درد معده در نوزادان چیست؟+ راهنمایی کامل

اخبار

درد معده در نوزادان چیست؟+ راهنمایی کامل

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه درد معده در نوزادان چیست؟+ راهنمایی کامل را ببینید.

آیا می دانید علت بوجود امدن درد معده در نوزادان چیست؟ چه عواملی باعث بروز این درد می شود؟ آیا با علائم آن آشنا هستید و می دانید در این مواقعی که کودکتان از دل درد گریه می کند، چه تغذیه ای برای او مناسب است؟ در مورد راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می خواهید علت های بروز این بیماری و راه های درمان و پیشگیری آن را بدانید، پیشنهاد می کنم این مقاله از بخش بیماری ها و سلامت کودک دکتر سلام را حتما مطالعه کنید.

علل درد معده در نوزادان چیست؟

دلایل متعددی برای درد معده در نوزاد وجود دارد. از عفونت شکم گرفته تا وارد شدن آسیب به آن. در زیر علل آن را ذکر می کنیم:

درد معده در نوزادان

درد معده در نوزادان در اثر عفونت معده یا روده

گروهی از باکتری ها و ویروس ها باعث درد معده می شوند، اما در اینجا بیشترین احتمالات را بررسی می کنیم:

روتا ویروس (Rotavirus)

این ویروس علت اصلی گاستروانتریت روده (التهاب معدی روده ای) در میان نوزادان است. این ویروس سبب درد شدید معده همراه با اسهال و استفراغ می شود. حتی می تواند منجر به کمبود شدید آب شود. در نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، این ویروس از طریق مواد غذایی آلوده، به بدن آنها وارد می شود، در حالی که نوزادان شیرخوار ممکن است به علت تماس دهانی با اشیاء آلوده، ویروس به بدنشان منتقل شود. این ویروس حتی نوزادان تازه متولد شده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت روتا ویروس علت اصلی مرگ و میر نوزادان در جهان است در حالی که با ایمن سازی قابل پیشگیری است.

سالمونلا

 نوعی باکتری است که باعث عفونت معده و روده می شود و در نهایت باعث درد شکم می شود. این باکتری از طریق مصرف مواد غذایی و آب آلوده منتقل می شود و اگر نوزادی در تماس با سطوح آلوده قرار گیرد، این عفونت به بدنش وارد می شود. رعایت بهداشت به جلوگیری از ابتلا به این عفونت کمک می کند.

استرپتوکوکوس

باکتری های استرپتوکوکوس، گلو را هدف قرار می دهند، اما ۱۰٪ از عفونت های استرپتوکوک بر معده نیز تاثیر می گذارند. تماس نزدیک با یک فرد آلوده می تواند این بیماری را به آسانی انتقال دهد. بنابراین اگر گلو درد دارید، از اینکه  نوزادتان را در آغوش بگیرید، خودداری کنید و از یک ماسک برای جلوگیری از انتقال اتفاقی این باکتری به کودک خود استفاده کنید.

درد معده در نوزادان

آدنوویروس (Adenovirus)

این ویروس با ایجاد التهاب در دیواره روده، باعث درد شدید معده می شود. این ویروس از طریق غذای آلوده و یا از طریق، کاری که کودکان به طور مرتب آن را انجام می دهند، یعنی به دهان بردن اشیاء آلوده منتشر می شود. آدنوویروس بسیار قوی است و  بر روی اشیاء به مدت طولانی می تواند زنده بماند. این ویروس همچنین از طریق ترشحات تنفسی زمانی که سرفه و عطسه می کنید، نیز می تواند انتقال یابد. به همين دليل، يكي از علل عفونت معده در مراكز مراقبت از كودكان، بازی با اسباب بازی های مشترک و تماس نزديك با ديگر كودكان است. دور نگه داشتن کودک از سطوح و اشیاء آلوده بهترین راه پیشگیری است. والدین و مراقبین کودک، باید به طور مرتب دستان خود را بشویند و اسباب بازی های کودکان را در فواصل زمانی معینی، تمیز کنند.

بوتولیسم نوزادان

 بوتولیسم عفونت روده، توسط باکتری به اسم کوچک کلستریدیوم بوتولینوم به وجود می آید که عفونت با میل کردن غذای آلوده به تخم این باکتری، وارد بدن کودک می شود. این تخم باکتری ها بر روی نوزادان تأثیر می گذارند زیرا فلور روده طبیعی در نوزادان به اندازه کافی رشد نکرده است. انقباض عضلات معده نیز یکی از علائم متعدد این بیماری است. درمان شامل تزریق آنتی توکسین و قرار دادن کودک در یک دستگاه تهویه است تا زمانی که سم بوتولینوم از بدن آزاد شود.

عفونت انگلی

 این عفونت، بیشتر در نوزادانی که غذاهای جامد مصرف می کنند رخ می دهد. اساسا عفونت انگلی، دستگاه گوارش را به وسیله ارگانیسم های تک و یا چند سلولی، آلوده می کند. جیاردیا لامبلیا (Giardia lamblia)، از این دسته ارگانیسم های انگلی است که می تواند نوزادان را از طریق مصرف آب های غیر تصفیه شده و مواد غذایی آلوده تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از مشکلات فوق بر بزرگسالان نیز تاثیر می گذارد و می توانند به آسانی از والدین به نوزادان منتقل شوند. از آنجا که نوزادان یک سیستم ایمنی در حال رشد دارند، بیشتر به عوارض جانبی میکروارگانیسم ها حساس هستند. اما نگران نباشید زیرا این عفونت ها را از طریق اقدامات احتیاطی و ایمن سازی میتوان مهار کرد.

درد معده در نوزادان

کولیک

 اگر کولیک به طور مرتب تکرار شود باعث لرزش های ناگهانی عضلات روده می شود، که در نهایت منجر به درد شدید معده می شود. گریه کودک بر اثر احساس ناراحتی، واکنشی است که به کولیک نشان می دهند. گریه طولانی مدت باعث انقباض دیافراگم و فشار بر روی روده شده و در نهایت باعث درد معده می شود.

درمان

توصیه انجمن طب اطفال آمریکا، استفاده از تکنیک های آرام کردن عادی مانند تکان دادن نوزاد، بردن نوزاد با کالسکه به خارج از منزل و یا پیچیدن نوزاد در یک پتوی گرم به منظور اینکه آرام شود، است. برای درمان عفونت، پزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند.

عدم تحمل غذایی یا آلرژی غذایی

آلرژی غذایی زمانی است که سیستم ایمنی به یک پروتئین خارجی واکنش نشان می دهد و به آن حمله می کند. عدم تحمل غذایی زمانی است که سیستم گوارشی قادر به هضم ترکیبات غذایی خاص نیست و  باعث ناراحتی می شود. هر دو  این موارد، البته در کنار مشکلات دیگر،  سبب درد معده می شوند. این وضعیت بیشتر بر روی کودکانی که از شیر گرفته می شوند و سعی می شود تا غذاهای جامد بخورند، رخ می دهد. در نوزادان شیرخوار نیز ممکن است آلرژی به مواد غذایی یا عدم تحمل غذایی دیده شود.

درمان

 آلرژی نسبت به غذا درمانی ندارد و بهترین راه این است که نوزادان را از غذاهایی که باعث آلرژی آنها می  شود دور نگه دارید. عدم تحمل غذایی خیلی سخت نیست و معمولا به صورت ژنتیکی تعیین می شود. در صورتی که مواد غذایی را با یکدیگر مخلوط کنید، ممکن است کودک به نوع خاصی از مواد، حساسیت نشان ندهد. با بزرگ شدن کودک، عدم تحمل غذایی از بین می رود، اما تا زمانی که خوب نشده است، او را از غذاهای آلرژی زا دور نگه دارید.

درد معده در نوزادان

ریفلاکس معده و ایجاد درد معده

ریفلاکس معده وضعیتی است که در آن، محتویات معده از طریق اسفنکتر پائینی مری، به سمت بالا حرکت می کند که در نوزادان این ماهیچه، به اندازه کافی رشد نکرده است. این عضله در تقاطع بین مری و معده است و هنگامی که اسید معده همراه با مواد غذایی نیمه هضم شده وارد مری می شوند، باعث سوزش می شود و کودک استفراغ می کند. این حالت باعث درد معده نیز می شود.

درمان

 شرایط درمان پس از بررسی عوامل مختلفی مانند سن کودک و شدت بیماری شروع می شود. معمولا پزشک دستورات خاصی را از جمله گرفتن آروغ نوزاد پس از غذا میل کردن و نگه داشتن  کودک به طور مستقیم به مدت ۳۰ دقیقه پس از تغذیه را توصیه می کند. برای نوزادان بزرگتر، می توانید از غلات برنج استفاده کنید و آن را به مواد غذایی پوره شده  اضافه کنید تا غلیظ تر شده و مانع از  برگشت غذا به سمت بالا شوند.

 آپانديسيت

آپاندیسیت، التهاب حاد زائده آپاندیس است که به روده بزرگ در گوشه پایین سمت راست حفره شکمی متصل است. آپاندیس لوله ای است که انتهای آن تنگ است و اگر با ذره ای مواد دفعی، مسدود شود، باعث متورم شدن آن می شود. این انسداد فشار داخل آپاندیس را افزایش می دهد و باعث درد شدید در گوشه پایین سمت راست شکم می شود. درد بسیار شدید است  و باعث گریه بی وقفه نوزاد می شود.

درمان

 مراقبت های پزشکی فوری برای درمان این وضعیت ضروری است. هر تاخیری می تواند باعث ترکیدن آپاندیس شود. جراحی و خارج کردن آپاندیس ملتهب، تنها راه درمان آپاندیسیت است.

فتق در نوزادان و بروز درد معده

فتق زمانی رخ می دهد که روده کوچک یا بزرگ از حفره شکمی خارج شده و  باعث ناراحتی و گاهی عفونت می شود. نوزادان در معرض دو نوع فتق قرار دارند:

 فتق کشاله ران زمانی است که روده به داخل کانال ران وارد شده و باعث تورم در اطراف کشاله ران می شود. فتق ناف نیز زمانی اتفاق می افتد که دیواره شکم درست در پشت ناف آسیب می بیند و بخش کوچکی از روده از آن خارج می شود. فتق باعث آتروفی بافت شده و  به دلیل کمبود خون، سبب مرگ بافت می شود.

درمان

خوشبختانه، فتق در خارج از بدن قابل مشاهده است و بنابراین در طول  معاینات انجام شده، توسط والدین یا پزشک دیده می شود. فتق در طول یک دوره، به خودی خود از بین می رود، اما اگر دردناک باشند، باید از نظر پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد. جراحی روده های بیرون زده، درمان این بیماری است.

 انسداد روده

انسداد روده دو نوع است:

تنگی پیلوریک زمانی اتفاق می افتد که عضلات پیلوروس در بخش پایینی معده، به طور ناگهانی بزرگ می شوند و گردش غذا از معده به سمت روده کوچک را محدود می کنند. نوزادانی که با این وضعیت روبرو هستند، تمام زمان گرسنه خواهند بود، اما با میل کردن غذا، استفراغ می کنند و درد معده دائمی دارند. درمان جراحی تنها راه برای درمان این مشکل است.

انواژیناسیون یا اIntussusception یک بیماری نادر است که در آن یک بخش از روده بر روی بخش دیگری از روده می افتد و چین خوردگی ضخیمی را تشکیل داده و باعث انسداد روده می شود. در این حالت غذا به راحتی عبور نمی کند زیرا ماهیچه های روده به درستی کار نمی کنند و باعث انقباض عروق خونی و اعصاب می شوند. این وضعیت در شب و زمانی که نوزادان قبل از خواب غذا می خورند، باعث درد معده در آنها می شود. جراحی به برطرف کردن این چین خوردگی و درمان مشکل کمک می کند.

درد معده در نوزادان

 بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده گروهی از بیماری هایی است که سبب التهاب و درد در لایه داخل دستگاه گوارش می شود. درد مزمن معده، استفراغ و اسهال بعضی از علائم این مشکل هستند. این بیماری ها به ندرت در نوزادان اتفاق می افتد، اما کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دو بیماری التهابی روده هستند که نوزادان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این مشکلات عمدتا ناشی از جهش ژنتیک شدید است. درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و به منظور کاهش شدت درد و علائم مرتبط با آن، دارو تجویز می شود.

 عفونت مجاری ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) در سال اول زندگی می توانند در بدن ایجاد شوند. نشانه هایی از وضعیت این بیماری درد در قسمت پائین شکم و ناراحتی در هنگام ادرار کردن است. UTIs به علت حمله میکروب ها به دستگاه ادراری است. این عفونت ها به علت رعایت ضعیف و نادرست اصول بهداشتی مانند تاخیر در تعویض پوشک های کثیف و  تمیز نکردن قسمت کشاله ران رخ می دهد.

درمان

 آنتی بیوتیک ها تنها درمان برای عفونت ادراری (UTIs) هستند و در نوزادان شیرخوار به طور مستقیم  و با تزریق وریدی، میتوان آنتی بیوتیک را وارد جریان خون کرد.

درد معده در نوزادان

یبوست و درد معده

یبوست در نوزادان زیر ۱۲ ماه بسیار شایع است و باعث سفت شدن مدفوع شده و دفع آن بسیار سخت می شود. ماندن مدفوع به مدت طولانی در روده، باعث نفخ شکم، درد و گرفتگی عضلات معده می شود.

درمان

 نوزادانی که از شیر مادر گرفته شده اند، باید رژیم غذایی غنی از سبزیجات و دانه های درشت مانند جو دوسر و جو داشته باشند. باید به اندازه کافی آب بنوشند. بعضی از تمرینات ساده مانند ماساژ نوزادان توسط پزشک متخصص اطفال توصیه می شود که به از بین بردن یبوست می تواند کمک کند.

گاز معده

در صورتی که کودک در طول تغذیه، کاملا هاله سینه یا پستانک را نگیرد، هوا وارد معده اش می شود. درد ناشی از عبور گاز از طریق روده می تواند زود گذر باشد و  خیلی شدید نیست. کودک بخاطر این وضعیت، دل درد می گیرد اما زمانی که گاز از معده خارج می شود، احساس راحتی می کند.

درمان

تشکیل گاز نباید سبب بروز مشکلات جدی برای کودک شود. والدین می توانند با انجام  برخی از تکنیک های ماساژ شکم، به خروج گاز از معده کودک کمک کنند.

درد معده در نوزادان

میل کردن اتفاقی مواد سمی و آلوده

بچه ها برای اینکه اشیاء اطراف خود را کشف کنند، آنها را به دهان خود برده و حتی آنها را می خورند. این کار، نوزادان را در معرض آلودگی به مواد سمی قرار می دهد که می تواند باعث درد معده شود. سرب موجود در رنگ های خانگی، یکی از رایج ترین موادی است که برای نوزادان خطرناک است.

درمان

 مسمومیت سمی نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. پزشک پس از مشاهده علائم و ارزیابی شدت مسمومیت، به درمان آن می پردازد. اگر میزان مسمومیت بالا باشد، پزشک ممکن است کودک را مجبور به استفراغ کند. در غیر این صورت، آنتی تکسین تجویز می شود و اگر کودک از شیر گرفته شده باشد، برای از بین بردن مسمومیت، آب بیشتری برای خارج شدن مواد سمی، به کودک می دهند.

حالت تهوع ناشی از مسافرت با وسیله نقلیه

حالت تهوع ناشی از سفر، به ندرت باعث درد معده می شود اما گاهی هم ممکن است علت احتمالی دل درد، باشد. این حالت ممکن است در نوزادانی که برای اولین بار سفر هوایی داشته اند و یا کسانی که از آسانسور استفاده می کنند، بروز کند. درد معده با استفراغ همراه است، هر چند که سلامت کلی کودک را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

درمان

صرف نظر از شرایطی که سبب این حالت می شود، راه های درمانی مناسبی نیز وجود دارد. شما  می توانید نوزاد خود را در آغوش گرفته و شیر دهید تا احساس راحتی کند و یا با او بازی کنید تا حواسش از دردی که دارد، پرت شود.

درد معده در نوزادان

درد معده به علت تغذیه بیش از حد و یا گرسنه ماندن

تغذیه بیش از حد و گرسنگی بیش از حد طولانی می تواند منجر به درد معده شود. بدن نوزادان در حال رشد است و  قادر به تحمل گرسنگی نیستند. تغذیه بیش از حد در میان نوزادانی که با  بطری شیر، تغذیه می شوند، شایع تر از نوزادانی است که از شیر مادر تغذیه می کنند، زیرا پستانک سر بطری، شیر را قطره قطره و بطور دائم وارد دهان کودک می کند. با این حال، ممکن است در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیز این حالت دیده شود زیرا مادر با شیر دادن زیاد به نوزاد، مقدار لاکتوز را افزایش می دهد.

درمان

 جلوگیری از گرسنه ماندن آسان است زیرا شما هر زمان که کودک  نیاز داشته باشد می توانید به او غذا بدهید. برای غذا میل کردن بیش از حد نیز، بهترین شاخص، میزان دفعاتی است که کودک مدفوع می کند. اگر میزان ادرار و مدفوع زیاد باشد، احتمالا به مقدار زیادی تغذیه شده است. شیشه شیر نوزادانی که به اندازه کافی غذا می خورند را به کناری بگذارید. دکتر، در مورد برنامه های تغذیه بهتر، شما را راهنمایی می کند.

آسیب

کودکان بزرگ تر تمایل دارند که محیط اطراف خود را کشف کنند و همین باعث آسیب رساندن به آنها می شود. کودکی که سعی در برداشتن اولین گام هایش می کند، ممکن است به طور تصادفی با شکم بر روی یک شی که روی زمین قرار دارد، بیفتد و منجر به آسیب بافت های ظریف شکم شده و باعث درد معده شود.

درمان

 مراقبت از نوزاد در خانه بهترین راه برای جلوگیری از آسیب تصادفی و ناخواسته است. اگر مشکوک به آسیب های داخلی هستید، برای معاینه، به پزشک مراجعه کنید.

درد معده در نوزادان

در چه صورت باید کودک را فوری نزد پزشک ببریم؟

در اینجا به ذکر شرایط خاصی می پردازیم که می تواند نشان دهنده دردی جدی باشند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد:

درد معده همراه با مدفوع خونی و یا استفراغ

 اگر درد معده کودک شما با مدفوع خونی یا استفراغ همراه است ، پس مشکل جدی است و باید بلافاصله نوزاد را نزد پزشک ببرید.

اسهال و یا تب بالا همراه با دل درد

 عفونت هایی مانند گاستروانتریت موجب درد معده به همراه اسهال می شود. اگر عفونت حاد باشد، ممکن است باعث تب بالا نیز شود و باعث ناراحتی کودک گردد. از این رو بهترین راه درمان، مراجعه به پزشک است.

اختلال در تغذیه و خواب به علت دل درد

درد معده ، الگوی خواب و تغذیه کودک را مختل می کند که بر روی سلامت کلی او تاثیر می گذارد.

شکم متورم

شکم متورم نشان دهنده احتباس مایعات به علت عفونت، آسیب و یا برخی از علل دیگر است. این وضعیتی هشدار دهنده است و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.

نوزاد به علت دل درد، نیمه هوشیار است و ضربان ضعیفی دارد

 درد معده همراه با اسهال نشانه ای از کمبود شدید آب بدن است.

درد معده در نوزادان

علائم این بیماری چیست؟

دلیل هر درد معده ای، علائم منحصر به فردی دارد. با این حال، برخی از علائم کلی بیرونی وجود دارند که کودک شما ممکن است آنها را نشان دهد، مانند موارد زیر:

کودک به درستی غذا نمی خورد

در برنامه غذایی کودک، ممکن است تغییراتی را مشاهده کنید حتی  ممکن است متوجه شوید که به طور غیر طبیعی، دست از غذا میل کردن بر می دارد.

دست خود را بر روی معده اش می مالد

معمولا پس از غذا میل کردن و با درد و گریه، این کار را انجام می دهد.

پاهایش را در هنگام درد، به داخل شکم جمع می کند

کودک پس از غذا میل کردن یا چند ساعت بعد از آن، پاها را به داخل شکم جمع می کند و هر بار که این کار را انجام می دهد، از درد و ناراحتی به خودش می پیچد.

وقتی که شکم کودک را لمس می کنید، جیغ می کشد

 عضلات شکم سفت می شوند و هنگامی که شکم را لمس می کنید، کودک گریه ای دردناک را سر می دهد.

گریه کردن بیش از حد طبیعی

گریه وسیله ای ارتباطی برای کودک شماست، اما اگر او این کار را بیش از حد معمول انجام دهد، ممکن است به علت درد معده باشد.

درد معده در نوزادان

چگونه درد معده کودک را تسکین دهیم؟

سعی نکنید که درد معده کودک را خودتان درمان کنید و اجازه دهید دکتر با مراقبت های پزشکی به درمان کودک بپردازد. درد شکم در نوزادان با  بزرگسالان متفاوت است، بنابراین هرگز نباید از داروهای ملین یا آنتی اسیدها مصرف کنید. با این حال، برخی از اقدامات اساسی که می توانید برای کاهش شدت درد انجام دهید به شرح زیر است:

به کودک مقدار زیادی مایعات بدهید

مصرف مداوم آب، درمان خانگی مناسبی برای درد معده در کودک است. این کار روی کودکانی که بیش از شش ماه سن دارند و یبوست علت درد است، نتیجه بهتری دارد. آب باعث می شود تا مدفوع آسان تر دفع شود.

 ماساژ

اگر علت درد ریفلاکس یا کولیک باشد، ماساژ می تواند به آرام شدن درد کودک کمک کند. چند نوع ماساژ وجود دارد که علل خاصی از درد را هدف قرار می دهند. قبل از انجام هر گونه ماساژ، با دکتر نوزاد خود مشورت کنید.

به کودک اجازه دهید تا زیاد استراحت کند

مهم است که کودک در این شرایط، آرام باشد. شرایط خواب راحت و جای گرمی را تدارک ببینید تا از شدت درد کم شود. همچنین می توانید نوزاد را در یک پتوی نرم و گرم بپیچید و نزدیک خود نگه دارید. این باعث اطمینان نوزاد شده و به  کاهش شدت درد معده کمک می کند.

استراحت و مصرف دارو به نوزاد کمک می کند تا به زودی بهبود یابد. اگر کودک، بیش از شش ماه سن دارد، ممکن است بخواهید از غذاهایی  که می توانید در هنگام درد معده به او بدهید، اطلاع داشته باشید.

درد معده در نوزادان

به کودکی که دل درد دارد، چه نوع غذایی بدهیم؟

تغذیه کودکی که  به درد معده مبتلا است، بستگی به علت بروز این مشکل دارد. در مورد نوع غذا و رژیم غذایی کودک با پزشک مشورت کنید. در اینجا با برخی از غذاهایی که می توانید با خیال راحت به کودک خود بدهید، آشنا می شوید:

شیر مادر

شیر مادر دارای مواد مغذی ضروری است و نقش حیاتی در آماده سازی معده و روده کودک برای مصرف غذاهای جامد دارد زیرا باعث انتقال باکتری های مفید از شیر مادر به نوزاد می شود. این باکتری ها برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم، به کودک شما کمک می کنند.

سوپ سبزیجات

 اگر کودک شما بیش از شش ماه سن دارد، می توانید از سوپ سبزیجات تازه خانگی که تهیه می کنید به او بدهید. غذاهای مایع بهتر در معده هضم می شوند.

پوره میوه رقیق شده

 پوره میوه را رقیق کنید، زیرا قندهای طبیعی آن منبع عالی انرژی هستند. آنها را با آب، رقیق کنید تا بهتر هضم شوند.

غلات و حبوبات مخصوص کودک

 می توانید فرنی هایی با غلاتی مانند برنج، جو، یا جو دوسر، تهیه کنید. اگر کودک مبتلا به یبوست است، جو دوسر و جو به علت داشتن فیبر مفید هستند. مصرف برنج بسیار عالی است، زیرا بدون گلوتن است و هضم آسانی دارد.

به نوع غذایی که به کودک در زمان درد معده می دهید، دقت کافی داشته باشید.

درد معده در نوزادان

چگونه از درد معده در نوزادان جلوگیری کنیم؟

با انجام یک سری اقدامات احتیاطی ساده می توانید از رنج نبردن کودک خود به علت درد معده ، اطمینان حاصل کنید. در اینجا همه آن چیزهایی که می توانید انجام دهید را ذکر می کنیم:

مواد غذایی تمیز و بهداشتی

مواد غذایی بهداشتی فاقد پاتوژن هایی هستند که از طریق مواد غذایی و آب آلوده پخش می شوند. غذای کودک خود را تحت شرایط بهداشتی آماده کنید و همیشه قبل از تهیه غذا، میوه ها و سبزیجات را تمیز کنید.

شناسایی مواد غذایی آلرژی زا

 غذاهای آلرژی زا یا غذاهای خاصی که کودک قادر به تحمل آنها نیست را بشناسید. یک بار که حساسیت یا عدم تحمل نوعی غذا را در کودک خود شناسایی کردید، احتیاط لازم این است که از مصرف اینگونه غذاها اجتناب کنید.

تغذیه درست کودک

 هر بار که کودک را با شیر خود تغذیه می کنید، او را به طرز صحیحی به سینه خود بچسبانید تا هیچ گونه هوایی وارد معده کودک نشود. در صورت مصرف غذاهای جامد،  مطمئن شوید که غذا سفت نیست و به راحتی آن را قورت می دهد.

اولویت نخست شما، بهداشت کودکتان باشد

 کودک با میل کردن تصادفی اشیایی که در خانه وجود دارد، باعث انتقال باکتری ها به دهان و معده اش می شود. او دوست دارد که چیزی را در دهانش قرار دهد. تمیز نگه داشتن خانه و دور نگه داشتن اشیاء از دسترس کودک، می تواند از انتشار عفونت جلوگیری کند. رعایت بهداشت  شخصی کودک با حمام رفتن منظم و تمیز کردن کودک پس از کثیف و خاکی شدن، مهم است. این مراحل در طولانی مدت می توانند از عفونت ها پیشگیری کرده و از بروز دردهای شدید شکمی جلوگیری کنند.

 درد معده برای کودک بسیار دردناک است و می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل در سلامتی او باشد. مشاوره پزشکی به موقع و رعایت احتیاط، بهترین راه برای درمان بیماری و جلوگیری از عود مجدد آن است.

منبع: دکتر سلام

درد معده در نوزادان چیست؟+ راهنمایی کامل

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره درد معده در نوزادان چیست؟+ راهنمایی کامل با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] لاریجانی درگذشت برادر سخنگوی دولت را تسلیت گفت برانکو: تعطیلات لیگ به ضرر ماست!

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] quot احزاب فصلی quot حزب نیستند ابداع نانو کاتولیست ها برای حذف دود سیگار

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا