سرطان زبان؛ علائم، تشخیص و راه های درمان سرطان زبان

سلامت

سرطان زبان؛ علائم، تشخیص و راه های درمان سرطان زبان

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه سرطان زبان؛ علائم، تشخیص و راه های درمان سرطان زبان را ببینید.

زبان دو قسمت دارد: قسمت مشخص زبان و انتهای زبان. سرطان زبان می تواند هر دو قسمت زبان را تحت تاثیر قرار دهد. قسمت مشخص زبان بخشی است که هنگام بیرون آوردن زبان قابل تماشا است. این قسمت دو سوم زبان را شامل می ‌شود. سرطان هایی که در این قسمت زبان شکل می گیرند را جزو سرطان های دهان می دانند. قسمت انتهای زبان، یک سوم باقیمانده زبان را تشکیل می دهد. این قسمت زبان نزدیک گلو است. سرطان هایی که در این قسمت شکل می گیرند را سرطان های اروفارینژیال می گویند. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، ما علل و نشانه ‌های سرطان زبان را مورد بحث قرار می‌دهیم.

سرطان زبان

سرطان زبان چیست؟

در تومور شناسی سرطان های سلول های سنگفرشی سر و گردن اغلب با هم اتفاق می افتند چون شباهت های زیادی به هم دارند. این سرطان ها در زمینه وقوع، نوع، عوامل پیش زمینه، عوامل آسیب شناختی، درمان و پیش بینی بهبود نقاط مشترک زیادی دارند. حدود ۳۰% از بیمارانی که یک تومور اولیه سر و گردن دارند، دچار تومور ثانویه بدخیم دیگری نیز می شوند.

حفره دهان دو قسمت دارد:

۱- وستیبول (قسمت دهلیزی)

که به فضای بین لب ها و گونه و دندان ها و لثه ها می گویند.

۲- حفره حقیقی دهان

در قسمت عقب دندان ها قرار گرفته است. حفره دهانی تمام محتویات این قسمت ها را شامل می شود (از جمله گونه ها، لثه ها، دندان ها، زبان و سقف دهان). عملکرد این قسمت شامل این موارد است: بلع، اولین مرحله هضم، چشیدن، تنفس و عملکرد گفتاری (حرکات حفره دهان و اجزای آن به صداهایی که توسط حنجره تولید می شوند شکل می دهد).

زبان یک اندام عضلانی قابل تحرک است که بیشتر حفره دهان را پر می کند. زبان نقش های زیادی دارد که در قسمت بالا به برخی از آن ها اشاره شد. نقش اصلی زبان شامل حرکت دادن مواد غذایی به سمت عقب گلو برای شروع عملکرد بلع و شکل دادن به کلمات برای شروع ارتباط برقرار کردن است. زبان از قسمت کف دهان (تا حدی از قسمت حلقی دهانی) بلند می شود و از عضلاتی تشکیل شده که با غشاء مخاطی پوشیده شده اند.

تکرر سرطان زبان

معمولا سرطان زبان رایج ترین سرطان درون دهانی در بسیاری از کشورهاست. درصد وقوع سرطان های دهان در جهان به طور گسترده متفاوت است و علت این تفاوت عوامل مخاطره آمیز گوناگون است. به علاوه سرطان زبان مشکل سلامتی جدی ای است که درصد شیوع و مرگ و میر در اثر آن بالاست.

سرطان های حفره دهان ۲% از سرطان های تشخیص داده شده سالانه در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهند. این بیماری مردان را بیش از بانوان تحت تاثیر قرار می دهد. در اروپا و استرالیا وقوع سرطان حفره دهان خیلی پایین است و کمتر از ۵% از تمام سرطان ها را تشکیل می دهد.

در فرانسه این بیماری به طور سالانه ۸ نفر از هر ۱۰۰,۰۰۰ مرد را تحت تاثیر قرار می دهد، به علاوه در این کشور سرطان حفره دهان سومین سرطان رایج در مردان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰,۵۳۰ مورد جدید سرطان زبان گزارش شد و حدود ۱,۹۰۰ مورد مرگ و میر اتفاق افتاده بود.

این تفاوت وقوع، به عادات اجتماعی متفاوت افراد (همچون نحوه جویدن) و عاداتی همچون سیگار کشیدن و سایر موارد بستگی دارد. در آسیا سیگار کشیدن و در برخی از کشورهای اروپایی مصرف الکل و سیگار با وقوع بیشتر این اختلال در ارتباطند. در مطالعه ای که روی وقوع جهانی سرطان های دهان در بیماران زیر ۴۵ سال انجام شده بود، نشان داده شد که وقوع سرطان زبان به طرز چشمگیری در بانوان سفید پوست در این گروه سنی افزایش یافته بود.

نژاد

مطالعه ای صورت گرفت و نشان داد که وقوع کارسینوم سلول سنگفرشی زبان در بین بانوان سفید پوست در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته بود، در حالی که همزمان درصد وقوع آن در میان بانوان آفریقایی آمریکایی کاهش یافته بود. این مطالعه تغییرات سالانه در میان بانوان سفید پوست را ۰.۵۳ درصد گزارش داد. اگر چه اظهار شد که این افزایش به بانوان زیر ۵۰ سال محدود بود.

بهبود و نجات یافتن از این سرطان به نژاد بستگی ندارد بلکه به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد، سن، وضعیت تاهل و دریافت درمان جراحی بستگی دارد.

سرطان زبان


بیشتر بخوانید: با ترس از عود سرطان چگونه مقابله کنیم


علائم سرطان زبان

رایج ترین نوع سرطان زبان را کارسینوم سلول سنگفرشی گویند. سلول های سنگفرشی سلول های باریک و صافی هستند که روی سطح پوست و زبان، درون مجرای گوارشی و تنفسی و در دهان، گلو، تیروئید و حنجره قرار دارند. از علائم اولیه سرطان زبان می تواند به احساس درد در زبان یا رشد زخم در زبان اشاره کرد.

علائم دیگر این سرطان شامل این مواردند:

  • درد در فک و گلو
  • درد هنگام بلع
  • احساس این که چیزی در گلو وجود دارد
  • خشک و سفت شدن زبان یا فک
  • مشکلات بلع یا مشکل هنگام گاز گرفتن مواد غذایی
  • تکه های سفید یا قرمز که در دهان یا روی زبان شکل می گیرند
  • زخم شدن زبان که بهبود نمی یابد
  • بیحس شدن زبان
  • خونریزی بدون دلیل از زبان
  • برآمدگی روی زبان که از بین نمی رود

علائم سرطان زبان شبیه سایر سرطان های دهان هستند و این علائم همیشه در مراحل اولیه بیماری مشهود نیستند. ممکن است که برخی از افراد این علائم را داشته باشند بدون این که دلیل آن سرطان زبان یا سایر انواع سرطان دهان باشد.

سرطان زبان

مراحل بیماری سرطان زبان چه هستند؟

پزشکان با توجه به میزان سرطان و این که آیا به سایر قسمت های بدن منتشر شده است یا نه، سرطان را به مراحل متفاوتی تقسیم می کنند. برای این سیستم تقسیم بندی از حروف و اعداد استفاده می کنند. حرف T نشان دهنده تومور و حرف N نشان دهنده غدد لنفاوی گردن است. این حروف هر کدام سیستم عدد گذاری ای دارند.

که برای T این سیستم از ۱-۴ است و برای N از ۰-۳ است. افرادی با تومور T1 پایین ترین درجه تومور را دارند، در حالی که افرادی با T4 بالاترین درجه تومور را دارند. تقسیم بندی ای به اسم کوچک دسته بندی N0 وجود دارد که نشان می دهد سرطان به غدد لنفاوی گردن منتشر نشده است. سرطان زبانی که به غدد لنفاوی منتشر شده باشد با N3 نشان داده می شود.

به علاوه می توان سرطان زبان را از طریق روش زیر تقسیم بندی کرد:

  • درجه پایین
  • متوسط
  • درجه بالا

این درجات نشان می دهند که سرطان تا چه حدی پیشرفت کرده و احتمال انتشار آن به سایر قسمت های بدن تا چه میزان است.

بیماری شناسی سرطان زبان

سرطان دهان می تواند به هر قسمتی از دهان (همچون لب ها، لثه ها، زبان، گونه ها، سقف و کف دهان) منتشر شود. سرطان هایی که در دو سوم جلوی زبان ایجاد می شوند را سرطان دهان گویند. سرطان هایی که در یک سوم عقب زبان تشکیل می شوند را نیز سرطان اروفارینژیال می گویند (که نوعی سرطان سر و گردن است).

سرطان زبان معمولا در سلول های سنگفرشی سطح زبان شکل می گیرد. سرطان دهان هنگامی رخ می دهد که سلول های لب ها یا درون دهان دچار جهش DNA می شوند. این جهش به سلول های سرطانی اجازه رشد و تقسیم آزادانه را می دهد، که در این شرایط ممکن است سلول های سالم با پیر شدن از بین بروند. تجمع سلول های سرطانی دهان می تواند سبب ایجاد تومور شود.

دو نوع آسیب می توانند پیش از سرطان دهان رخ دهند: لوکوپلاکی (جراحت سفید) و اریتروپلاکیا (جراحت قرمز). اگر چه اریتروپلاکیا نسبت به لوکوپلاکی خیلی رایج نیست اما احتمال سرطانی شدن آن خیلی بیشتر است. هر زخم سفید یا قرمزی که به خودی خود در ۲ هفته بهبود نمی یابد باید توسط متخصص بررسی شود و گاهی نیاز است که برای تشخیص دقیق از زخم نمونه برداری شود.

سرطان دهان به شکل یک تومور یا زخم در دهان ایجاد می شود که بهبود نمی یابد. وقتی سرطان زبان زود تشخیص داده شود احتمال درمان آن بیشتر است؛ اما اگر زود تشخیص داده و درمان نشود می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. با گذر زمان، این سرطان می تواند به سایر قسمت های دهان، سر و گردن و سایر قسمت های بدن منتشر شود.

عوامل مخاطره آمیز سرطان زبان

سه عامل مخاطره آمیز اصلی برای سرطان دهان وجود دارد: مصرف دخانیات، مصرف الکل و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV). عوامل مخاطره آمیزی که تاثیر کمتری دارند شامل بالا رفتن سن و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تاثیر زیادی روی لب ها می گذارد.

بیشتر موارد سرطان دهان در ارتباط با مصرف زیاد سیگار، مصرف زیاد الکل یا مصرف همزمان هر دو مورد هستند. اگر فرد هم از دخانیات و هم از الکل استفاده کند بیشتر از زمانی که تنها از یک مورد استفاده می کند در معرض سرطان قرار می گیرد. کسانی که پیپ می کشند ۶ برابر بیش از افراد دیگر در معرض سرطان دهان قرار دارند.

سرطان زبان

افرادی که دخانیات مصرف می کنند حدود ۵۰ بار بیشتر در معرض سرطان هایی نظیر سرطان گونه، لثه و لب قرار دارند. از آن جایی که مدت زیادی نگذشته که سیگارهای الکترونیکی در دسترس هستند، این که آیا سبب بروز سرطان دهان می شوند یا نه هنوز مشخص نیست. دخانیات از هر نوعی که باشند خطر بروز عفونت HPV را افزایش می دهند.

حدود ۷۰% از سرطان های دهان توسط عفونت HPV ایجاد می شوند. عفونت توسط HPV منتقله جنسی (خصوصا HPV-16) در ارتباط با سرطان های دهان قرار دارد. سرطان اروفارینژیال مربوط به HPV در ارتباط با افزایش وقوع سرطان گلو در بزرگسالانی است که سیگار نمی کشند. HPV تناسلی که رایج ترین عفونت منتقله جنسی در ایالات متحده آمریکا است می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود.

نوع یکسانی از HPV که منطقه تناسلی را عفونی می کند می تواند دهان و گلو را هم عفونی کند. سرطان های اروفارینژیال مربوط به HPV معمولا گلو، انتهای زبان، نزدیک یا روی لوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهند و تشخیص این سرطان اغلب دشوار است. این نوع سرطان معمولا در مراحل آخر تشخیص داده می شود. گمان می رود که تداخلی از عوامل بیرونی و درونی در رشد این سرطان دخالت داشته باشند.

سرطان زبان


بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ هایی در مورد واکسن HPV


سرطان دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا فرد به پزشک یا دندانپزشک مراجعه می کند.

پزشک زبان و دهان را به دقت معاینه می کند و در صورت وجود شرایط زیر شما را به متخصص ارجاع می دهد:

  • در صورتی که پزشک شک کند که علائم تان توسط سرطان ایجاد شده اند.
  • در صورتی که پزشک مطمئن نباشد که چه مشکلی دارید.

پزشک متخصص درباره علائم تان و سطح سلامتی تان از شما سوال می پرسد. به علاوه ممکن است که زبان تان را معاینه می کند و وجود هر گونه برآمدگی در گردن را بررسی کند. این اختلال می تواند به علت ورم غدد لنفاوی اتفاق بیفتد اما می تواند به علت سایر اختلالات نیز رخ دهد.

ممکن است که پزشک انجام آزمایش های زیر را پیشنهاد دهد:

Nasendoscopy

این آزمایش را می توان به صورت سرپایی در کلینیک انجام داد. پزشک یک ابزار ظریف و انعطاف پذیر را از طریق بینی به قسمت عقب زبان و قسمت های پایین گلو می فرستد. این لوله یک دوربین و نور در قسمت انتها دارد تا پزشک بتواند تصویر بهتر و واضح تری از قسمت عقب دهان و گلو داشته باشد. ممکن است کمی اذیت شوید اما این پروسه تنها چند دقیقه زمان می برد.

قبل از این آزمایش پزشک بینی و گلو را با اسپری بیحسی بیحس می کند. برخی افراد ترجیح می دهند که این پروسه را بدون اسپری بیحسی انجام دهند. اگر از این اسپری برای شما استفاده شده تا یک ساعت یا تا زمانی که بیحسی از بین برود، چیزی نخورید یا ننوشید. علت این موضوع این است که ممکن است غذا و نوشیدنی اشتباه پایین بروند و هنگام بلع به ریه راه پیدا کنند. به علاوه ممکن است که با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های داغ سبب سوزش دهان یا گلو شوید.

بیوپسی

بیوپسی هنگامی است که پزشک تکه کوچکی از بافت یا برخی از سلول هایی که غیر عادی به نظر می رسند را بررسی می کند. قبل از آزمایش، ممکن است که پزشک از تزریق بیحسی موضعی برای بیحس کردن قسمت مربوطه استفاده کند. اگر قسمت انتهای زبان آسیب دیده باشد، احتمال این که از بیهوشی عمومی برای شما استفاده شود زیاد است (در نتیجه در طول این پروسه خواب خواهید بود).

ممکن است که پزشک تان تصمیم بگیرد که همزمان به میزان نیاز از قسمت آسیب دیده را بردارد. پزشکان این کار را با ابزار مشخصی انجام می دهند. به این پروسه، جراحی رباتیک می گویند. نوع دیگر بیوپسی هنگامی است که پزشک با کمک سوزن های ظریف نمونه برداری می کند. پزشک یک سوزن ظریف را به قسمت مربوطه وارد می کند و برخی از سلول ها را وارد سرنگ می کند.

از این روش برای بررسی این که آیا سلول های سرطانی در غدد لنفاوی وجود دارند یا نه استفاده می شود. این روش نمونه برداری به صورت سرپایی و در کلینیک انجام می شود. پس از تهیه بیوپسی، پزشکی که در زمینه بررسی سلول ها تخصص دارد نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا وجود سلول های سرطانی را تشخیص دهد.

سرطان زبان

آزمایش های دیگر برای سرطان زبان

اگر سرطان زبان تشخیص داده شد، ممکن است که پزشک از آزمایش های دیگری کمک بگیرد تا اطلاعات بیشتری درباره سرطان به دست بیاورد.

این آزمایش ها شامل این مواردند:

سی تی اسکن

سی تی اسکن از یک سری تصویر برداری های اشعه ایکس استفاده می کند که تصاویر سه بعدی از درون بدن تهیه می کنند. این اسکن ۱۰ الی ۳۰ دقیقه به طور می انجامد و بدون درد است. به علاوه در این روش از پرتوهایی به میزان کم استفاده می شود. احتمال این که این آزمایش به شما آسیب برساند خیلی پایین است. ممکن است پزشک از شما بخواهد که ۴ ساعت قبل از این اسکن چیزی نخورید یا ننوشید.

گاهی یک رنگ به شما تزریق می شود که این امکان را ایجاد می کند که برخی قسمت ها واضح تر دیده شوند. احتمال این که بعد از تزریق این رنگ تا چند دقیقه احساس گرم بودن بدن را داشته باشید وجود دارد. اگر به ید آلرژی دارید یا آسم دارید باید این مسائل را با پزشک تان در میان بگذارید. برخی از افراد واکنش جدی ای به این رنگ تزریقی نشان می دهند. بعد از اتمام این اسکن می توانید به خانه تان برگردید.

اسکن MRI

اسکن MRI از مغناطیس برای تهیه تصاویر جزئی از قسمت های مختلف بدن استفاده می کند. اسکنر استفاده شده در این روش یک مغناطیس قدرتمند است و ممکن نیاز باشد که یک لیست را بررسی و امضا کنید. این لیست درباره وجود ایمپلنت فلزی، ابزار استخوان یا سایر موارد در بدن، از شما سوال می پرسد.

به علاوه اگر در ارتباط با فلز هستید یا در شرکت هایی که با فلز سر و کار دارند کار می کنید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید چون گاهی تکه های کوچک فلز می توانند در بدن گیر بیفتند. اگر در بدن تان فلز دارید احتمال دارد که نتوانید اسکن MRI را انجام دهید. در این موقعیت از انواع دیگری از اسکن استفاده می کنند. قبل از این اسکن باید تمام وسایل فلزی خود همچون جواهرآلات را در بیاورید.

سرطان زبان

به برخی از افراد رنگی در عروق بازو تزریق می شود که معمولا سبب درد یا اذیت شدن نمی شود. به این رنگ کنتراست می گویند که به تصویر اسکن این امکان را می دهد تا واضح تر باشد. در طول آزمایش برای ۳۰ دقیقه به صورت ثابت روی یک میز که به یک لوله راه دارد دراز می کشید.

این پروسه هیچ دردی ندارد اما برخی از افراد در حین انجام آن کمی اذیت می شوند، و برخی افراد ترس از تنگنا را تجربه می کنند. این آزمایش صدای زیادی تولید می کند که ممکن است برای پیشگیری از اذیت شدن، پزشک از هدفون های مخصوص برای شما استفاده کند. می توانید با شخصی که اسکن را انجام می دهد صحبت کنید و صدای او را بشنوید.

اسکن سونوگرافی گردن

این آزمایش از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از گردن و غدد لنفاوی روی صفحه کامپیوتر استفاده می کند. غدد لنفاوی قسمتی از دستگاه لنفاوی هستند که به محافظت از ما در برابر عفونت و بیماری کمک می کنند. این اسکن بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد.

پزشک از مقداری ژل روی گردن استفاده می کند و دستگاه کوچکی که امواج صوتی تولید می کند را روی قسمت مربوطه حرکت می دهد. سپس پزشک تغییرات اندازه یا ظاهر غدد لنفاوی در گردن را بررسی می کند. گاهی از سونوگرافی برای هدایت سوزن بیوپسی استفاده می کنند.

اسکن PET

این اسکن از گلوکز رادیواکتیو (نوعی قند) با دوز پایین استفاده می کند تا فعالیت سلول ها در قسمت های مختلف بدن را اندازه گیری کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به عروق (خصوصا عروق بازو) تزریق می شود. سپس چندین ساعت بعد اسکن انجام می شود. سلول های سرطانی معمولا فعال تر از بافت اطرافند و روی اسکن ظاهر می شوند. تمام بیمارستان ها به اسکنر PET مجهز نیستند پس گاهی نیاز است که برای انجام این اسکن به بیمارستان دیگری بروید.

سرطان زبان چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان زبان به بزرگی تومور و میزان انتشار آن بستگی دارد. گاهی تنها به یک درمان نیاز است و گاهی نیز به ترکیبی از درمان ها نیاز است. سرطان دهان که منتشر نشده می تواند با جراحی کوچکی برای برداشتن قسمت مربوطه درمان شود. تومورهای بزرگ تر به جراحی ای به اسم کوچک گلوسکتومی جزئی نیاز دارند که در آن قسمتی از زبان برداشته می شود. اگر پزشکان قسمت زیادی از زبان را بردارند ممکن است به انجام پروسه ترمیم نیاز باشد.

در این جراحی، پزشک مقداری از پوست یا بافت را از قسمت دیگری از بدن بر می دارد و از آن برای بازسازی زبان استفاده می کند. هدف گلوسکتومی و جراحی ترمیمی برداشتن سرطان است در حالی که تا حد ممکن سعی می شود که به قسمت کمتری از دهان آسیب زده شود.

گلوسکتومی می تواند عوارض جانبی شدیدی همچون تغییر در نحوه غذا نوش جان کردن، تنفس، صحبت کردن و بلع داشته باشد. گفتار درمانی به شما کمک می کند تا با این تغییرات کنار بیایید. اگر سرطان به غدد لنفاوی منتشر شده باشد‌، ممکن است آن ها را با جراحی بردارند.

سرطان زبان

اگر تومور بزرگی در زبان تان ایجاد شده یا سرطان منتشر شده، به ترکیبی از انواع جراحی برای برداشتن تومور و پرتو درمانی برای اطمینان از این که تمام سلول های تومور برداشته یا حذف شده اند، نیاز است. این روش های درمانی می توانند عوارض جانبی ای همچون خشک شدن دهان و تغییر در حس چشایی داشته باشند. ممکن است که پزشکان از شیمی درمانی همراه با جراحی یا پرتو درمانی برای درمان استفاده کنند.

جراحی سرطان زبان

جراحی سرطان زبان شامل برداشتن تومورهای کوچک اولیه است. برای تومورهای کوچک این پروسه تنها درمان مورد نیاز است. اگر تومور بزرگ باشد ممکن است که به غدد لنفاوی گردن منتشر شود. در این موارد یک بیوپسی از غده لنفاوی آسیب دیده تهیه می شود یا قسمت آسیب دیده آن برداشته می شود. برداشتن کل تومور از روی زبان برای تومورهای کوچک تر انجام می شود و جراحی معمولا سبب بروز تغییرات جزئی زیبایی یا عملکردی می شود.

تومورهای بزرگ تر می توانند منتشر شوند و سبب بروز مشکلات بلع یا اختلالات گفتاری شوند. جراحی تومورهای بزرگ تر به برداشتن قسمتی از زبان یا استخوان آرواره نیاز دارد، که ممکن است سبب بروز مشکلات گفتاری، به مشکل نوش جان کردن صورت و سایر مشکلات عملکردی شود. برای برداشتن تومورهای بزرگ تر در انتهای زبان به جراحی زبان نیاز است. این تومورها هنگامی که تشخیص داده می شوند معمولا خیلی بزرگ هستند چون وقتی کوچک هستند تشخیص آن ها دشوار است.

علائم اولیه مشهود شامل درد گوش است. ممکن است بعد از رشد تومور تغییرات صدا و مشکلات بلع نیز ایجاد شود. از آن جایی که این تومورها دیر تشخیص داده می شوند، ممکن است که سرطان به قسمت گردن منتشر شود. اگر غدد لنفاوی تحت تاثیر قرار گرفته باشند، ممکن است نیاز باشد که از طریق جراحی برداشته شوند یا از آن ها بیوپسی تهیه شود.

سرطان دهان و کیفیت زندگی

برنامه غذایی مناسب برای ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود بیمارانی که سرطان دهان دارند ضروری است. در این بیماران دریافت مواد غذایی با محدودیت های بلعیدن یا جویدن همراه است. در مطالعه ای که روی ۱،۶۵۲ بیمار از ۳۸ بیمارستان انجام شد، نشان داده شد که جویدن و بلع با حرکت زبان، فک و باز کردن دهان در ارتباط است.

در این مطالعه، ۳۵% از بیماران پس از سرطان دهان وزن از دست دادند، ۴۱% وزن شان ثابت ماند و ۲۴% افزایش وزن داشتند. کیفیت زندگی در بیمارانی که وزن شان ثابت مانده بود و افرادی که وزن اضافه کرده بودند بهتر از افرادی بود که وزن از دست داده بودند. برای حفظ وزن به یک برنامه غذایی متعادل نیاز است؛ مصرف مواد غذایی پوره شده، مواد غذایی شل و از دست دادن اشتها ارتباط نزدیکی با کاهش وزن دارند.

در این مطالعه نشان داده شد که مشکلات غذا نوش جان کردن باعث شد که بیماران قوای خود را از دست بدهند و در نتیجه در انجام فعالیت با محدودیت روبرو شوند. پرتو درمانی با تاثیر گذاشتن روی حس چشایی، خشک شدن دهان، ایجاد ورم و اذیت شدن هنگامی که مواد غذایی بلعیده می شوند، تاثیر منفی روی برنامه غذایی و وزن دارد.

درد و جراحت های ناشی از جراحی نیز می توانند مصرف مواد غذایی سفت، ادویه دار و ترش را برای افراد دشوار کنند. برای حل این مشکلات از متخصص تغذیه درخواست کنید که برنامه غذایی سرشار از کالری برای شما تنظیم کند. مشاوره تغذیه باید به برنامه بیمار افزوده شود تا به حفظ قوای بیمار و پیشگیری از کاهش وزن در طول دوره ریکاوری کمک کند.

پیشگیری از سرطان دهان

پیشگیری از وقوع سرطان زبان ممکن نیست. اما بهتر است که در صورت تماشا علائم سرطان زبان هر چه زودتر قرار ملاقاتی با پزشک تان تنظیم کنید. هر چه زودتر این اختلال تشخیص داده شود، زودتر درمان شروع می شود و نتایج بهتری فراهم می کند. برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی هستند که می توانید آن ها را کنترل کنید تا خطر بروز سرطان زبان را کاهش دهید.

این موارد عبارتند از:

  • سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف دخانیات بپرهیزید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.
  • برنامه غذایی سالم و متنوعی داشته باشید که سرشار از میوه ها و سبزیجات است.
  • با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و مراجعه منظم به دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنید.
  • واکسن HPV را به طور کامل دریافت کنید.
  • با استفاده از کاندوم زبانی برای رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی بی خطری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید قبل از رابطه جنسی دهانی بدانید


نتیجه گیری

درصد نجات یافتن و بهبود پس از سرطان زبان به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد بستگی دارد. اگر سرطان تا حد زیادی منتشر شده باشد، درصد بهبود ۳۶% است. اگر سرطان تنها به صورت موضعی منتشر شده باشد (برای مثال به غدد لنفاوی در گردن) درصد بهبود ۶۳% است. اگر سرطان فراتر از زبان به جایی منتشر نشده باشد، احتمال بهبود ۷۸% است.

سرطان زبان

همان طور که این آمار نشان می دهند، تشخیص زود هنگام منجر به ایجاد نتایج بهتری می شود. با تشخیص زود هنگام می توانید قبل از انتشار سرطان، آن را درمان کنید. اگر روی زبان تان برآمدگی یا زخمی دارید که برای مدت طولانی ای باقی مانده، باید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام سرطان زبان امکان استفاده از گزینه های درمانی بیشتر، عوارض جانبی کمتر و درصد بهبود بیشتری را فراهم می کند.

 

سرطان زبان؛ علائم، تشخیص و راه های درمان سرطان زبان

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره سرطان زبان؛ علائم، تشخیص و راه های درمان سرطان زبان با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا