«خانه گیلان» سرایی در دل پایتخت برای توسعه استان

«خانه گیلان» سرایی در دل پایتخت برای توسعه استان

گیل مشاهده/ رامیز دانشور:با توجه به وضعیت ناخوشایند موجود در استان گیلان و عدم توسعه یافتگی متناسب با منابع غنی انسانی موجود،متاسفانه شاهد مهاجرت بخش زیادی از نخبگان استان به تهران از گذشته بوده ایم.

از آنجایی که بسیاری از گیلانیان در سمت‌های دولتی حضور دارند برای مهاجرین این ضرورت ایجاب می‌کند تا بتوانند از واگرایی به دور مانده و در جهت همگرایی و منفک نشدن از تحولات سیاسی اجتماعی فرهنگی استان خود فعالیت‌هایی داشته باشند.

در راستای اجماع ظرفیت سازی در میان نخبگان و فرهیختگان گیلانی مقیم مرکز، انجمن‌ و تشکل‌های زیادی همچون خانه تالش،مجمع فارغ التحصیلان گیلان و کانون گیلداد با هدف کمک به توسعه گیلان کار خود را از دهه‌های گذشته آغاز کرده و تاکنون نیز با نوسانات بسیار بقای خود را تضمین نموده‌اند و به فعالیت مشغول هستند.

تشکیل خانه گیلان

خانه گیلان آخرین تشکیلات از این دست هست که حدود ۲ ماه پیش رسما با تلاش و پیگیری‌های افراد بسیاری اعلام موجودیت کرد و انتخابات هییت رییسه خود را با حضور جمع کثیری از گیلانیان مقیم پایتخت با نظارت نماینده وزارت کشور برگزار کرد که در این انتخابات خانم مقیمی، دکتر طالع ماسوله، آقای اسدپور لاکه، مهندس سید پویا میرمسعودی و مهندس حامی نوردل به عضویت هیئت رییسه در آمدند.

گیلانیان مرکز از گذشته تا امروز

تامینی1

حسن تامینی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و از بانیان و حامیان ساماندهی خانه گیلان در گفتگو با  گیل مشاهده ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل خانه گیلان گفت:

از سال ۶۵و۶۴ عده‌ای از گیلانی‌ها در قالب دانشگاهیان، اساتید،بازاریان در خانه‌هایشان دور هم جمع می‌شدند و نشست‌هایی را ترتیب می‌دادند. به دنبال آن بسیاری از گیلانیان در قالب گروه‌های مختلف از جمله هنری، فرهنگی و یا گروه‌های قسمت‌ای مثل ماسوله‌ای‌ها، تالشی‌ها گرد هم می‌آمدند.

تامینی با اشاره به اینکه خودش از سال ۷۱ در چنین گروه‌هایی حاضر می‌شده هست بیان کرد: در آن سال‌ها شکل کار تقریبا منظم‌تر شده بود. دوستان به این نیاز رسیده بودند که تشکلی در قالب گیلانی‌های مقیم تهران داشته باشند.

او ادامه داد:متاسفانه تا قبل از تشکیل خانه گیلان تشکیلات منظم و منسجم که همه اقشار و گروه‌ها حضور داشته باشند،وجود نداشت. خانه گیلان تنها تشکلی به حساب می‌آمد که توانست در آن زمان مراحل قانونی وزارت کشور را طی نماید و مجوز بگیرد.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کانون هم اندیشان گیلان بیان کرد:فعالیت‌های این کانون در اوایل دهه هفتاد به اوج خود رسید و بسیاری از بزرگان و نمایندگان مجلس در ان شرکت می‌کردند اما متاسفانه بعد‌ها دچار نوسان شد.

تامینی با بیان اینکه گیلانی‌ها با توجه به شرایط‌های خاص سیاسی دور هم جمع می‌شدند اظهار داشت: بانک اطلاعاتی مستند از گیلانی‌ها نداریم. عده‌ای می‌گویند بالای ۵۰۰ هزار و عده‌ای دیگر می‌گویند بالای یک میلیون گیلامی مقیم تهران داریم.

خانه‌ای برای جمع کردن ۱۵ هزار گیلانی

او ادامه داد: می‌شود بالای ۱۵ هزار گیلانی را دور هم جمع کرد البته این عزیزان شناسایی هم شده‌اند.از گیلانی‌ها درخواست داریم کمک کنند و این اطلاعات را تکمیل کنند.

تامینی همچنین گفت:بسیاری از گیلانیان در گروه‌های مختلف دانشجویی مثل «گیل داد» فعالیت داشتند و از چنین گروه‌هایی بودند که دکتر محفوظی،مرحوم دکتر فرش‌پور، دکتر نوبخت، دکتر کاکویی بیرون آمدند.

خانه ای در شان گیلان

او با بیان اینکه در این گرو‌ها تلاش بر این بود که گیلانی‌ها را دور هم جمع کنیم اظهار داشت: اما تا کنون گیلان تشکل مناسب و دارای اسم کوچک و رسم و درشان مردمش نداشت که همه بیایند و زیر آن چتر گرد هم بیایند که این خلا مایه دلخوری بسیاری هم شده هست.

تامینی با اشاره به خانه گیلان گفت: با حول قوه الهی گام‌های موثری برداشته شده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با مشارکت نخبگان و مردم عزیز جایگاه و تشکلی درشان و منزلت مردم گیلان را شاهد باشیم.

پویا میرمسعودی از فعالین سیاسی اجتماعی گیلانی مقیم تهران و همچنین از اعضای هیات رییسه خانه گیلان نیز در گفتگو با گیل مشاهده گفت:خانه گیلان با توجه به پتانسیلهای بالای کشوری می‌تواند در مسیر پیشرفت وتعالی استان نقش کلیدی ایفا کند.

میرمسعودی ادامه داد:خانه گیلان با هییت رییسه جدید به امید خداوند تصمیم دارد برنامه محور حرکت کند تا منشا خیر و برکت برای هم استانی‌های عزیزمان شود.

(۰)(۰)

نوشته «خانه گیلان» سرایی در دل پایتخت برای توسعه استان اولین بار در پایگاه سرگرمی گیل مشاهده پدیدار شد.

«خانه گیلان» سرایی در دل پایتخت برای توسعه استان

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره «خانه گیلان» سرایی در دل پایتخت برای توسعه استان با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا