X

خرید ساعت

راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران را ببینید.

واضح آرشیو وب فارسی::

راه آهن تهران با توجه به اینکه یک ایستگاه برای
رفت و آمد مسافران است به عنوان آثار ملی از آن یاد می شود. ساخت این
ایستگاه به زمان حکومت پهلویان باز می گردد و امروزه زیر نظر وزارت راه و ترابری
مشغول به فعالیت است. حال در اینجا به تاریخچه راه آهن نگاهی می اندازیم.

اول اینکه باید بگوییم اولین قطار را در سال ۱۸۲۵
میلادی ساختند. سرعت این قطار به قدری نبود که انتظارات را برآورده سازد بنابراین
فقط به عنوان قطار باری از آن استفاده می شد. ایران در طول سالیان گذشته به عنوان
حیاط خلوت برای قدرت های بیگانه به شمار می رفت.

زمانی که خط آهن به اروپا راه پیدا کرد
اروپاییان برای حفظ منافع خود سعی داشتند راه آهن را برای ایران هم افتتاح کنند.
از طرفی انگلیسی ها اولین کسانی بودند که قصد داشتند ایران را صاحب راه آهن نمایند
اما به دلایلی نتوانستند این کار را انجام دهند. بعد از این کشورها ژرمن ها قصد
داشتند که ایران را مجهز به خط راه آهن کنند و از آنکارا تا خلیج فارس راه آهن را
ادامه دهند، باید بگوییم آلمانی ها هم نتوانستند در انجام این کار پیشروی کنند و
دعوا بر سر قدرت بین اروپایی ها و آلمانی
ها مشکلاتی را برای انجام این کار بر سر راه آن ها آورده بود.

علاوه بر این کشورهایی که گفته شد روسیه هم بر این فکر بود که خط راه
آهن را از شمال تا خلیج فارس بکشد. در این زمان که ناصرالدین شاه پادشاه ایران بود
تصمیم گرفت به آلمانی ها پناه ببرد چرا که بین دعوای روس ها و انگلیسی ها گیر
افتاده بود. نکته ای که درمورد ساخت راه آهن در ایران باید بدانید این است که با
توجه به دعوای بین این سه کشور در نهایت مسیو بوتل فرانسوی موفق به ساخت راه آهن
در ایران شد بعد از آن هم یک کمپانی بلژیکی این امتیاز را از بوتال خرید و در سال
۱۲۶۱ شمسی  مشغول به ساخت خط راه آهن در
ایران شد.

اولین خط راه آهن در
تهران
– شهر ری ساخته شد و سال های بعد
مسیر بوشهر – برازجان و تبریز – زاهدان هم دارای خط راه آهن شدند، در نهایت در سال
۱۳۰۶ شمسی موفق به ساخت راه آهن سراسری شدند، یعنی در زمان پادشاهی رضا شاه آرزوی ایرانی ها به تحقق پیوست بنابراین این خط
آهن را از جنوب تا شمال امتداد دادند. با
توجه به تلاش های پی در پی آلمانی ها و شراکت یک کمپانی آمریکایی توانستند در سال
۱۳۱۷ این پروژه را به اتمام برسانند. اولین ایستگاهی که در ایران افتتاح شد
ایستگاه سمیه بود که دو خط شمال و جنوب را به هم وصل می کرد.

بعد از اینکه راه آهن سراسری را احداث
نمودند خط آهن دیگری را هم در شهرهای مختلف ساختند که یکی از آن ها گرمسار – مشهد بود.
از خط راه آهن های دیگری که ساخت آن از سال ۱۳۱۷ در تهران شروع شد و تا سال ۱۳۲۱
ادامه داشت تهران – تبریز بود، اما با
توجه به جنگی که پیش گرفت مانع از کار شدند و بعد از آن ادامه خط راه آهن را از میانه به بعد دوباره شروع به ساخت کردند که کار احداث آن تا سال ۱۳۳۵ ادامه داشت.

راه آهن بعد از
انقلاب

توسعه روز افزون خطوط ریلی را بعد از انقلاب
اسلامی هم می توان شاهد بود. بنابراین وزارت راه و شهرسازی و معاونت ساخت و توسعه راه آهن هم چنین مسئولین بندرها و فرودگاه ها کار ساخت
ایستگاه های راه آهن را بر عهده داشتند. یکی از کارهای مهمی که بعد از انقلاب
اسلامی در زمینه راه آهن انجام گرفت برقی نمودن خط راه آهن بود که قرار داد آن را
در سال ۱۳۵۴ با روس ها نوشته بودند و در سال ۱۳۶۱  برای مسیر جلفا – تبریز این کار را عملی نمودند.
بنابراین می توان گفت اولین خط راه آهن برقی در ایران است.

ایستگاه راه آهن تهران

از ایستگاه هایی که برای خطوط ریلی احداث نمودند ایستگاه راه آهن تهران
است. در بزرگترین خیابان خاورمیانه و جنوبی ترین نقطه از آن یعنی خیابان
ولیعصر در کنار میدان راه آهن توانستند ایستگاه راه آهن تهران را احداث نمایند.
ایستگاه راه آهن تهران به عنوان یکی از قدیمی ترین ایستگاه های شناخته
می شود. قدمت این ایستگاه به ۹۰ سال پیش باز می گردد که به هزاران میلیون مسافر تا
به امروز خدمت رسانی کرده است و تاکنون به عنوان یکی از ایستگاه های مهم کشور به
شمار می رود. بدون شک هر مسافری یک بار از این ایستگاه گذر کرده مخصوصا افراد
سالخورده ای که خاطره های بیشماری را با این ایستگاه دارند.

 

تاریخچه ایستگاه راه
آهن تهران

در سال ۱۳۰۶ هم زمان با ساخت راه آهن ایستگاه
راه آهن تهران را هم احداث نمودند این کار به دست رضا شاه پهلوی انجام گرفت اما باید
بگوییم افتتاح ایستگاه راه آهن تهران از چند سال قبل شروع شده بود. تا حدود ۳ سال
قبل از ساخت ایستگاه راه آهن تهران هیچ ایستگاه راه آهنی در ایران وجود نداشت. با
مالیاتی که برای قند و شکر در نظر گرفتند توانستند هزینه احداث ایستگاه راه آهن
تهران را به دست بیاورند . در سال ۱۳۰۵ این پروژه را به تصویب رساندند.

۱۴ سال تمام خط راه آهن تهران تبدیل وسیله ای
برای  جا به جایی تجهیزات و مهمات منافقان شده بود. زمانی که تصمیم می گیرید که به
صورت اینترنتی
بلیط قطار خود را تهیه نمایید می توانید یا به دفترهای
آژانس مسافرتی مراجعه نمایید یا از طریق سایت معتبر مستر بلیط برای سفر مورد نظر
خود بلیط مورد نیاز را تهیه کنید.

میدان راه آهن و
ساختمان ایستگاه راه آهن

ایستگاه راه آهن تهران را در اطراف دروازه
گمرک و خارج از آن بنا نهادند و رفته رفته یک میدان و خیابان را برای دسترسی راحت
به ایستگاه راه آهن ساختند که با توجه به
نزدیک بودن به ایستگاه راه آهن اسم راه آهن را برای آن ها انتخاب نمودند. در طول
سالیان و با توسعه یافتن شهر ساخت و سازها در اطراف ایستگاه راه آهن تهران شروع
شد که باعث شد قسمت ای بزرگ در سمت جنوب
تهران به وجود آید بیشتر ساکنین این قسمت کارکنان راه آهن بودند. بنابراین با
توجه به محل قرار گیری راه آهن و میدان و خیابان راه آهن این قسمت با اسم راه آهن
شناخته شد.

ایستگاه راه آهن امروزی را در روستایی به اسم
جعفر آباد ساختند و قلعه ای در آن جا وجود
داشت که برای مصارف مردم تهران مشغول به کاشت سبزی بودند. روستای اسم برده تحت
تملک عبدالحسین میرزا بود که بعد ها قسمتی از زمین های آن جا را به ایستگاه راه
آهن تهران اختصاص دادند. بنابراین ایستگاه
راه آهن تهران بخشی از قسمت جوادیه است. ممکن است افرادی به فکر اجاره خانه در
این قسمت باشند، باید بگوییم قیمت آپارتمان های این محله بسیار زیاد است و کمتر
کسی توان خرید خانه در اینجا را دارد بنابراین تصمیم می گیرند که به کرایه نمودن
خانه روی آورند. مبالغی را که برای اجاره ماهیانه در این قسمت در نظر می گیرند
بسیار متفاوت است و بستگی به متراژ خانه
دارد.

 حدود ۶۰
سال از ساخت میدان راه آهن می گذرد و
همچنان هیچ تغییری روی آن ایجاد نشده اما
ساختمان ایستگاه راه آهن را تا کنون چندین بار مرمت نموده اند. به دلیل معماری بی نظیر
بنای ایستگاه اره آهن و قدمت زیاد آن در سال ۱۳۷۹ این محوطه را در فهرست آثار ملی
ایران به ثبت رساندند. همان طور که متوجه شدید در واقع راه آهن تهران قلب تپنده
راه آهن ایران به شمار می رود. این ایستگاه مسیرهای شرق به غرب و شمال به جنوب را
به هم متصل می کند. به همین علت می توان گفت برنامه های قطاری آن در طول روز بسیار
شلوغ است.

مسیر رسیدن به
ایستگاه راه آهن تهران

همان طور که گفته شد میدان راه آهن یکی از میدان
های سرشناس و قدیمی تهران به شمار می رود که در جنوب تهران و بین خیابان های شوش،
کارگر و ولیعصر جای گرفته. لازم به ذکر
است که بگوییم خیابان ولیعصر از سمت شمال یک طرفه است، بنابراین نمی توان برای
دسترسی به میدان راه آهن از آن استفاده نمود. در نتیجه خیابان کارگر و شوش از اصلی
ترین و مهم ترین راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران می باشند.

خیابان کارگر به عنوان طولانی ترین خیابان تهران
میدان راه آهن را به دیگر میدان های تهران مثل میدان حر، میدان انقلاب و میدان
پاستور وصل می کند و انتهای آن در شمال غرب تهران است. خیابان شوش هم چند خیابان
اصلی را در غرب و شرق تهران به هم وصل می کند.

ایستگاه مترو راه آهن

همان طور که گفته شد ایستگاه راه آهن تهران به
عنوان یکی از مهم ترین ایستگاه ها به شمار می رود بنابراین خط سه مترو تهران که
مسیر آن جنوب غرب به شمال شرق است، در ایستگاه راه آهن تهران یک ایستگاه دارد که
اسم آن را ایستگاه مترو راه آهن گذاشته اند. بنابراین می توانید از ایستگاه های
میدان ولیعصر، شهید بهشتی، هروی، شریعتی، آزادگان و … به ایستگاه راه آهن دسترسی
داشته باشید در نتیجه اگر نمی توانید از ماشین استفاده کنید بهتر است با استفاده
از مترو خود را به ایستگاه راه آهن تهران برسانید.

ایستگاه اتوبوس و
تاکسی در ایستگاه راه آهن تهران

در اطراف میدان راه آهن می توانید چند ایستگاه
اتوبوس بی آر تی به همراه پایانه اتوبوس ها و چند ایستگاه اتوبوس معمولی در حوالی
میدان راه آهن ببینید که این امکان را برای مسافران فراهم نموده تا از طریق اتوبوس
به راحتی بتواند به ایستگاه راه آهن تهران دسترسی داشته باشند. برای رسیدن به
ایستگاه راه آهن تهران می توانید از تاکسی های مسیری هم استفاده نمایید چرا که
تاکسی خط راه آهن یکی از شناخته شده ترین خط های مسیری برای تهران به شمار می رود.

پارکینگ ایستگاه راه
آهن

برای کسانی که ماشین شخصی به همراه دارند در
کنار میدان راه آهن و دقیقا کنار ایستگاه تاکسی رانی پارکینگی را ساخته اند که
دارای ظرفیت حدود ۱۰۰ ماشین است و
بدون شک پاسخگوی هزارها مسافر که در طول روز به این ایستگاه می آیند نمی باشد. در
اطراف میدان راه آهن پارکینگ های دیگری هم وجود دارد که می توانید برای مدت چند
روز ماشین های خود را در آن جا پارک نمایید اما مطمعننا با هزینه گزافی رو به رو
خواهید شد.

معماری و نقشه
ایستگاه راه آهن تهران

معماری ایستگاه راه آهن تهران را فردی به اسم ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکی بر عهده داشته
است.  که محل زندگی آن اوکراین بوده و در
سال ۱۸۶۳ متولد شده همچنین  در سال ۱۹۲۰ به
کشور لهستان می رود، بعد ها توسط شرکت های آمریکایی برای معماری ایستگاه راه آهن ایران
به تهران فرا خوانده شده است. البته ناگفته نماند آقای کریم طاهر بهزاد هم بر روی
کار معماری نظارت های بیشماری داشته، این فرد در ترکیه به تحصیل مشغول بوده و فارغ
التحصیل از دانشکده فنی استانبول است. بعد از اینکه در سال ۱۳۰۶ تحصیلات خود را
به اتمام رساند به کشور ایران بازگشت. این بنا را با الهام گرفتن از معماری پر
شکوه ایرانی به شیوه پیشینیان یعنی اکسپرسیونیسم ساخته اند. مصالحی را که برای
ساخت این ایستگاه به کار برده اند آهن و سمیان است و پنجره های آن از برنز و آهن
است، نمای خارجی ایستگاه را با سنگ سفید تزئین نموده اند.

همان طور که می دانید راه آهن تهران از بزرگترین
راه آهن های موجود در کشور است که دارای مساحتی حدود ۳۲ هکتار است. این
ساختمان ۲ بخش شهری و حمل و نقل ریلی را در خود جای داده . اکنون در این ساختمان
۳۲ ورودی برای دسترسی مردم به قسمت های ریلی و شهری وجود دارد، همچنین ۶ ورودی را
برای کارکنان و کارمندان ایستگاه راه آهن در نظر گرفته اند. در اطراف این ایستگاه
می توان مدرسه، خانه های مسکونی، مجموعه های ورزشی، ساختمان بسیج، بیمارستان تختی،
آتش نشانی، نیروی انتظامی و … را تماشا
نمایید. همچنین می توان گفت در طول روز حدود ۱۳ هزار نفر به این ایستگاه رفت و آمد
دارند. بنابراین همین ورودی زیاد دلیلی شده که این خیابان بسیار شلوغ شود و این نشان
دهنده این است که مردم برای سفرهای داخلی قطار را انتخاب می نمایند. از ویژگی هایی
که می توان برای ساختمان ایستگاه راه آهن تهران اسم برد این است که دارای ورودی
های بزرگ و بازشو و پنجره های بزرگی است. در سرتاسر این ساختمان می توان
هماهنگی خاصی را تماشا نمود که نظر هر مسافری
را به خود جذب می کند.

نکاتی در مورد
ایستگاه راه آهن

اگر می خواهید از خدمات راه آهن تهران استفاده
نمایید حتما از طریق  سایت
مستر بلیط برنامه سفر قطارها را تماشا نمایید تا هنگامی
که به ایستگاه مراجعه می نمایید با مشکل رو به رو نشوید. هنگام انتخاب قطار دقت
لازم را انجام دهید چرا که هر قطار ویژگی های منحصر به فردی را دارد. برای مسیرهای
طولانی قطارهای ۴ تخته را استفاده کنید هرچند قیمت آن ها نسبت به قطارهای اتوبوسی
بیشتر است اما می توانید سفر راحتی را برای خود رقم بزنید. تا جایی که برای شما
ممکن است از پارکینگ راه آهن برای مدت های طولانی استفاده نکنید چرا که با هزینه های
زیادی رو به رو خواهید شد و امنیت مناسبی هم ندارند. یک ساعت قبل از اینکه قطار
حرکت کند در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشید چرا که ممکن است قطار از زمان گفته
شده زودتر حرکت کند و شما از سفر خود جا بمانید. برای خرید سوغاتی می توانید به
فروشگاه هایی که در ساختمان ایستگاه راه آهن وجود دارد مراجعه نمایید . در صورتی
که به هر دلیلی از مسافرت خود پشیمان شده اید و قصد دارید بلیط خود را کنسل کنید
باید به ایستگاه راه آهن تهران مراجعه کنید و به بخش خدمات مسافرین ایستگاه بروید
و درخواست خود را به آن ها گزارش دهید.

اگر می خواهید زمانی که به ایستگاه راه آهن
تهران رسیدید به فرودگاه بروید باید فاصله این دو قسمت را از هم در نظر داشته
باشید. اگر قصد دارید از طریق سفرهای هوایی به خارج از کشور سفر کنید باید راهی
فرودگاه امام خمینی شوید که مسیری طولانی ما بین ایستگاه راه آهن تهران و فرودگاه
وجود دارد. هر چند فاصله بین ایستگاه راه آهن تهران تا فرودگاه مهرآباد هم کم
نیست.  

 

راه های دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

منبع : سایت واضح

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *