مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خستگی کادر پزشکی را جبران کنند

مطالب جدید



پورتال یک: مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: کادر پزشکی در ۶ ماه گذشته در نبرد با کرونا خسته و فرسوده شده‌اند، صحنه‌های دلخراشی دیده‌اند و استراحت نکرده‌اند از این رو از مردم انتظار دارند با رعایت پروتکل‌ها خستگی کادر درمان از تن آنان بزدایند.

به گزارش پورتال یک، حسین کرمانپور در گفت وگو با ایرنا افزود: جامعه پزشکی روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته، پیش بینی نادرست زمان اپیدمی کرونا و ادامه دار شدن آن، پزشکان و پرستاران را بسیار خسته کرده است، بسیاری از آنان بیمار شدند، عده زیادی به علت ابتلا به کرونا جان باختند، از طرفی مشکلات مالی برای پزشکان بخش خصوصی نیز به علت کمتر مراجعه کردن مردم به مطب بسیار زیاد است به طوری که هر هفته چهار مطب در کشور تعطیل می شود.

وی ادامه داد: از حدود ۲۰۰ هزار نفر جامعه پزشکی فعال در کشور بیش از ۱۴۵ هزار نفر به طور مستقیم درگیر کرونا هستند، از این تعداد بیش از ۶ هزار نفر تاکنون حداقل یکبار به کرونا مبتلا شد اند، این آمار مدام رو به افزایش است و هر روز خبر درگذشت یکی از همکاران را به علت کرونا در اقصی نقاط کشور می شنویم، همه این مسائل روحیه پزشکان و پرستاران را آسیب پذیر کرده و در کنار کار سخت شبانه روزی و پر اضطراب درمان و مراقبت از بیماران، کادر بهداشتی درمانی را به شدت تحت فشار قرار داده است.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی که خود یکبار ابتلای سخت به کرونا را از سر گذرانده است، افزود: تا امروز ۱۶۶ نفر از کادر پزشکی پرستاری در کشور در مسابقه با کرونا جان خود را از دست داده اند، ۲۰ درصد این افراد پرستار هستند، ۳۰ درصد پزشک عمومی و ۳۰ درصد پزشک متخصص هستند و متخصصان داخلی، بانوان و متخصصان عفونی، طب اورژانس و بیهوشی بیشترین سهم را در بین گروه های متخصص جانباخته دارند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بعد از شروع و اعلام اپیدمی کرونا در ایران، جامعه پزشکی با فداکاری توانست بعد از مدت کوتاهی، اپیدمی کرونا را تا حدی کنترل کند و شیب موارد ابتلا و فوت کرونا را کم کردند به طوری که تحسین مردم ایران و مجامع جهانی را برانگیخت ما مشکل از آنجا شروع شد که زمان ادامه اپیدمی کرونا در ایران طولانی شد و محاسبات اولیه اشتباه از آب درآمد.

کرمانپور گفت: این وضعیت مانند این است که به یک رزمنده پس از چند ماه سختی و مسابقه (با کرونا) بگویند، جنگ تمام شده و به خانه برگردید. فرد رزمنده بر گشته و به درخانه رسیده اما ناگهان به او می گویند، اشتباه کردیم جنگ تمام نشده و دوباره به میدان نبرد برگردید.

وی افزود: اشتباهی که رخ داد این بود که درست پیش بینی نکردیم مدت زمان اپیدمی کرونا تا کی طول می کشد و متاسفانه برخی بازگشایی ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، دورهمی ها و همنشینی ها به این مساله دامن زد تا امروز که همه می ترسیم، مراسم های مختلفی که برگزار می شود، این چرخه را تکمیل کند و دوباره با موج جدید و بزرگ کرونا در پاییز مواجه شویم.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: اشکال کار اینجاست که رعایت نکردن اصول بهداشتی و برگزاری مراسم ها و دورهمی ها اثرش را همین فردا نشان نمی دهد بلکه بعد از دو هفته تا یک ماه بعد اثر آن را در پر شدن بیمارستانها و آی سی یوها و افزایش موارد مرگ تماشا می کنیم یعنی اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم احتمالا اواخر شهریور موج و پیک جدید کرونا ایجاد می شود و متاسفانه آخر شهریور با سرد شدن هوا و شرایط جدید جامعه پزشکی با یک وهم و ترس بزرگ مواجه است.

وی افزود: همه می دانیم که نبرد سخت در پاییز امسال مانده است. نه تنها در نبرد اول پیروز نشده ایم بلکه در نبرد دوم ممکن است رویکرد مناسبی نداشته باشیم و این سختگیری ها و آسان گیری ها دوباره باعث افزایش مبتلایان و فوتی ها بشود.

کرمانپور ادامه داد: هم جامعه پزشکی و هم خانواده آنها به شدت درگیر ویروس کرونا هستند و جدا از ترس و واهمه و مشکلات روحی و روانی کرونا که به آنها وارد می شود، بسیاری از جامعه پزشکی یکبار به ویروس کرونا مبتلا شده، بهبود یافته اند و دوباره به سر کار برگشته اند، به جز شهدا و جانباختگان کرونا در جامعه پزشکی تعداد زیادی هم جانباز داریم، به عنوان مثال در بیمارستان امام حسین(ع) رزیدنت طب اورژانس داریم که مبتلا به دیابت است، این پزشک در ماه آخر دوره دستیاری که می خواست تخصص بگیرد به کرونا مبتلا شد و متاسفانه چون دیابت داشت یک چشم او نابینا شد.

وی گفت: وضعیت و حال و هوای جامعه پزشکی در سال کرونا درست مانند فضای جنگ است به همین علت به آنان مدافعان سلامت می گوییم و درست مانند فضای تبلیغات جنگ به دنبال ایجاد فضایی هستیم که به آنان روحیه بدهیم تا بتوانند دوام بیاورند. بسیاری از هنرمندان، بازیگران و افراد سرشناس کشور در پویش «جان من، ایران من» پیام فرستادند به جامعه پزشکی روحیه دارند و کمک کردند تا بتوانیم این فضای سخت را تحمل کنیم و جامعه پزشکی در بیمارستانها، مطب ها، آزمایشگاهها، رادیولوژی ها روحیه بگیرند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا افزود: پزشکان در ماههای گذشته صحنه های دلخراش زیادی در بیمارستانها دیده اند، کودکان زیادی به کرونا مبتلا شده اند. بسیاری از آنها خودشان فرزند دارند و این صحنه ها آنان را پریشان می کند، بعد هم به خانه می آِیند و باید با سختی لباس های خود را دربیاورند و تلاش کنند که خانواده مبتلا نشود.

وی گفت: جامعه پزشکی از برخی رفتارهای مردم نیز گله مند هستند، بسیاری از مردم پروتکل های بهداشتی را جدی نگرفته اند، افراد زیادی را داریم که یکی از نزدیکان خود را به علت کرونا از دست داده اند اما بدون رعایت پروتکل در مراسم تشییع جنازه شرکت می کنند و باز هم به گسترش این ویروس دامن می زنند، این نوع رفتارها دیگر به تصمیم سازی و دولتمردان ربطی ندارد.

کرمانپور ادامه داد: گلایه های زیادی به برخی تصمیمات و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط مردم وجود دارد. گرچه به بازگشایی ها گله داریم اما باید مسائل اقتصادی را هم در نظر بگیریم، اقتصاد بسیاری از خانواده ها مبتنی بر روز کار کردن و شب نوش جان کردن است، بسیاری از خانواده ها اندوخته و پس اندازی ندارند، این شکل اقتصاد باعث می شود که عده ای مجبور شوند، قرنطینه را بشکنند و به خیابان بیایند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: بسیاری از پزشکان هم با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند و در این شرایط کرونا چون عده کمتری به مطب مراجعه می کنند، اگر یک پزشک پارسال ماهی ۲۰ میلیون تومان از مطب درآمد داشت امروز این درآمد را ندارد و اگر هم فوت کند و شهید شود، واقعا خانواده او دچار مشکل می شوند. موضوع شهید خدمت نیز هنوز در حد مصوبه است و تا زمانی که خانواده شهدای مدافع سلامت از مزایای این عنوان برخوردار شوند، ماهها طول می کشد.

وی گفت: در این شرایط جامعه پزشکی از مردم می خواهند که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، یعنی ماسک بزنند، فاصله گذاری را رعایت کنند، شست وشوی دست و عدم تجمع را انجام دهند، اگر مردم این چهار کار را انجام دهند و خسته نشوند، حداقل می دانیم که در جبهه جنگ از طرف خودی ها بمباران نمی شویم.



لینک منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا