علل انواع دردهای دهان و دندان چیست؟

سلامت

علل انواع دردهای دهان و دندان چیست؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه علل انواع دردهای دهان و دندان چیست؟ را ببینید.

به طور کلی مبحث دردهای دهانی یکی از مهم ترین موضوع های  پایه ای در علم دندان پزشکی است. این موضوع دقیقا چیزی است که در کل دنیا  افراد را ناچار به مراجعه به دندانپزشکان می کند. بنابراین یکی از زمینه ای ترین موضوع های مورد بحث در دندان پزشکی به شمار میرود. به طور کلی دردهای محیط دهان به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • دندان ها به طور خاص
  • کل دهان و اجزا آن به طور عام

هر کدام از این دو مبحث دارای زیرمجموعه های مختلفی هستند که اصلی ترین آنها دردهای non-typical یا بی قاعده و دردهای تیپیکال یا با قاعده است. در واقع هم دندان ها دارای دردهای با قاعده و بی قاعده اند و هم محیط دهان دارای این دو نوع درد است.

دردهای بی قاعده دندانی

اگر به دندان ها بپردازیم ابتدا در مورد درد های بی قاعده بگوییم. دردهای بی قاعده دندانی یعنی دردهایی که دارای یک منشا مشخص نیستند و متاثر از مسائل دیگر و رویدادهای دیگر بدنی به دندان ها منتقل می شوند. معمولا این دردها دردهای گذرا هستند و ماندگار نیستند و نهایتا از چند ساعت تا چند روز ادامه دارند. این دردها درمان مشخصی بر روی دندان ندارند و معمولا باید منشا مشکل ریشه یابی شود و آن منشا در صورت درمان، این درد در دندان نیز ناپدید خواهد شد.

در دردهای بی قاعده دندانی ابتدا مشکلات مختلف جسمانی موثراند. از نظر جسمی یا یک ضعف جسمانی بر اثر خستگی یا ضعف بنیه ممکن است باعث تحریکات محیطی در محیط دندان ها بشود و به طور بی قاعده ای دندان ها به مدتی کوتاه یک یا چند دندان دچار دردهایی بشوند که اغلب این دردها به صورت تیر کشیدن یا نوعی پالس های لحظه ای درد می باشند و می توانند به صورت اپیزودیک و سریالی اتفاق بیافتند و شخص مرتبا درگیر آن درد باشد.

بیماری های ثانویه علت دردهای بی قاعده

یکی دیگر از مسائلی که در مشکلات جسمانی سبب درد بی قاعده دندانی می شود بیماری های مختلف است. به طور مثال شخصی اگر دچار بیماری مانند آنفولانزا، سرماخوردگی شدید یا عفونت های گلو و … شده باشد و این سبب شده باشد که دردها در محیطی که آسیب اصلی به آن رسیده و محیطی که میکروب و یا ویروس اصلی تاثیر گذار بوده اند در واقع، نوعی پالسی از عکس العمل های عصبی بی قاعده به سمت دندان ها رفته و اغلب دندان هایی که از قبل دچار ضعف یا استحلاک و درمان های پیچیده روی آنها انجام گرفته، کاندیدهای اول هستند که درد بی قاعده را حس کنند و بعد دندان هایی که به نوعی سالم تر هستند.

یکی دیگر از مباحث دردهای بی قاعده دندانی مسائل روحی و روانی است و اغلب افرادی که دچار اضطراب های شدید و استرس های بی قاعده، شوک های عصبی و مشکلات نهفته در ضمیر ناخودآگاه هستند گهگاه این اختلالات عصبی به صورت یک درد در محیط دندان ها یا یک دندان به خصوص باعث آزارشان می شود که اغلب این مسائل با آرامبخش ها و مسکن ها درمان پذیر هستند.

دندان هایی که ضعیف و آسیب دیده هستند

دندان ها می توانند کاملا از همه نظر جوان، استهلاک نیافته و سلامت باشند و بنیه و قوت خوبی داشته باشند. معمولا این دندان ها کمتر دچار مسائل حاشیه ای از لحاظ دردهای بی قاعده هستند و بیشتر دندان هایی که از قبل دچار یک حادثه شده و درمان شده اند و حتی الان از نظر رادیوگرافیک و بالینی کاملا سالم به نظر می رسند، هم ممکن است دردهای بی قاعده در آنها نمایان شود و این ضعف دندانی هم هست که باعث اذیت و آزار شخص می شود.

دندان قروچه و فشار دادن فک ها

مسئله پارافانکشن یکی دیگر از مسائل دردهای بی قاعده است. افرادی که دچار زمینه ناخودآگاه هستند چه در خواب و چه در بیداری یا دندان ها را بیش از حد به هم فشار می دهند یا دندان ها را روی همدیگر می سایند نیز مشکلات دندانی این افراد قاعده ندارد و ساختمان دندانی از هر زاویه ای سلامت هست و درد به خاطر فشار های بی قاعده ای است که فراتر از تحمل، به دندان وارد شده است و باعث مشکلات دندانی شده است.

دردهای با قاعده دندانی

در مبحث درد های دندانی اکنون به دردهای با قاعده یا دردهای تیپیکال دندانی می پردازیم به طور کلی دردهای با قاعده ی دندان ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

دردهایی که هایپر سنستیو یا دارای حساسیت بالا می گوییم یا دردهایی که منشا از عصب های اصلی دندانی دارند.

دلایل بروز حساسیت شدید دندانی

دلیل اول: به دلیل اینکه محیط دهان در طول زمان بیداری، به مقدار زیاد تحرکات زیاد دندانی روی هم وجود دارد که عمده آن در زمان صرف غذاهاست که غیر از آن خارج از صرف غذا هم دندان ها مرتبا با هم برخورد دارند. اما همین برخوردها لایه ی سطحی دندان ها را که پوششی از جنس مینایی دارند و تقریبا سخت ترین قسمت از بدن هستند به علت اینکه در مناطق مختلف و دندان های مختلف، دارای زخامت های مختلف مینایی هستند. در طول زمان و تحرکات زیاد این تماس های مینایی با هم باعث بروز پدیده ای به اصطلاح  پریدگی مینا می شوند. وقتی این اتفاق برای مینا رخ می دهد لایه ی سطحی مینا که قبلا صیقلی شده و کاملا جلا یافته و شبیه سطوح لمینت شده است کلا حسی ندارد و آماده است که در طبیعت هرگونه تغییراتی مانند تغییرات دما و فشار را تحمل کند اما وقتی لب پر خوردگی یا چیپ آف اتفاق می افتد، سطح مینای بیرون زده از سطح زیرین، دارای حساسیت های بسیار شدیدی می شود و بیشترین تحریک معمولا با دمای سرد هست و اشخاص شکایتشان در درد در یک دندان یا چند دندان به دلیل مصرف مایعات سرد و نوشیدنی های بسیار سرد است.

 دلیل دوم: باعث حساسیت بالا می شود، مینا، پریدگی پیدا نمی کند و به مرور زمان ساییده می شود و سطح زیرین که نزدیکتر به آج دندانی است بیرون آمده و فاصله تا عمق دندان که بسیار ساختمان حساسی است کم می شود، می تواند حساسیت را بالا ببرد.

معمولا ساییدگی مینا دو دلیل اصلی دارد، یکی مرور زمان و فشارهای فکی قوی شخص است. ساییدندندانها روی هم ( دندان قروچه) نیز می تواند این حالت را ایجاد کند و حالت مکانیکی دارد و نوع دیگر نوع شیمیایی است. این مواد می توانند باعث ساییدگی و رفتگی سطح مینا شده و این اتفاق را رقم بزنند.

دلیل سوم: ریشه دندان هست که در بعضی از افراد، لثه کنار زده می شود به دلایلی مانند بد مسواک زدن یا نازکی بیش از حد لثه یا درشتی و بدجایی لثه است و یا بعد از موارد ارتودنسی خودش دندان ها را به حرکت در می آورد، ریشه دندان که از جنس آجی هست از زیر لثه بیرون زده شده و سبب حساسیت شدید می شود.

مورد نهایی مورد پوسیدگی است. میکروب ها و میکروارگانیسم های خاص در دهان باعث پوسیدگی دندان می شود. پوسیدگی زمانی که سطحی است شخص دردی را احساس نمی کند اما زمانی که پوسیدگی به لایه های داخلی می رسد و به نزدیکی آج می رسد، این پوسیدگی شروع به تحریک هسته دندان می نماید. این مورد باید حتما پیگیری و درمان شود.

دردهای پالپایتیس

در مبحث دردهای با قاعده دندانی، اکنون به بخشی دیگر از درد های با قاعده می رسیم که معمولا عصب های محیط دهان و محیط دندان در آن تاثیر گذار هستند. از اولین مواردی که در این بخش می توانیم اسم کوچک ببریم مورد درد عصب دندان یا در اصطلاح کلی پالپایتیس می باشند. پالپایتیس یا پالپ به طور کلی یک سیستم حسی و عصبی درکانال های داخل ریشه های دندانی است.

در واقع دندان برای اینکه بتواند طراوت داشته باشد و عمر طولانی داشته باشد باید تغذیه شود و از طریق انتهای ریشه های دندان ها در محیط فکی، عروق مختلفی از جمله عروق خونی، عروق عصبی وارد کانال ها می شوند و تا قسمت اتاقک کوچکی که در مرکز تاج دندان قرار دارد ادامه می یابند و  تبدیل به  انشعابات بیشتری می شوند و در آنجا تغذیه دندان از طریق عروق انجام می شود. همین طور حس های دندانی در آنجا تامین می شود.

وقتی دندانی به هر دلیل چه شکستگی، چه حادثه و چه پوسیدگی آسیب ببیند و تا مرکز آن دچار نقیصه باشد در آن منطقه مرکزی که همین فضای پالپ یا پالپ چمبر به آن گفته می شود و یا در اصطلاح عامی به آن اتاق عصب یا مرکز عصبی دندان گفته می شود، در آنجا عصب ها تحریک شده و این درد بسیار درد مهلک و ناراحت کننده ای است.

اغلب افراد وقتی چنین دردی به مورد حاد خودش می رسد، تحمل خودشان را از دست می دهند و حتی آنهایی که آستانه درد بالایی دارند نمی توانند تحمل کنند. اینطور درد ها معمولا به مسکن ها پاسخ خیلی خوبی نمی دهند و خیلی کوتاه مسکن ممکن است بتواند کمی درد را کاهش دهد ولی نمی تواند از بین ببرد.

 

راه حل چیست؟

معمولا تنها چاره ای آنها این است که خیلی اورژانسی به یک مرکز دندان پزشکی مراجعه کنند و در آنجا یک عملی به اسم کوچک پاپوتومی تحت بی حسی، به سرعت انجام بگیرد تا قسمت بالایی این پالپ یا بخش بسیار پیچیده حسی دندان سریع تر برداشت شود و بتوان محرک ها را خاموش کرد. که خوب طبیعتا اینطور دندان ها اگر به صورت خیلی حاد باشند عمل پالپوتومی و همان موردی که توضیح داده شد انجام می گیرد. سپس به دنبال آن عمل روت کانال تراپی یا درمان عصب دندان باید حتما صورت بگیرد.

در غیر این صورت این فضای باز شده محل جاری شدن میکروب های مختلف دهان و باکتری های مختلف می شود و نهایتا در انتهای ریشه دندان دچار آبسه و پاتولوژی و وضعیت میکروبی بدی می شود که احتمال از دست رفتن دندان، استخوان  و حتی بیماری های لثه است.

دردهای با قاعده مفاصل گیجگاهی

مورد بعدی که درد با قاعده دهان است در این مورد که حاصل از مفاصل گیجگاهی است، در واقع مفاصل گیجگاهی که در دو طرف نیمکره های صورت قرار دارند، این ها کارشان باز و بسته کردن فک پایین است و حرکات مختلف مواج فک پایین باعث می شود که درد در دندان ها احساس شود، خب این حرکت را وقتی مفصل نتواند یک طور عملکرد نرمال داشته باشد این عدم نرمال بودن حرکت مفصل، روی دندان ها موثر است.

به طور کلی همان مورد پارافانکشن یا ساییدگی های دندانی شدید روی هم و یا فشار های فراتر از تحمل دندان ها که از مفصل در واقع به حالا عضلات و غیره که در آن دخالت می کنند، منتقل می شود باعث می شود که درد های جدی به وجود می آید که این دیگر درد بی قاعده محسوب نمی شود و یک درد با قاعده است. به خاطر اینکه ار مفصل منشاء می گیرد و مشکلات مفصل گیجگاهی حتما مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

همینطور جابه جایی مفصل از کپسول خودش یا دیس لوکیشن، تکان میل کردن مفصل از جای خودش می تواند درد را منشعب کند و به داخل فک و دندان ها انتقال دهد و همینطور اشخاصی که ورزش هایی می کنند که صورتشان ضربه های مختلف می خورند باز می تواند این اختلال را برایشان تولید کند. و مورد دیگر این است که ما یک محیط بسیار طبیعی و پر عروقی در اطراف ریشه دندان داریم به اسم کوچک پریودنتال لیگامنت یا PDL که در واقع طراوت ریشه، حرکت های فیزیولوژیک ریشه، تحت فشار و غیره را می تواند کنترل کند.

تغذیه ریشه و دردهای PDL هم درد های با قاعده محسوب می شوند به خاطر اینکه اینها معمولا نشاتشان از بیماری های لثه ای و بیماری هایی است که به ریشه دندان منتقل می شوند و درگیر می کنند این لیگامنت و درد لیگامنتی باعث احساس ناراحتی و درد در خود دندان یا دندان ها می شود.

اغلب دندان هایی که در جای خود حرکت هایی بیش از حرکت های فیزیولوژیک می کنند که در واقع ما به آن ها می گوییم موبایل یا لق شده اند به نوعی، این درد را احساس می کنند که حاصل از ناراحتی های پریودنتال لیگامنت یا PDL است.

گروه دوم از درد های دهانی گروه درد های محیط و اجزاء کلی دهان غیر از دندان ها هستند. در محیط دهان غیر از دندان ها هم درد ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • درد های نان تیپیکال یا بی قاعده
  • درد های تیپیکال یا با قاعده

دردهای بی قاعده به غیر از دندان ها

درد های نان تیپیکال یا بی قاعده محیط دهان غیر از درد های دندانی همچنین همانطور که اسم کوچک آن ها گویا است درد هایی است که دارای منشا های محیط دهانی نیست. باز در این بخش مشکلات جسمانی بسیار موثر است. گاهی اوقات اشخاص در دیواره های دهان در محیط لثه ها در منطقه کف دهان زیر زبان و حتی عضله زبان در انتهای بخشی که دارای تحرک است درد های بی قاعده رخ می دهد که باز هم منشا آن مشکلاتی در محیط جسمانی دارد. اما نه محیط دهانی.

به طور مثال در اغلب بیماری هایی که محیط دستگاه ورودی حلق و گلو را درگیر می کند، لوزه ها درگیر می شود و به نوعی میکروبی و التهابی می شود این درد ها چون در آن منشاء بسیار دارای تحرکات زیاد عصبی و عکس العمل ها و پاسخ های عصبی هستند می تواند این انشعابات عصب های مشترک پالس های درد را به محیط دهان بیاورد و شخص در خود دهان احساس درد کند.

مورد دیگر مشکلات روحی روانی است که باعث درد در محیط دهان می شود و باعث سوزش ها، درد های ضربانی و غیره در کف دهان در نزدیکی های حلق، در سقف دهان و باز این ها هم درد هایی نیست که منشاء از دهان داشته باشد، این ها درد هایی است که به صورت بی قاعده به محیط دهان کشیده می شود و در واقع همان طور که گفته شد درد های کوتاه مدتی هستند و به خودی خود بهبود می یابند.

در محیط دهان و مخصوصا بافت نرم دهانی، نقطه تمایز بین درد های دندانی و درد های بافت نرم یا محیط دهان غیر از دندان بخش مشکلات هورمونی است. مشکلات هورمونی به دلیل اینکه باعث ترشحات خاص در محیط رگ های خونی می شود و این ترشحات یا ماده های شیمیایی که در عدم موازنه هورمونی در جریان خون قرار می گیرد، می تواند محیط دهان را دچار یک طور التهاب بی قاعده کند.

این التهاب معمولا به خودی خود برطرف می شود و نیاز به هیچ گونه درمانی هم ندارد و طول زمانش هم زیاد نیست. به طور مثال در افرادی که مسائلی مثل شوک ها و استرس های شدیدی دارند و یا در زمان هایی مثل سنین بلوغ در نوجوانان و همین طور عادات ماهانه در بانوان و همینطور بعد از یائسگی این اتفاقات بسیار شایع است.

گونه دیگر آن در خانم های باردار وجود دارد که به صورت بی قاعده ای درد های محیط دهانی دارند نه لزوما دندانی و باز آن هم به دلیل عدم موازنه هورمونی است. و باز مورد دیگر که همیشه شایع است مسئله پارافانکشن و یا فشار های بیش از حد دندان های روی هم است به طور غیر ارادی که این هم باز درد های بی قاعده تولید می کند و وقتی که شخص در ضمیر ناخود آگاه محرک های فراوانی دارد این اتفاق بیشتر می افتد و وقتی که شخص در آرامش است این عمل فشار را کمتر انجام می دهد، در واقع مشکل برطرف می شود. در مورد درد های بی قاعده دهانی معمولا مشکل دیگری را نمی توان اسم کوچک برد و بعد از این باید به مورد های با قاعده در محیط دهان غیر از دندان ها بپردازیم.

دردهای با قاعده به غیر از دندان ها

مبحث درد های با قاعده در محیط دهان غیر از دندان ها مبحث نسبتا گسترده ای است که افراد تجربه های مختلفی از آن دارند. به طور کلی در درد های با قاعده محیط دهانی که دارای منشاء های دهانی هستند ابتدا می توان به زخم های مختلف دهانی اشاره کرد.

زخم ها مجموعه بسیار وسیع و دارای فاکتورهای خیلی خیلی متعددی هستند که در بافت نرم دهان که قسمت عمده دهان را تشکیل می دهند در مناطق مختلف، امکان به وجود آمدن آن ها هست و خود زخم ها یا تغییرات سطحی بافت های نرم دهان که می تواند شامل دیواره های دهان مثل سقف دهان، کف دهان، زبان، لثه ها و قسمت حلقی شوند، این ها زخم هایی هستند که با منشاء های مختلف اتفاق می افتند.

عموما  شایع ترین آن ها زخم هایی است که بر اثر حادثه به وجود می آیند. به طور مثال شخص در حال زدن مسواک و بهداشت دهان است و مسواک به طور حادثه ای به بخشی از بافت نرم دهان کشیده می شود و ایجاد زخم می کند. یا به طور مثال در استفاده از مایعاتی مثل چای و قهوه، داغی بیش از حد را تشخیص نمی دهد و ناگهانی غذا یا مایعات داغ می تواند پوسته سطحی بافت نرم را دچار یک زخم سطحی کند.  یا اینکه به طور کلی یک عامل خشن در موارد مصرفی مثل غذا هایی که سختی دارند و جویده می شوند ممکن است با یک بخش تیز یا خشن آن به بافت های نرم کشیده شود و دچار زخم شود.

اصولا اینگونه زخم ها در محیط دهان یک زمانی را لازم دارند تا ترمیم بشوند ولی در ابتدا بسیار دردناک هستند و بعد با تحریک مایعات و موارد اسیدیک و آنچه که محرک است در غذا و مصرف نوشیدنی ها، بیشتر تحریک می شوند.

میکروب ها و باکتری ها

اشکالی که پیش می آید این است که در زخم های حادثه ای یا مکانیکی به این صورت محیط دهان به دلیل داشتن یک فلورا بالا یا میکروب های بسیار زیاد که به طور همیشگی در دهان هستند، چون دهان یک محیط باز رو به خارج است و محیط خارجی می تواند باکتری های مختلف را به آنجا ببرد.

بعضی از باکتری ها هم در محیط دهان بطور همیشگی هستند و به اصطلاح بطور اندوجنوس همیشه وجود دارند یعنی در واقع از خارج نمی آیند و در محیط دهان خودشان به صورت غیر اکتیو وجود دارند. اما زخم ها که تولید می شوند به زخم اضافه می شوند و زخم را میکروبی می کنند. حالا به لحاظ بزرگی زخم و عمق زخم ورود این میکروب ها می تواند به عمق بیشتر یا کمتری باشد که هر چه بیشتر باشد طبیعتا دوره ترمیم طولانی تر و همینطور درد طولانی تری دارد.

بنابراین این ما را سوق می دهد به سمت زخم هایی که ما به آن ها می گوییم زخم های میکروبی. اصولا زخم هایی که خودشان میکروبی هستند و دارای منشاء میکروبی هستند با این ها تفاوت دارند. زخم هایی که محصول قارچی هستند، زخم هایی که خود باکتری ها به تنهایی تولید می کنند، زخم هایی که ویروسی هستند، این ها زخم هایی هستند که خود میکروارگانیسم ها به وجود می آورند در شرایط خاص محیط دهانی و گهگاه خود این ها منشاء های در واقع سایکولوژیک یا روحی روانی دارند و مطالعات روی این افراد که تحت فشار های عصبی و شوک ها و اختلالات روانی هستند این زخم ها در آنها شایع تر است.

زخم های میکروبی هم دارای زمان هستند. معمولا بارزترین آن ها زخم های آفتی هستند که این ها زخم هایی هستند با ظاهری تقریبا سفید رنگ و معمولا به صورت گروهی اتفاق می افتند اما به صورت تنهایی یا سینگل هم در جایی رخ می دهند.

زخم های آفتی

زخم های آفتی به طور خاص اگر واقعا از یک منشاء اورجینال و اصلی آلسر ها یا زخم های آفتوس  یا آفتی باشند، زمینه ویروسی دارند و بسیار دردناک هستند، و شخص را کاملا دچار عذاب و ناراحتی می کنند ولی دوره دارند.

دوره آن ها معمولا از حدود سه تا ده روز با یک میانگین تقریبا هفت روزه است و درمان هم به آن شکل ندارند اما استفاده از بعضی از دهان شویه ها یا بعضی از قطره های خاص که روی سطح زخم ها روزی چند بار مالیده شود و بتواند در روی زخم بماند و به وسیله بزاق احیانا پاک نشود می تواند تا حدودی کاهش درد بدهد. اما به هر حال دوره خودش را باید طی بکند که معمولا هشت تا ده روز است.

زخم های قرمز رنگ هم هستند که آن ها هم از میکروب های دیگری منشاء می گیرند و آن ها هم به فراخور نوع و دردناک بودنشان می تواند متفاوت باشد و باز آن ها هم اغلب درمان خاصی ندارند و دوره ای دارند که باید طی بشود. شبیه به زخمهای آفتی.

ضعف ایمنی بدن

یکی دیگر از دلایل زخم ها مبحثی است به اسم کوچک اتوایمیون سیستم یا سیستم ضعف ایمنی بدن در اشخاصی که به دلایل مختلف یا بیماری هایی که شامل ضعف ایمنی می شود و یا اینکه به طور کلی دارای ضعف ایمنی هستند در اندامشان به دلیل داشتن عمل های جراحی بزرگ، مشکلات شدید جسمانی این زخم ها در دهانشان به وجود می آید.

این زخم ها نه حادثه و مکانیکی هستند و  نه میکروبی هستند. اینها سرشناس هستند به زخم های اتوایمینیون. و معمولا درمان قطعی ندارد و این زخم ها اصولا بایستی که با روش های سیستمیک و یا از طریق دارو درمانی و یا پرتودرمانی و غیره می توان روی این ها تاثیر گذاشت اما به هر صورت درمان های خیلی مشخص و با قاعده ای ندارند. اما می توان آن را تخفیف داد.

موضوع دیگر در درد های محیط دهانی در درد های با قاعده غیر از دندان ها، موضوع بیماری های پریودنتال است. بیماری های پریودنتال یا بیماری هایی که منشاء لثه ای دارند این دردها دارای گونه های مختلفی هستند و اصولا دارای گروهی از منشاء های میکروبی هستند که طبیعتا ایجاد التهابات مختلف در لایه های مختلف لثه در مناطق مختلف به وجود می آورد.

بنابراین چون درد یکی از فیچر ها یا دلایل اصلی تشخیص التهاب است و التهاب بخشی از کلیت بیماری های لثه است، درد یکی از اتفاقاتی است که شخص تجربه می کند وقتی بیماری های لثه در واقع پیشرفته می شود. عموما بیماری های لثه در ابتدا مگر اینکه در حالت حاد باشد منطقه را دچار درد کنند ولی اگر احیانا مشکلی مثل جین جین وایتیس یا همان التهاب سطحی لثه پیشرفته شود و شخص بهداشت را رعایت نکند و عوامل محیطی برای تحریک زیاد باشند، بنابراین در واقع شخص درد را تجربه می کند.

این درد ها معمولا درد های خیلی مهلکی نیستند که غیر قابل کنترل باشند. معمولا با مسکن ها می توان این درد ها را تحت کنترل گرفت اما به هرحال طبیعت درد را در ابتدا دارند ولی وقتی زمان از آن می گذرد و بیماری های لثه به مراحل پیشرفته تر می رسد علت واقعی درد در واقع شکاف هایی است که در کنار لثه به دلیل تحلیل استخوان اطراف ریشه به وجود می آید که ما به این شکاف ها پاکت های پریودنتال می گوییم یا پریودنتال پاکت.

در عمق این پاکت ها که بعضی از آن ها می تواند تا عمق بیش از شش یا هفت میلیمتر باشد، التهاب خیلی زیاد است و میکروب های بی هوازی و میکروب هایی که در محیط بدون اکسیژن بسیار فعال تر هستند در آنجا فعالیتشان شدیدتر می شود و التهاب را بالا می برند و درد را تولید می کنند.

بنابراین یکی از اصلی ترین دلایلی که بیماری های لثه ایجاد درد می کند التهاب عمق پاکت یا شکاف های عمیق اطراف دندان است و به دلایلی هم بنا به تغییراتی که در پایه استخوانی که در بیماری های لثه بسیار در مراحل بالا شایع است به وجود می آید و حرکت این دندان در جایگاه خودش این التهاب را مرتب پیشرفته تر می کند و فعالیت میکروبی باز بالاتر می رود و محیط فراهم می شود برای افزایش التهاب بسیار بیشتر و درد با تکان میل کردن آن دندان به شخص منتقل و در واقع شخص بسیار از این بابت دچار ناراحتی می شود.

بنابراین اگر لیگامنت دور ریشه که همان بخشی از فیبر های پریودنتال یا در واقع اجزا یا ساختمان های پریودنتال محسوب می شود و این عروق لیگامنت دور ریشه ورم کند التهاب شدید بوجود می آید، همین بخش هم زیر مجموعه گروه بیمای های پریودنتال یا بیماری های لثه ای است که باعث این ناراحتی می شود. مورد دیگری که در درد های با قاعده وجود دارد درد های ماسکولار یا عضلانی است.

درد های عضلانی هم باز به همین ترتیب می تواند محیط دهان را درگیر کند. این اسپاسم های عضلانی خود دلایل خاص دارد. در واقع مشکلانی که در مفصل گیجگاهی است منتقل می شود به عضلات و برعکس. در واقع عضلات هم به دلیل موقعیت های مختلفشان، تحت فشار بودنشان و عکس العمل های بیش از حد که می تواند عضله داشته باشد، تحرکات فراتر از توان عضله و این ها باز خودش می تواند دلایلی شود که شخص در محیط دهان احساس درد کند و این منشا از عضلات محیط فکی دارد و منتقل می شود و طبیعتا اینطور درد ها با رفع اسپاسم و انقباض عضلانی معمولا رو به بهبود می رود و شرایط طبیعی می شود و درد برطرف می شود که در این موارد خیلی زمان ها ماساژ های سطحی صورت و استفاده از بعضی اسپری ها برای رفع اسپاسم برای کاهش و برطرف نمودن درد توصیه می شود.

علل انواع دردهای دهان و دندان چیست؟

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره علل انواع دردهای دهان و دندان چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا