روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه

روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه را ببینید.

روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه

94-06-2gh676

چندین دهه می باشد که مطالعه و درک رفتار رأی دهندگان در انتخابات به یکی از شاخه های مهم اقتصاد سیاسی تبدیل شده و از عوامل تاثیرگذار بر نرخ مشارکت گرفته تا دلایل انتخاب یک کاندیدای خاص همگی در میان پرسش هایی جای گرفته اند که برای پاسخ دادن به آنها، نظریه های بسیاری از عوامل روانشناختی گرفته تا عواملی صرفا مبنی بر هزینه و فایده ارائه شده می باشد.
مسابقه خنداننده برتر برنامه خندوانه که با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده فرصت خوبی می باشد که بتوان با توجه به نتایج آن برخی از نظریه های مربوط به انتخابات را با رفتار رأی دهندگان ایرانی سنجید:

۱- دو قطبی سازی
جدا از اینکه دو قطبی سیاسی ایجاد شده بین امین حیایی و امیر مهدی ژوله اقدام درستی بود یا خیر، بی تردید بدون آن ژوله هیچ شانسی برای پیروزی نداشت.

ایجاد دو قطبی توسط کاندیدای کمتر معروف که در حالت طبیعی شانس کمتری برای موفقیت دارد یکی از شیوه های شناخته شده برای تهییج رأی دهندگانی می باشد که احتمالا قصد شرکت در انتخابات را نداشته اند. در فضای سیاسی ایران، چنین دو قطبی سازی هایی بارها به کار گرفته شده و نتیجه هم داده می باشد.

۲- حافظه کوتاه مدت رأی دهندگان

محققان اقتصاد سیاسی معتقدند که رأی دهندگان معمولا عملکرد کاندیداها را در زمان نزدیک به انتخابات در نظر می گیرند و گذشته آنها را تا حدی فراموش می کنند. برای مثال اگر یک دولت تنها در سال آخر عملکرد اقتصادی خوبی به جای گذاشته باشد از شانس خوبی برای انتخاب مجدد برخوردار خواهد بود حتی اگر سه سال پیش از آن عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد.

در مورد مسابقه شقایق دهقان و رضا شفیعی جم نیز  پدیده مشابهی رخ داد؛ شفیعی جم در دوران پخش برنامه خندوانه بارها در بخش ایستاده با طنز درخشیده بود اما در روز مسابقه هیچ ابتکار تازه ای را به اجرایش اضافه نکرد و وقتی هم کم آورد در حالی که شقایق دهقان در مقایسه با خودش به مراتب بهتر ظاهر شد و با ایده خانم شیرزاد مخاطب را غافلگیر کرد و البته پیروز شد.

94-06-2gh674

۳- باید مدرن بود
شکست جمهوریخواهان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این پیام را برای آنها به همراه داشت که باید حزب را با مسائل روز هماهنگ کنند، پیامی که محافظه کاران در بریتانیا پیش تر آن را به کار گرفته بودند و در نتیجه اکنون در صحنه سیاسی بریتانیا یکه تازی می کنند.

علیرضا خمسه هم که بی تردید یکی از بهترین کمدین های تاریخ سیمای ایران می باشد، پیام لزوم به روز بودن را در نظر نگرفت و در اجرای خود از نشانه هایی بهره گرفت که به نظر برسد مناسب دهه شصت یا هفتاد شمسی بوده اند.

اشتباه استراتژیک علیرضا خمسه آن هم در روزی که رقیبش هیچ چیزی برای عرضه نداشت باعث شد تا او در راهیابی به مرحله بعد ناکام بماند. در واقع به قول فوتبالی ها آقای خمسه به خودش باخت تا به حریف.

94-06-2gh675

۴- دیگران از شما باهوش ترند
اگر کارشناس طنز یا کمدی هستید و تصور می کنید که در برخی از مسابقه ها مخاطبان خندوانه در انتخاب فردی به عنوان کمدین برتر اشتباه کرده اند، احتمالا این شمایید که در اشتباهید چرا که طبق ادعای جیمز سورویکی در کتاب خرد جمعی، برآیند نظر یک گروه پرجمعیت در چنین مواردی معمولا هوشمندانه تر از نظر یک فرد می باشد حتی اگر آن فرد کارشناس موضوع مورد بحث باشد و از تخصص لازم برخوردار باشد.

حالا به نظر برسد شما با این نظر موافق نباشید اما بهتر می باشد در زیر سوال بردن نظر اکثریت با احتیاط بیشتری عمل کنید.

#روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه, #روانشناسی رای دادن, #روانشناسی, #جامعه شناسی, #بررسی روانشناسی رای دادن, #چالش های خنداننده برتر, #خندوانه, #رامبد جوان, #<a
href="http://kotoleha.com/fa/photo-gallery/" target="_blank" title="گالری عکس” >عکس رامبد جوان, #<a
href="http://kotoleha.com/fa/photo-gallery/" target="_blank" title="گالری عکس” >عکس بازیگران

The post روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه appeared first on کوتوله ها|عکس،بازیگران،مدل مانتو جدید، فال روزانه ، فال حافظ.

روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه

لطفا نظر خود را درباره روانشناسی رای دادن به بهانه ی خندوانه با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا