
شوید نفخ شکم را از بین می برد .
گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می کند .
جعفری نفخ را کاهش می دهد .
عرق نعنای خالص بسیار ضدنفخ است .
مرباى پوست هندوانه مبارز سرسخت نفخ معده است .
از فلفل قرمز به عنوان داروی ضد نفخ استفاده می شود .
زیره سیاه خاصیت ضد نفخ دارد .
چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن ، نفخ معده را نیز برطرف می کند .
اویشن کوهی ناراحتیهای معده را از نظر هضم و نفخ به طور کلی برطرف می کند .
کنگر فرنگی ، گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد .
رازیانه خاصیت ضد نفخ دارد .
نوشیدن یک فنجان دم کرده ریحان ، نفخ و گاز معده را از بین می برد .

توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود
مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی – جسمی است.
همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد.
پس از شیردهی حتماً اروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و ارام ارام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند.
برای رفع نفخ نوزادان نیز مادر هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کنند.
همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند .
برای کاهش نفخ نوزادان بهتر است مادر شیرده از غذاهای نفاخ استفاده نکند، ارامش داشته باشد و هنگام شیر دادن به کودک نیز استرس و نگرانی نداشته باشد.
بهترین درمان مشکل نفخ، بغل کردن نوزاد و نوازش است. می توان ازموسیقی ملایم نیز برای ارام کردن نوزاد استفاده کرد. در صورتی که نوزاد بیش از حد بی قرار بود می توان حوله گرم را روی شکم او قرار داده و او را نوازش کرد.
بنابراین شما می توانید همراه با غذاهای نفاخی که در بالا ذکر شد، غذاهای ضد نفخ مانند عرق نعناع و غیره را مصرف کنید. در این صورت نفخ نوزاد برطرف می شود. در هر صورت هرگز شیرمادر را قطع نکنید. تولید شیر فقط به مکیدن نوزاد مربوط است و هر چه نوزاد بیشتر مک بزند، شیر بیشتری تولید می شود. بنابراین در صورتی که هر گاه نوزاد شیر خواست به او شیر بدهید و از دادن هر چیز دیگری مانند اب قند به او خودداری کنید، شیر کافی تولید می کنید و نیازهای نوزاد را تا ۶ ماهگی برطرف می سازید.

 

فواید شیر مادر

 

 نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند!

نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند!

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره نفخ نوزاد، مادران شیرده بخوانند! با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا