در انتخاب همسر، حساسیت های بی مورد را نداشته باشید؟

در انتخاب همسر، حساسیت های بی مورد را نداشته باشید؟

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه در انتخاب همسر، حساسیت های بی مورد را نداشته باشید؟ را ببینید.

در انتخاب همسر عواملی مانند بالا رفتن سن ازدواج، کمال‌گرایی، کمبود اعتماد به نفس و توقعات خانواده می‌تواند ایجاد حساسیت‌های بی‌مورد کند.

انتخاب همسر یکی از دغدغه‌های دخترها و پسرهای جوان است. نگرانی ناشی از احتمال انتخاب نامناسب یکی از پرفشارترین استرس‌هایی است که شخص تجربه می‌کند. به خصوص که در این روزها موانع و آسیب‌های اجتماعی زیادی مساله ازدواج را بیش از پیش حساس کرده است. این موارد به علاوه مسایل شخصیتی و عادات وسواس‌گونه، برخی از افراد را دچارحساسیت‌های بی‌مورد در مورد ازدواج و انتخاب فرد مناسب کرده است. در ادامه به عواملی که موجب این حساسیت‌ها شده و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه می‌پردازیم.

چه عواملی باعث ایجاد حساسیت در انتخاب همسر می‌شود؟

۱- بالا رفتن سن ازدواج

افرادی که در سنین بالاتری ازدواج می‌کنند از بلوغ فکری کامل‌تری بهره‌مند می‌شوند و خواسته‌ها و معیارهای خود را بهتر می‌شناسد، خوشبختی و بدبختی را در زندگی افراد زیادی می‌بینند و سعی می‌کنند کمبود‌هایی که در زندگی اطرافیان دیده‌اند را در زندگی خود جبران کنند. بنابرین در چینش معیارهای انتخاب همسر آینده‌شان دچار وسواس می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که در حین تصمیم‌گیری دچار استرس شده و به راحتی نتوانند برای آینده‌ خود تصمیم‌گیری کنند.

۲- کمبود اعتماد‌به‌نفس

بسیاری از افراد به این دلیل ‌که خود را پایین‌تر از دیگران می‌بینند و تصور می‌کنند نسبت به دیگران از نقاط مثبت کم‌تری برخوردار هستند، در انتخاب‌هایشان دچار مشکل شده و نمی‌توانند به درستی خواسته‌های خود را در زندگی بشناسند و همسر مورد علاقه‌ خود را برگزینند. این افراد از ترس این‌که فرد مقابل، او را نپذیرفته و به علت‌هایی مانند ضعف مالی‌، مشکلات خانوادگی و غیره به او جواب رد دهد‌، دچار استرس می‌شوند و ناخودآگاه تصمیم می‌گیرند به بهانه‌های واهی پیش از آنکه رد شوند خودشان طرف مقابل را رد کنند.

۳- توقعات بیش از حد خانواده

گاهی خانواده‌ها به دلایل مختلف فرد را در انتخاب همسر آزاد نمی‌گذارند از جمله: مسایل اقتصادی، نگرانی از اصل ازدواج، نگرانی بیجا از اینکه به نظر برسد نمی‌توانند مستقل زندگی کنند، ترجیح دادن آداب و رسوم فامیل به معیارهای فرد، جستجو کردن آرزوهای دست نیافته خود و… ولی خانواده‌ها باید بدانن ازدواج بخشی عقل و منطق است، بخشی قسمت و بخشی تمایل فرزند آنها و خانواده‌ها باید به فرزند خود اجازه انتخاب دهند.

از طرف دیگر برخی از ترس این‌که نتوانند توقعات و خواسته‌های طرف مقابل‌ را برآورده سازند‌، از انتخاب همسر می‌ترسند. ندانستن رسم‌و‌رسومات و یا نداشتن توان مالی، آنها را نگران کرده و موجب می‌شود بسیاری از ازدواج گریزان شوند.

۴- کمال گرایی

فرد تمامیت‌خواه به انتخاب‌های نصف و نیمه رضایت نمی‌دهد. همواره تا پایان عمر در جست و جوی ایده‌آل‌های ذهنی خود می‌باشد .غافل از آن كه گل بی‌خار خداست. همه گل‌های این جهان عیب‌ها و خوارهای ریز و درشت دارند. این افراد به شدت از عدم تأیید دیگران در هراسند. از این كه به خاطر انتخاب‌شان مورد نقد و انتقاد قرار گیرند، مضطرب می‌گردند و دوست دارند انتخابی كنند كه همه آنها را تایید کنند. افراد خود ارزش‌مند و غیر كمال‌گرا معمولا ازدواج را آن قدر بزرگ و بغرنج نمی‌نمایند كه برای صحت صددرصدی انتخاب‌شان دچار وسواس و دودلی گردند. این فرد احتمال می‌دهد كه به نظر برسد انتخابش پس از مدتی اشتباه از آب درآید و صمیمانه و مردانه تاوان آن را می‌پردازد. او در حد متعادل می‌كوشد تا ریسک انتخابش را به صفر برساند.

چه باید کرد؟

۱- با توکل بر خدا استرس خود را مدیریت کنید

جوانی که خودآگاهی و خودشناسی داشته و توانایی‌های خود را بشناسد و در مقابل نیز با ضعف‌های خود آشنایی داشته باشد و دچار غرور و خودبینی نشود، فردی متعادل است که به اندازه خود پیشرفت می‌کند. فردی که به خدا توکل دارد و او را یاور خود می‌داند و زندگی‌اش توام با تلاش فردی است، کمتر به استرس دچار می‌شود و موفق‌تر است. بنابراین قبل از هر تصمیمی در مورد انتخاب همسر، امید به خداوند متعال را فراموش نکنید.

۲- تصمیم‌گیری عجولانه نداشته باشید

جلسات خواستگاری متعددی بگذارید و با طرف مقابل صحبت کنید و نقاط مشترک خود را بسنجید. گفتن و شنیدن خصوصیات اخلاقی، وجوه مشترک و خواسته‌ها، از استرس و نگرانی‌های شما کم خواهد کرد. در انتخاب‌تان دقت کنید و سعی کنید تصمیم نهایی‌ را در وضعیتی بدون استرس و کاملا منطقی، بگیرید.

۳- مشورت کنید

اگر می‌ترسید که موقع انتخاب همسر در زمینه ملاک‌ها دچار وسواس شوید و احیانا موارد ریز را اصلی ببینید، می‌توانید درباره موارد مشکوک، از کمک فکری اطرافیان یا مشاور بهره بگیرید تا از سخت‌گیری بی‌جا در امان بمانید.

۴- با خانواده خود صحبت کنید

برای از بین بردن اشکال تراشی‌های غیرمنطقی و نامعقول والدین‌تان بهتر است با صحبت مستقیم، معقول، مودبانه، محترمانه و منطقی با والدین و گوشزد کردن اشکالات آن‌ها و توجیه آن‌ها نسبت به غیرمنطقی بودن شیوه برخوردشان آنها را قانع کنید.

در صورت شرم و حیا و یا تاثیرگذار نبودن صحبت مستقیم، واسطه کردن افرادی که گفته آن‌ها در والدین‌تان موثر واقع می‌گردد می‌تواند در این زمینه راه گشا باشد.

۵- مواظب باشید در از آن طرف بوم نیفتید

حساسیت در تصمیم‌گیری اگر از حد لازم بگذرد تبدیل به وسواس می‌شود ولی از طرف دیگر دقت کنید تا معیارهای معقول و مناسب خود را در ازدواج مدنظر داشته باشید و هرگز در این زمینه به خاطر فشارهای خانواده یا جامعه ریسک نکنید. برای اینکه با تفاوت حساسیت‌های بی‌مورد و حساسیت‌های ضروری در هنگام تصمیم برای ازدواج و انتخاب شریک زندگی بیشتر آشنا شوید مقاله کمال گرایی در انتخاب همسر را حتما بخوانید.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره

در انتخاب همسر، حساسیت های بی مورد را نداشته باشید؟

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره در انتخاب همسر، حساسیت های بی مورد را نداشته باشید؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] دانلود پوستر با کیفیت تاسیس دفتر ویژه ای در امریکا برای هماهنگی اجرای برجام

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] فاجعه منا از مشاهده بعیدی نژاد اینستا پست سرطان پوست چگونه درمان می‌ شود؟

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا