مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟

مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟ را ببینید.

پرسش: یک سؤال داشتم من از قرص فولیک اسید استفاده میکنم (قبل از اقدام برای بارداری) میخواستم بدونم میل کردن آن چه زمان از روز مناسب تر است و آیا این درست است که میل کردن فولیک اسید جنین را دختر میکند؟

پاسخ: وقتی پزشک به شما دستور آن را داده است باید حتما مصرف کنید. اگر پزشکتان زمان خاصی را برای دریافت آن ذکر نکرده اند، زمان مصرف اینگونه قرص ها نیم ساعت قبل از غذا و یا بعد از غذاست. مصرف اسید فولیک به دختر یا پر شدن ربط ندارد. اهمیت دریافت آن را برایتان در زیر آورده ام.
اسید فولیک یا فولات (ویتامین B9) جزو ویتامین های گروه B است. این ویتامین محلول در آب است، در بدن جمع نمی شود و از طریق ادرار دفع می گردد. پس باید هر روز در رژیم غذایی خود، مصرف منابع غذایی اسید فولیک را فراموش نکنیم.

اسید فولیک، ابرقهرمان دوران بارداری است

اسید فولیک یک ابر قهرمان دوران بارداری است! با توجه به ویتامین های دوران بارداری توصیه می شود ۴۰۰ میکروگرم  اسید فولیک قبل و در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از نقائص هنگام تولد در مغز کودک کمک کند. نقص تولد در ۳-۴ هفته اول بارداری رخ میدهد. بنابراین میل کردن اسید فولیک قبل از بارداری توصیه میشود.
پزشکان توصیه می کنند بانوان باردار روزانه ۰٫۴ میلی گرم فولیک اسید در طول روز مصرف کنند تا جنین آنها از انواع بیماری های لوله عصبی همچون ستون فقرات شکاف‌دار یا عیوب مادرزادی کاسه سر (آننسپالی) در امان باشد.
این بیماری های بسیار شدید و خطرناک در ۲۸ روز نخست بارداری شکل می گیرند.
با مصرف به اندازه فولیک اسید در این دوران می توانید به آینده فرزند خود کمک شایانی کنید تا مغز و ستون فقرات او رشد کاملی داشته باشند.
اگر قصد باردار شدن دارید بسیار مهم است مصرف این مکمل را از پیش از بسته شدن نطفه آغاز کنید تا میزان آن در خون شما تنظیم شود. اگر از سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، تا ۷۲ درصد از احتمال  ابتلای کودکان به بیماری های مغز و ستون فقرات می توانید بکاهید.

 

مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟ 

مهمترین مطالب در این‌باره:
فولیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که عملکردهای مهمی در بدن دارد که به بزرگسالان و مخصوصاً بانوان توصیه می‌شود روزانه آن را دریافت کنند. مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید می‌توانند شما را از مصرف قرص‌ها بی‌نیاز کنند. 

فولیک اسید نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد و بدن بایستی روزانه مقدار مناسبی از فولیک اسید را دریافت کند. در واقع اسید فولیک یک ریز مغذی مفید و خوشمزه است که کمبود آن در بدن عوارض زیادی دارد و افسردگی یکی از شایع ترین عارضه های کمبود فولیک اسید در بدن است.

نوعی از ویتامین B9، فولیت، است که به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. این ویتامین باعث ساخت سلول های جدید و رشد سلول ها می شود به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است و بر مصرف آن در دوران بارداری توصیه اکید می شود.

کمبود اسید فولیک وقتی ایجاد می‌شود که مصرف منابع غذایی این ویتامین جوابگوی نیاز بدن نباشد و یا فولات دفع شده از بدن زیاد باشد. کمبود فولات در بانوان باردار، منجر به کاهش وزن تولد، نوزادان نارس و دچار نقص لوله ی عصبی جنین می گردد. در نوجوانان، کمبود فولات منجر به آنمی (کم خونی) می شود.

اسید فولیک در موادی مانند لوبیا چیتی، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات سبوس دار، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات و شیر، وجود دارد. 

آیا رژیم غذایی طبیعی، فولیک اسید کافی به بدن نمی رساند؟
بدن در دوران بارداری به دوبرابر فولیک اسید بیشتر از حالت عادی نیاز دارد تابتواند از رشد و تکامل کودک نیز پشتیبانی کند. به همین دلیل است که پزشکان تا این حد به مصرف این مکمل اصرار دارند. در کنار رژیم طبیعی و مصرف انواع غذاهای لازم، باید میزان ویتامین B9 بدن خود را نیز افزایش دهید.
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم باید روزانه ۰٫۴ میلی گرم از این ویتامین مرف شود.
فولیک اسید در انواع خوراکی ها همچون اسفناج، کلم، نخود سبز، نخود، بروکلی، حبوبات، غلات، موز، پرتقال، دانه های خوراکی، نان سبوس دار و کورن فلکس های صبحانه یافت می شود.

زن باردار به چه میزان فولیک اسید نیاز دارد؟
بانوان باردار باید دست کم روزانه ۰٫۴ میلی گرم فولیک اسید مصرف کند. اما برخی از خانم ها با توجه به توصیه پزشک و نیاز جنین به بیشتر از این مقدار مکمل نیاز دارند و ممکن است حتی به ۴ میلی گرم در روز نیز برسد.
مقادیر زیاد فولیک اسید در موارد مختلفی همچون موارد زیر توصیه می شود:

  • یکی از والدین دچار بیماری لوله عصبی باشد یا سابقه خانوادگی در این زمینه داشتهباشند.
  • مادر دیابت داشته باشد.
  • مادر داروی صرع مصرف کند.
  • مادر بیماری سلیاک داشته باشد.
  • مادر اضافه وزن داشته باشد.

    بیشتر بخوانید: اضافه‌وزن مادر در بارداری تک‌قلویی و چندقلویی

مصرف فولیک اسید
اگر خانم پیش از بارداری این مکمل را مصرف نکرد تکلیف چیست؟
اگر در ماه های نخست بارداری قرار دارید، می توانید از هم اکنون این دارو را آغاز و در هفته دوازدهم آن را قطع کنید. اگر از هفته دوازدهم گذشته بود از اینکه فولیک اسید مصرف نکرده اید نگران نشوید.
بسیاری از کودکان با این شرایط سالم متولد شده اند و اگر فولیک اسید نخورید به این معنی نیست که کودک شما ناقص می شود. اما اگر آن را مصرف کنید مطمئن تر خواهید بود و کودک سالم تری خواهید داشت. 

 

مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟ 

اهمیت اسید فولیک

  • اسید فولیک به همراه ویتامین B12 و ویتامین C به هضم غذا و استفاده ی بدن از پروتئین و ساخت پروتئین در زمان لازم کمک می کند.
  • اسید فولیک برای ساخت گلبول های قرمز خون و DNA (که عمل کنترل وراثت را انجام می دهد و راهنمایی برای فعالیت های سلول ها است) نیز لازم است.
  • این ویتامین عمل ساخت و نگه داری سلول ها را بر عهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است، پس مصرف آن برای بانوان باردار و نوزادان ضروری است.
  • اسید فولیک همچنین در رشد بافت ها کمک می کند و باعث درست عمل کردن سلول ها می شود.
  • این ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا میل کردن دارد، موجب افزایش اشتها می شود و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می سازد.
  • مکمل(قرص) اسید فولیک در درمان بی نظمی های وابسته به کمبود اسید فولیک استفاده می شود.
  • اسید فولیک برای درمان زخم های پا و مشکلات قاعدگی نیز تجویز می شود.

    بیشتر بخوانید: دلایل شایع اختلال در قاعدگی بانوان

  • اسید فولیک در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت است. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو مصرف اسید فولیک توسط مادر است.
  • اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و بانوان باردار، باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند.
  • دادن این ویتامین به بانوان باردار بسیار مفید است، چرا که از ناهنجاری های عصبی زمان تولد، مانند نقص لوله عصبی نوزادان(اسپینا بیفیدا) جلوگیری می کند.
  • بانوان باید مکمل اسید فولیک را ۲ تا ۳ ماه قبل از بارداری و در ۳ ماهه اول بارداری مصرف کنند، مخصوصا زنانی که سابقه ناهنجاری های عصبی در اقوامشان وجود دارد و زنانی که داروهای خاصی را مصرف می کنند، مثل برخی از داروهای ضد صرع.

اسید فولیک و بیماری قلبی

  • اگر غذاهای دارای اسید فولیک ( فولات) را مصرف کنید، احتمال خطر بیماری قلبی را کم کرده اید. اسید فولیک مقدار اسید آمینه هموسیستئین را نیز کم می کند.
  • انستیتوی سلامتی بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی را مشخص کرده است، نظیر: افزایش LDL (کلسترول بد)، افزایش فشار خون، کاهش HDL (کلسترول خوب)، چاقی و دیابت.
  • در سال های اخیر یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی شناخته شد و آن افزایش هموسیستئین است.
  • هموسیستئین، یک اسید آمینه است که در خون وجود دارد و افزایش مقدار آن باعث سکته و بیماری قلبی می شود.
  • افزایش هموسیستئین باعث تنگ و گشاد شدن دریچه قلب می شود. همچنین، باعث تخریب رگ قلب و منعقد شدن خون در قلب و سکته قلبی شود.
  • کمبود فولات، ویتامین B12 و ویتامین B6 مقدار همموسیستئین خون را زیاد می کنند و به همین سبب بیماری قلبی را باعث می شوند.
  • مصرف مکمل های فولات باعث کاهش مقدار هموسیستئین می شود و علاوه بر آن تنگ و گشاد شدن دریچه قلب را بهبود می دهد.

اسید فولیک و سرطان
فولات کم در خون، احتمال بروز سرطان را زیاد می کند. فولات برای ساخت، تعمیر و عملکرد DNA لازم است. شواهدی در دست است که نشان می دهد، کمبود فولات موجب تخریب DNA می گردد و این تخریب ممکن است باعث سرطان شود.
تحقیقات نشان داده است که کمبود فولات غذایی موجب افزایش سرطان روده بزرگ و بیماری کبدی میشود.
سلول های سرطانی به سرعت تکثیر می شوند. فولات، برای سلول ها و بافت های تکثیر یافته بسیار مفید است. برای سرطانی ها، مصرف مکمل فولات بسیار خوب است.

فولیک اسید
اسید فولیک و ویتامین B12
مکمل اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 مفید است.
اما این مکمل بر روی تغییرات و ناهنجاری های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 اثری ندارد. برای درمان این ناراحتی های عصبی تنها مصرف ویتامین B12 مفید است.

کمبود اسید فولیک

  • کمبود اسید فولیک وقتی پیدا می شود که مصرف منابع غذایی این ویتامین جوابگوی نیاز بدن نباشد و یا فولات دفع شده از بدن زیاد باشد.
  • کمبود فولات در بانوان باردار، منجر به کاهش وزن تولد، نوزادان نارس و دچار نقص لوله ی عصبی جنین می گردد.
    در نوجوانان، کمبود فولات منجر به آنمی (کم خونی) می شود.
  • از دیگر علایم کمبود این ویتامین در بدن می توان کمبود اشتها، اسهال، کمبود وزن، ضعف، سردرد، زود رنجی، فراموشی و ….. را اسم برد.
    به طور کلی، علائم زیر در کمبود این ویتامین ایجاد می شود:
    خاکستری شدن موها، کم خونی، ضعف، آشفتگی در خواب، رنگ پریدگی، سرخی و بادکردگی و زخم های زبانی (گلوسیت)، زخم معده و اسهال.

    بیشتر بخوانید: درمان کم‌خونی بانوان با خوراکی‌ها

مقدار نیاز به اسید فولیک
بانوان و مردان ۱۹-۱۴ ساله، روزانه ۴۰۰ میکروگرم نیاز دارند. خانم های باردار ۱۹-۱۴ ساله ، روزانه ۶۰۰ میکروگرم و خانم های شیرده در همین محدوده سنی روزانه به ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند.
انجمن دارویی برای برخی افراد، تجویز مکمل این ویتامین را ضروری می داند، از جمله:

  • بانوان باردار و شیرده
  • بیماران سوء هضمی
  • بیماران دیالیزی
  • بیماران کبدی
  • بیماران کم خون
  • کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند

دریافت زیاد اسید فولیک
زیادی اسید فولیک هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد، زیرا که اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.
اما بعضی از شواهد نشان می دهد که زیادی اسید فولیک می تواند موجب تشنج در افرادی شود که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند. لذا کسانی که دارو مصرف می کنند، باید با پزشک خود در مورد مصرف قرص اسید فولیک مشورت کنند.

منابع غذایی اسید فولیک
لوبیا چیتی، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات سبوس دار، مخمر آبجو(مثل ماءالشعیر)، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات، شیر، قارچ، ماهی تن، جوانه گندم خام، کاهو، آب پرتقال، زرده تخم مرغ و موز.

 

مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟

مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره مصرف فولیک اسید چه زمانی از روز مناسب است؟ با ما در میان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن