سندرم پای بی قرار

مطالب جدید

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار

خسته‌اید و می‌خواهید بخوابید، همین که وارد تخت می‌شوید پاهایتان بی‌قرار می‌شود و نمی‌توانید به خواب بروید! مشکل چیست ؟

سوال: از کجا بدانم سندرم پای بیقرار دارم؟

جواب: شب‌هایی است که کیفیت خواب‌تان کاملا پایین و ناراحت کننده است اما اگر غلت زدن و چرخیدن برای‌تان بیشتر دردناک است تا عاجزکننده، پس ممکن است جزو افرادی باشید که از بیماری ” سنرم پای بیقرار” رنج می‌برند( به اسم کوچک بیماری ویلیس اِکبوم هم شناخته می‌شود).

علائم سندم پای بیقرار

یک علامت عمده برای این سندرم وجود دارد: میل به حرکت پاها، چه واقعا حرکتشان بدهید یا ندهید این اتفاق اغلب موقع استراحت می افتد و با حرکت تسکین می یابد و بیشتر هم عصرها یا شب‌ها رخ می‌دهد تا صبح‌ها. برای بعضی از افراد، این درد در بازوها هم می‌تواند باشد.

این درد با بسیاری از انواع ناراحتی درپاها یا بازوها فرق می‌کند چون معمولا دردهای دیگر با استراحت دادن و حرکت ندادن بهتر می‌شوند نه با حرکت دادن‌شان.

دلیلش چیست؟

با توجه به این علائم و رد کردن سایر دلایل بالقوه درد مانند آرتریت یا دردعضلانی ناشی از مصرف داروی استاتین، تشخیص این سندرم نسبتا راحت است. بررسی سوابق پزشکی برای رد کردن سایر علت‌ها، مهم است و می‌تواند اطلاعات مهمی را آشکار کند که احتمال داشتن این سندرم را فاش می‌کند.

حدود ۵۰ درصد موارد، این بیماری خانوادگی است و کاری نمی‌توانید درموردش بکنید چون آن را به ارث می‌برید. اما می‌تواند به بیماری‌های خاصی هم مربوط باشد، مخصوصا کمبود آهن یا نارسایی مزمن کلیه. سندرم پای بیقرار ممکن است به کمبود ذخیره آهن در مغز مربوط باشد که موجب مکانیسم ضعیف انتقال آهن به طرف دیوارهای خونی مغز می‌شود. آهن، عنصری ضروری برای چگونگی عملکرد فرارسان‌های عصبی، مخصوصا دوپامین، در مغز است. نه تنها کمبود آهن اغلب منجر به سندرم پای بیقرار می‌شود بلکه اگر مبتلا به این سندرم باشید، و فقرآهن هم داشته باشید، علائم به‌طور عمومی بدتر هم می‌شوند. سندرم پای بیقرار می‌تواند در هر مرحله‌ای از زندگی روی دهد، حتی در دوران کودکی. اما بیشتر در بانوان در سنین مستعد حاملگی تماشا می‌شود، ممکن است دلیلش این باشد که کمبود آهن خفیف اغلب در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. مردان بالاتر از ۴۰ سال هم در معرض این سندرم هستند.

شیوه درمان

درمان این سندرم بستگی به شدت علائم دارد. برای کسانی که علائم این بیماری به ندرت در آنها دیده می‌شود، آن‌قدر اذیت نمی‌شوند که نیازی به درمان داشته باشند. اما آنهایی که متناوبا این علائم را تجربه می‌کنند و از آن رنج می‌برند، اما به طور میانگین، کمتر از دوبار در هفته این اتفاق می‌افتد، نیاز به درمان داشته و باید میزان آهن‌شان سنجش شود، همچنین فعالیت‌های هشیارکننده مغز هم برای‌شان تجویز می‌شود مانند: حل جدول کلمات متقاطع پیش از خواب. زمانی که تمرکز مغز را به این طریق پرت می‌کنید، علائم این سندرم تا مدتی کم رنگ‌تر می‌شود. همچنین اغلب توصیه می‌شود یک دوره آزمایشی از کافئین پرهیز شود سپس سایر داروهایی که ممکن است تاثیرگزار باشند، بررسی می‌شوند. بعضی از داروها، علائم سندرم پای بیقرار را بدتر می‌کنند مانند : داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد تهوع یا آنتی هیستامین‌های مسکن( خواب آورهای قابل خرید بدون نسخه پزشک).

نگرانید که آیا ممکن است مبتلا به این سندرم باشید؟ ملاقاتی با پزشک خانوادگی‌تان یا با یک خواب درمانگر داشته باشید پیش از آن‌که این سندرم برای خواب‌تان مشکل ساز شده و روی سلامت عمومی‌تان اثر بگذارد. عبارت ” پای بیقرار ” ممکن است پیش پا افتاده به‌نظر برسد، اما این بیماری عصبی می‌تواند تمام بدن‌تان را دستخوش بیماری کند اگر نادیده گرفته شود.

The post سندرم پای بی قرار appeared first on آلامتو.

سندرم پای بی قرار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا