درمان کانال ریشه دندان + راهنمایی کامل

سلامت

درمان کانال ریشه دندان + راهنمایی کامل

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه درمان کانال ریشه دندان + راهنمایی کامل را ببینید.

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که به شما گفته شود دندان شما نیازمند درمان کانال ریشه است و بفهمید که این روش راهی برای حفظ دندان شما است. اما آنچه شما درک نمی کنید چگونگی انجام این کار است. شما هدف اصلی از انجام عصب کشی یا درمان ریشه و تغییرات ایجاد شده در دندان را درک نمی کنید. این موضوعات هدف این مقاله است. در ادامه این مقاله ار بخش دندانپزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره درمان کانال ریشه پرداخته و با آن آشنا می شویم.

درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه چیست؟

درمان کانال ریشه یک روش اندودنتیک یا عصب کشی به معنای معالجه داخلی دندان است. قسمت داخلی دندان حاوی محفظه پالپ و کانالهای ریشه هست که مملو از پالپ دندانی است. محفظه پالپ در زیر لایه سختی به اسم کوچک عاج در وسط دندان قرار دارد. پالپ دندان از اعصاب، رگ های خونی، بافت همبند و سلول های تخصصی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می کند. کانال ها ریشه پالپ را به اعصاب و رگ های خونی موجود در نوک ریشه دندان فک پایین متصل می کند.

گاهی اوقات، پوسیدگی عمیق دندان یا شکستگی دندان روی پالپ داخل آن تأثیر می گذارد. به هنگامی بروز این اتفاق پالپ ملتهب می شود و حتی می تواند عفونی شود. عفونت در پالپ می تواند گسترش بیشتری یابد تا روی اعصاب، استخوان و حتی دندانهای دیگر تأثیر بگذارد. پالپ عفونی را نمی توان با مسواک زدن یا نخ دندان درمان کرد. حتی پر کردن هم نمی تواند آن را برطرف کند.

در مواردی دیگر پالپ ملتهب و حساس می شود. ولی مشکل قرار گیری پالپ در فضای محدود داخل دندان سخت است پس نمی تواند متورم شود ولی التهاب پالپ را فشرده کرده و باعث آسیب دائمی آن می شود. تنها راه قابل اعتماد برای درمان پالپ عفونی و آسیب دائمی آن به دلیل التهاب، انجام درمان ریشه کانال است. عصب کشی، دندان آسیب دیده را با خارج سازی کامل پالپ و پر کردن فضای آن با ماده پر کننده لاستیکی درمان می کند.

دستاورد درمان کانال ریشه

دندانپزشکان برای درمان شرایط پاتولوژیک داخل دندان که بافت عصبی را درگیر می کند از ریشه درمانی استفاده می کنند. با انجام درمان دندانپزشک مشکلات داخلی (فضای عصبی) دندان را برطرف می کند (از طریق خارج سازی بافت مرده یا در حال مرگ پالپ، پاکسازی عفونت، ضد عفونی کردن سیستم کانال ریشه دندانی و غیره …) و همچنین کار را به گونه ای تنظیم می کند تا روند بهبودی بدن فرد بتواند بافتهای احاطه کننده ریشه دندان که تحت تأثیر شرایط داخلی دندان قرار گرفته اند، به حالت سالم برگرداند.

دلیل نیاز به درمان کانال ریشه

هنگامی که پالپ یا عصب دندان ملتهب و عفونی می شود، درمان کانال ریشه متداول ترین روش درمانی است. التهاب یا عفونت عصب دندان می تواند به دلیل ترک یا شکستگی در دندان، پوسیدگی دندان یا نوع دیگری از آسیب به دندان شما رخ دهد. ممکن است متوجه برخی علائم هشدار دهنده دندانهای ملتهب و عفونی مانند درد (خفیف تا شدید)، حساسیت به مایعات سرد یا گرم و یا تورم لثه ها شوید.

دندانپزشک می تواند مناسب بودن درمان ریشه برای وضعیت موجود شما را تشخیص دهد. عفونت و التهاب دندانها و بافتهای اطراف می تواند منجر به مشکلات زیادی شود که از آن جمله می توان به ریزش استخوان در اطراف نوک ریشه، تورم در صورت، سر و گردن و درناژ که می تواند به بیرون از ریشه دندان گسترش یابد، اشاره کرد. عفونت همچنین می تواند به مناطق دیگر بدن مانند قلب و ریه ها گسترش یابد که می تواند خطرناک یا حتی کشنده باشد.


بیشتر بخوانید: پوسیدگی دندان، شایع ترین بیماری جهان


علائم موجود در افرادی که نیاز درمان کانال ریشه هستند

در اینجا برخی از نشانه ها که بلافاصله بعد از دیدن باید به دندانپزشک مراجعه کرد، بیان می شود.

۱- درد دندان شدید و درمان کانال ریشه

یکی از بزرگترین نشانگرهای نیاز به درمان کانال ریشه، درد شدید دندان است. هنگامی که فرد کانال ریشه عفونی دارد، دندان در حال از بین رفتن و پوسیدگی است. دامنه درد ممکن است از درد خفیف تا شدید یا تیرکشنده باشد. می تواند مداوم یا متناوب باشد اما تقریباً همیشه درد نشانگر نیاز به درمان ریشه است. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند گسترش یابد و درد بدتری ایجاد کند.

درمان کانال ریشه

۲- لثه ها یا گونه های متورم

یکی از شایع ترین علائم عفونت، التهاب است. در صورت ابتلا به عفونت دندان، در اغلب موارد تورم لثه ها نیز به وجود خواهد آمد. تورم همیشه نیازمند درمان کانال ریشه نیست بلکه قطعاً نشانگر موردی است که باید به دنبال علت آن بود. غالباً بیماران نیازمند درمان ریشه، از وجود تورم لثه در نزدیکی ریشه دندان شکایت دارند.

۳- حساسیت و حساسیت

آیا در برابر گرما و سرما، فشار هنگام مسواک زدن یا غذا میل کردن حساسیت دارید ؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس ممکن است شما در حال تجربه یکی از علائم دیگر نیازمند جراحی کانال ریشه می باشید. حساسیت به گرما و سرما یک شکایت رایج است که بسیاری از افراد روزانه به آن اشاره می کنند. حساسیت دندان ممکن است به راحتی با خمیردندانی مانند Sensodyne برطرف شود. این علامت ، علامت حتمی نیاز به درمان کانال ریشه نیست اما اگر حساسیت با حذف عنصر گرم یا سرد از بین نرود، می تواند نشانگر مشکل بالقوه ای باشد.

۴- بیماری عمومی

مشابه علایمی که هنگام عفونت معده یا آنفولانزا ایجاد می شود، عفونت دندانی نیز می تواند علائم مشابهی ایجاد کند. علائمی مانند گره های لنفاوی متورم یا دردناک، تب، لثه های متورم و گونه ها و احساس ناراحتی و بیماری را جستجو کنید. عدم درمان عفونت های ریشه منجر به بدتر شدن آن می شوند که می تواند مشکلات جدی تری مانند آبسه دندان ایجاد کند.

۵- مراقب باشید

اگر سابقه دندان حفره دار، ترک خورده یا پر شده یا مشکلات دندانپزشکی دارید، ممکن است دندانپزشک به شما هشدار دهد که مراقب چند دندان خود باشید. اگر شما هر یک از علائم فوق را تجربه کردید در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید و علایم خود را برای او شرح دهید. اغلب بیان می شود که هیچ دردی بدتر از درد دندان وجود ندارد و یک جراحی ساده کانال ریشه می تواند تسکین بخش باشد.

مراحل انجام درمان کانال ریشه دندان

درمان کانال ریشه نیازمند چندین مرتبه مراجعه به مطب است و ویزیت توسط دندانپزشک یا آندودنتیست قابل انجام است. متخصص آندودنتیست دندانپزشکی است که در زمینه علل، تشخیص، پیشگیری و معالجه بیماریها و صدمات مربوط به پالپ یا عصب دندان انسان تخصص دارد. اولین قدم در این روش، تهیه عکس پرتو نگاری اشعه ایکس جهت دیدن شکل کانال های ریشه و مشخص شدن علائم عفونت در استخوان اطراف است.

سپس دندانپزشک یا متخصص اندودنتیکس شما برای بی حس کردن قسمت نزدیک دندان از بی حسی موضعی استفاده می کند. ممکن است گاهی به دلیل مرگ عصب دندانی، بی حسی لازم نباشد اما با این حال اغلب دندانپزشکان قسمت را بی حس می کنند تا بیمار آرام راحت باشد. در مرحله بعد برای خشک و عاری از بزاق نگه داشتن قسمت در حین درمان، دندانپزشک یک سد پلاستیکی (یک ورقه پلاستیکی) در اطراف دندان قرار می دهد. سپس یک سوراخ دسترسی به دندان ایجاد می شود.

درمان کانال ریشه

پالپ به همراه باکتری ها، بافت عصبی پوسیده شده و موارد مربوط به آن از دندان خارج می شود. فرآیند پاکسازی با استفاده از فایل های کانال ریشه انجام می شود. یک سری از این فایل ها به ترتیب قطر افزایشی، داخل سوراخ دسترسی قرار می گیرند و در تمام طول دندان کار می کنند تا طرفین کانال های ریشه را خراشیده و خرد کنند.

بطور دوره ای از آب یا هیپوکلریت سدیم برای خارج سازی مواد داخل دهان استفاده می شود. هنگامی که دندان کاملاً تمیز شود، بسته می شود. بعضی از دندانپزشکان قبل از بستن دندان یک هفته صبر می کنند تا به عنوان مثال، در صورت وجود عفونت دندانپزشک ب تواند برای حذف آن، دارویی را درون دندان قرار دهد. برخی دیگر از دندانپزشکان ترجیح می دهند همان روز پاکسازی، دندان را ببندند.

اگر درمان کانال ریشه در همان روز به پایان نرسد، به طور موقت سوراخ بیرونی دندان پر می گردد تا آن را از آلودگی هایی مانند بزاق و مواد غذایی حفظ کند. در قرار ملاقات بعدی برای پر کردن فضای داخلی دندان، خمیر سیلر و یک ترکیب پلاستیکی به اسم کوچک gutta percha در کانال ریشه دندان قرار می گیرد. جهت پر کردن سوراخ دسترسی ایجاد شده در ابتدای درمان، یک پر کننده قرار داده می شود. مرحله آخر ممکن است شامل ترمیم اضافی دندان باشد.

میزان درد درمان کانال ریشه

شایع ترین سؤال در بین بیماران نیازمند درمان کانال ریشه این است که “میزان آسیب این روش درمانی چه مقدار است؟” جراحی ها و روش های دندانپزشکی می توانند استرس و نگرانی زیادی به ویژه برای بیمارانی که اولین بارشان است، ایجاد کنند. با این حال، هدف دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست این است که پروسیجر را تا حد امکان راحت و بدون درد انجام دهد. بی حسی موضعی که برای بی حس کردن دهان استفاده می شود، سبب اطمینان از عدم احساس مته ها در طی عمل خواهد شد.

هنگام تزریق دارو توسط دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست، استفاده از ژله بی حسی سبب کاهش ناراحتی می شود. برخی از بیماران تصمیم می گیرند که برای انجام این پروسجر به خواب روند. آرام بخش های رایج برای دندان شامل چندین تکنیک است که برای استراحت و آماده سازی بیماران جهت مراحل مختلف دندانپزشکی از جمله درمان کانال ریشه استفاده می شود.

درمان کانال ریشه

اکسید نیتروژن جهت کاربرد در مطب های دندانپزشکی متداول است، اگرچه گزینه های دیگری نیز موجود است. فرد باید تا چندین ساعت دهان خود را باز نگه دارد، که می تواند باعث ایجاد درد و ضعف فک شود. سد دندانی قرار گرفته در اطراف دندان آسیب دیده می تواند به تمیز نگه داشتن قسمت و دسترسی آسان به آن کمک کند.

همچنین ممکن است از بلاک پلاستیکی جهت راحت باز کردن فک کمک گرفت. تا چند روز بعد از عمل حساسیت در قسمت را احساس می شود. وابسته به شدت درمان ممکن است دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست داروهای ضد درد را تجویز کند، اگرچه بیشتر بیماران می توانند درد خود را با داروهای ضد درد بدون نسخه کاهش دهند.

نتایج مورد انتظار بعد از انجام درمان کانال ریشه

اگر فرد بعد از درمان همچنان احساس درد یا ناراحتی می کند، باید با متخصص آندودنتیست خود صحبت کند. ممکن است ابزاری به بافتهای اطراف آسیب وارد کرده و سبب درد و حساسیت شود. تا زمانی که دندانپزشک مرحله نهایی ترمیم را طی انجام نداده از گاز گرفتن یا جویدن با دندان آسیب دیده خودداری گردد. یک پرکننده موقتی ظریف قرار داده می شود و اگر با آن دندان غذا یا هر چیز دیگری خیلی سخت گاز گرفته شود، می تواند بشکند. مواد پرکننده با تاج دائمی جایگزین می شود.

برای تمیز نگه داشتن دهان، به طور معمول استفاده از مسواک و نخ دندان ادامه داشته باشد. بعد از انجام پروسیجر حداقل برای یک یا دو روز از رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم استفاده کنید. گزینه های غذایی شامل ماست، اسموتی، شیرخشک، سوپ، پوره سیب زمینی و جو دوسر است. از مصرف غذاهای سخت، چسبنده و ترد خودداری گردد. وقتی هنوز بی حسی دهان از بین نرفته است، فرد ممکن است به طور تصادفی گونه یا زبان خود را گاز بگیرد، بنابراین باید غذا را در طرف مقابل دهان نگه داشته و به آرامی مصرف کند.

درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه نباید سبب ترس و نگرانی در فرد گردد. دندانپزشک یا متخصص اندودنتیکس به کنترل درد خواهد پرداخت و با دقت کار می کند تا ضمن خارج سازی بافت های ملتهب و عفونی عامل درد، در حد امکان دندان و پالپ بیشتری را حفظ کند. جهت انجام مراقبت های بهداشتی دهان و دندان به طور مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده گردد و در فواصل زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه گردد.

میزان موفقیت درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه بسیار موفق است به گونه ای که این روش دارای بیش از ۹۵٪ موفقیت است. بسیاری از دندان های ترمیم شده با درمان کانال ریشه می توانند تا آخر عمر حفظ گردند. همچنین چون مرحله آخر روش درمانی کانال ریشه، استفاده از ترمیم هایی مانند گذاشتن تاج یا پرکننده است پس مخاطبین از انجام درمان کانال ریشه با خبر نخواهند شد.

عوارض درمان کانال ریشه

علیرغم تلاش های فراوان دندانپزشک برای پاکسازی و پانسمان دندان، عفونت های جدید ممکن است بعد از انجام درمان کانال ریشه بروز کند.

دلایل احتمالی این موارد عبارتند از:

  • انجام درمان کانال ریشه بیش از حد معمول پیش بینی شده در یک دندان
  • ترک ایجاد شده به دلایل نامعلوم در ریشه دندان
  • ترمیم ناقص یا ناکافی دندان که به باکتری ها اجازه داده است تا از قسمت های داخلی دندان عبور کرده و مجدد سبب آلودگی قسمت گردد.
  • با گذشت زمان شکستگی مواد پانسمان داخلی به باکتری ها این امکان را می دهد که مجدد قسمت های داخلی دندان را آلوده کند.

گاهی اوقات درمان مجدد می تواند موفقیت آمیز باشد ولی در برخی موارد باید از جراحی اندودنتیک جهت حفظ دندان استفاده گردد. متداول ترین روش جراحی اندودنتیک، اپیسکتومی یا برداشتن انتهای ریشه است. این روش التهاب یا عفونت متعاقب انجام درمان اندودنتیک را در قسمت استخوانی اطراف انتهای دندان تسکین می دهد. در این روش، بافت لثه باز می شود و سپس بافت آلوده خارج می شود و گاهی اوقات انتهای ریشه نیز برداشته می شود.

چرا درمان کانال ریشه حائز اهمیت است؟

هنگامی که یک پالپ دندان عفونی یا دچار آسیب دائمی می شود، هرگز به خودی خود بهبود نمی یابد. اگر عفونت از طریق پالپ، پایین کانال ریشه، پخش شود می تواند آبسه ایجاد کند. آبسه قسمت ای پر از چرک است که در فک، زیر دندان یا لثه ها تشکیل می شود. آبسه ها فقط دردناک نیستند بلکه بسیار خطرناک نیز هستند. آبسه می تواند عفونت را به همه قسمت های مختلف بدن گسترش دهد.

درمان کانال ریشه با از بین بردن منبع عفونت زودهنگام از همه این موارد جلوگیری می کند. اگر دندانپزشک درمان کانال ریشه را توصیه کرد، به طور حتم آن را بپذیرید. در بعضی موارد که عفونت پالپ از قبل به استخوان اطراف آن سرایت کرده است، حتی درمان کانال ریشه هم قادر به حفظ دندان نیست که در این صورت لازم است دندانپزشک آن دندان را خارج کرده و با دندان مصنوعی جایگزین کند.

روش های جایگزین درمان کانال ریشه

در صورت امکان حفظ دندان های طبیعی بهترین گزینه است. دندانهای طبیعی امکان مصرف غذاهای متنوع جهت حفظ تغذیه مناسب می دهد. روش درمانی کانال ریشه، درمان انتخابی است. تنها روش جایگزین درمان ریشه دندان، خارج سازی دندان و جایگزینی آن با بریج، ایمپلنت یا پروتز جزئی قابل جابجایی برای ترمیم عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندانهای مجاور است. این روش ها نه تنها از روش درمان کانال ریشه گران تر هستند بلکه به زمان درمان بیشتر و روش های دیگر نیز نیاز دارند.

درمان کانال ریشه


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ایمپلنت در دندانپزشکی


مراقبت های بعد از انجام درمان کانال ریشه

اگر برای حفظ یک یا چند دندان خود به درمان کانال ریشه نیاز باشد، برای حصول به بهترین نتیجه ، بایدها و نبایدها در ادامه ذکر می شود. رعایت این دستورالعمل ها باعث سرعت بخشیدن به زمان بهبودی بعد از انجام عمل می شود.

باید ها:

  • آسوده باشید و فشار روی آن را کاهش دهید.
  • بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید.
  • تاج دندان را به سرعت قرار دهید.
  • در صورت لزوم از ضد دردهای بدون نسخه استفاده کنید.

نبایدها:

  • جویدن غذاهای سخت یا ترد
  • مسواک زدن محکم
  • نادیده گرفتن قرارهای ملاقات جلسات پیگیری
  • خودداری از اعلائم عوارض

فشار روی دندان مورد نظر را کاهش دهید.

تا زمانی که تاج قرار داده نشده است ، دندان به طور موقت محافظت شده نمی باشد. از جویدن در طرفی از دهان که تحت درمان قرار گرفته است، خودداری کنید تا از فشار اضافی بر آن کاسته شود.

غذای نرم مصرف کنید

فرد ممکن است در انتخاب نوع غذای مصرفی بعد از درمان کانال ریشه سرگردان باشد. در صورت آمادگی، بیماران می توانند غذا بخورند اما مصرف غذاهای نرم بهترین گزینه است. از میل کردن غذاهای ترد یا سخت بپرهیزید. میل کردن غذاهای سخت یا ترد خطر آسیب به پرکننده های موقتی را افزایش می دهد. این پر کننده ها به منظور پانسمان دندان تا زمان ترمیم دائمی استفاده می شود. غذاهای سخت می توانند به پرکننده ها آسیب وارد کنند یا حتی سبب شکستن دندان شوند. برای ایمنی بیشتر ممکن است تا زمان ترمیم نهایی از غذاهای نرم استفاده گردد.

به آرامی مسواک بزنید

به هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در قسمت تحت درمان، مراقب باشید. مسلماً دندان و لثه های اطراف آن نیاز به مراقبت مناسب دارند، بنابراین باید با ملایمت با آنها رفتار شود. ممکن است کشیدن نخ دندان در اطراف پرکننده های موقتی کمی دشوارتر باشد. در صورت وجود مشکل با دندانپزشک تماس بگیرید.

تاج دندان قرار داده شود

درمان کانال ریشه قسمت داخلی دندان را از بین می برد و ساختار آن را ضعیف تر می کند. به همین دلیل از تاج یا “کلاه” برای محافظت از دندان و جلوگیری از آسیب استفاده می شود. تاج ها معمولاً در مرحله دوم قرار می گیرند.

با استفاده از روش های نوین، دردها درمان ریشه را کنترل کنید

با پیشرفت های موجود در روش های کنترل درد، دیگر درمان کانال ریشه برای بیماران نگران کننده نیست. در گروه دندانپزشکی Briglia، ما به بیماران کمک می کنیم تا بعد از درمان ریشه، دندانهای طبیعی خود را با استفاده از روشهای ترمیم مدرن حفظ کنند. ما همچنین از پیشرفته ترین روش ها و تکنیک های تسکین درد استفاده می کنیم تا اطمینان یابیم که این روش ها آسیبی ایجاد نمی کنند و بیماران در طی انجام آنها راحت و آرام هستند.

برای رفع ناراحتی و کاهش التهاب از داروهای تسکین دهنده درد استفاده می شود. داروهای ضد التهاب بدون نسخه، مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن به کاهش درد کانال ریشه (در چند روز اول بعد از عمل احساس می شود) کمک می کند.

درمان کانال ریشه

چرا مراقبت بعد از درمان کانال ریشه مهم است؟

درمان ریشه کانال روشی نسبتاً معمول است که نتایج بسیار خوبی دارد. از آنجا که این روش بر ساختار دندان تأثیر می گذارد، مراقبت های بعد از آن دارای اهمیت است. برای اطمینان از بهبودی سریع و موفقیت آمیز کانال ریشه، بیماران باید از چند قانون پیروی کنند. متأسفانه برخی از بیماران به دلیل شکستگی یا ترک خوردگی دندان، دندان خود را از دست می دهند. اگر شکستگی دندان در زیر لثه باشد، راهی برای حفظ آن وجود ندارد و باید آن را خارج کرد. اغلب دندان ها بعد از درمان کانال ریشه، نیازمند تاج محافظ هستند.


بیشتر بخوانید: كنترل دندان درد با استامينوفن


درمان کانال ریشه و عفونت دندان به طور طبیعی

عفونت دندان می تواند بسیار دردناک باشد. عفونت دندانی می تواند یک روز شگفت انگیز را تبدیل به روزی وحشتناک کند. درد دندان می تواند عملکرد طبیعی را مختل کند و لذت میل کردن غذای موردعلاقه را خراب کند. درد دندان می تواند در هر ساعت روز اتفاق بیفتد باعث بی خوابی های شبانه برای فرد شود. همیشه به محض بروز درد دندان ممکن است ملاقات با دندانپزشک امکان پذیر نباشد، بنابراین می توان از برخی داروهای طبیعی که به فروکش کردن موقت درد کمک می کنند، استفاده کرد.

دو نوع دندان درد شدید و خفیف وجود دارد. در حالی که درد شدید اغلب کوتاه مدت است و ممکن است در هنگام صحبت کردن یا میل کردن رخ دهد اما ممکن است عوامل اصلی از قبیل عفونت لثه، پوسیدگی دندان یا لثه، کوفت دندان یا نوشیدنی های سرد یا غذا ایجاد کننده آن باشد. از طرف دیگر، درد خفیف می تواند نشانه ای از یک موضوع اساسی تر و جدی تر باشد.

درد خفیف ممکن است نشانه ای از آسیب عصبی باشد. غذای گرم یا نوشیدنی ها می توانند این درد را تحریک کنند. این نوع دندان درد به آرامی شروع می شود و مدت زمان طولانی تری ادامه می یابد که می تواند نشانه عفونت های جدی باشد. این داروهای طبیعی جهت تسکین دندان درد ناشی از عفونت کمک کننده هستند.

روغن گل میخک

در صورت درد دندان، استفاده از روغن میخک می تواند راه حل مناسبی باشد. میخک حاوی یک ماده شیمیایی قوی سرشناس به Eugenol است که دارای خواص بی حس کننده و ضد عفونی کننده است که به بی حس شدن درد و جلوگیری از گسترش بیشتر دامنه عفونت کمک می کند.

آب نمک

آب نمک به بهبود بهداشت دهان کمک می کند. این محلول شور به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده از گسترش و رشد باکتریها جلوگیری می کند. همچنین به کاهش درد نیز کمک می کند. استفاده از محلول نمکی بعد از هر وعده غذایی از درد دندان جلوگیری می کند.

درمان کانال ریشه

زنجبیل خام

زنجبیل یک ضد عفونی کننده قوی است که طعم خوبی نیز دارد. این ماده دارای ترکیبات فعالی مانند Ginerone ،Gingerols و Shogaols است. جویدن زنجبیل به کاهش عمده درد و باکتری های دهان کمک می کند.

روغن نعناع

روغن نعناع ماده فعالی به اسم کوچک منتول دارد که دارای اثرات ضد باکتری است که بلافاصله به تسکین درد دندان کمک می کند. این روش، روشی طبیعی برای از بین بردن بوی دهان و تسکین درد دندان است.

سیر

سیر نه تنها عطر و طعم غذا را بهبود می بخشد بلکه در تسکین درد دندان نیز کمک می کند. می توان حبه سیر را خرد کرد تا یک ماده ضد باکتری طبیعی که تسکین دهنده درد است، آزاد شود. می توان از حبه سیر خام جویده با روغن نعناع استفاده کرد تا به تسکین درد کمک کرد.

 

درمان کانال ریشه دندان + راهنمایی کامل

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره درمان کانال ریشه دندان + راهنمایی کامل با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه

۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه ۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه را ببینید. کار کردن از خانه، در تمام روز و هر روز، ممکن است برای برخی‌ها ترسناک به نظر برسد. اما ایده‌ی اینکه بتوانید از هر …

سلامت
با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید

با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید را ببینید. زمانی که به نوش جان کردن مرغ خوش‌مزه فکر می کنید، به احتمال زیاد سینه، ران، بال و یا پاها را تجسم می کنید، …

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا