تهوع بارداری به خاطر جفت است؟

تهوع بارداری به خاطر جفت است؟

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تهوع بارداری به خاطر جفت است؟ را ببینید.

سه چهارم بانوان باردار در هفته های ۶ تا ۱۶ بارداری ممکن است از تهوع (و بعضی اوقات استفراغ) رنج ببرند. این وضعیت که بیماری صبحگاهی خوانده می‌شود در بعضی‌ها، صبح‌ها بدتر است و با گذشت روز بهتر می‌شود.

تهوع بارداری می‌تواند، در هفته چهارم، نیز شروع شود. تحقیقات نشان داده مادرانی که تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند، در مقایسه با مادرانی که این علایم را ندارند، احتمال کمتری دارد که جنین‌شان سقط شود. این چگونه علل ایجاد تهوع بارداری را بازگو کرده است.

علت قطعی ایجاد تهوع بارداری مشخص نیست ولی احتمالاً ناشی از تغییرات فیزیولوژیک بارداری است و ۶ فرضیه در مورد آن، مطرح است:

۱ افزایش سریع هورمون‌های جفتی در اوایل بارداری
زمانی که میزان این هورمون در بدن به بالاترین مقدار خود می‌رسد تهوع بارداری نیز به حداکثر می‌رسد. تصور بر این است که استروژن نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

۲ افزایش قدرت حس بویایی و حساسیت به بو
این وضعیت نسبتاً شایع بوده و ممکن است از عوارض افزایش سریع میزان استروژن در بدن باشد.

۳ حساسیت دستگاه گوارش
دستگاه گوارش بعضی بانوان به تغییرات در اوایل بارداری حساس‌تر است. حتی در یک مطالعه، رابطه‌ای میان هلیکوباکتر پیلوری (باکتری که سبب زخم اثنی‌عشر می‌شود) و تهوع بارداری شدید دیده شده است.

۴ کمبود ویتامین‌ها
شواهدی دال بر این مطالب وجود دارد که مصرف مولتی ویتامین در زمان لقاح تخمک و اسپرم و اوایل بارداری به جلوگیری از بیماری صبحگاهی شدید کمک می‌کند.

۵ استرس
بعضی محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که بعضی بانوان از نظر روانی بیشتر مستعد تهوع بارداری هستند و این مساله یک پاسخ غیر طبیعی به استرس است. با این حال، شواهد محکمی دال بر تأیید این نظریه وجود ندارد. البته تهوع و استفراغ دائمی می‌تواند عاملی برای استرس بیشتر باشد.

۶ عوامل تشدیدکننده ویار
گرما، خفقان‌آور بودن محیط، کوچکی یا به‌هم‌ریختگی اتاق، بوی تند و سنگین عطر، تکان‌های شدید در خودرو و نورهای زننده و چشمک‌زن می‌توانند باعث تحریک تهوع و استفراغ خانم باردار شوند.

تحقیق یا سندی علمی درباره تأثیر آلودگی هوا بر شدت بیماری صبحگاهی وجود ندارد اما مسلماً کاهش غلظت اکسیژن و میزان بالای آلاینده‌ها در هوای شهرهای صنعتی ایجاب می‌کند بانوان باردار کمتر از منزل خارج شوند نه فقط برای کاهش تهوع بارداری بلکه این وضعیت هوا اصلاً برای سلامت زن باردار و جنینش مناسب نیست.

۷ چرا در برخی افراد تهوع شدیدتر است
در بارداری‌های دو قلو یا چند قلو که این تهوع، شدیدتر است؛ علت ممکن است مقادیر بالاتر هورمون‌های جفتی یا هورمون‌های دیگر در بدن باشد. البته این مساله قطعی نیست و بعضی بانوان که بارداری دوقلو یا چند قلو دارند اصلاً تهوع ندارند. اما وجود تهوع و استفراغ در بارداری‌های قبلی، سابقه استعداد به بیماری حرکت و استعداد ژنتیکی و خانوادگی تهوع بارداری، شیوع آن را بیشتر می‌کند.

۸ تأثیر روی جنین
تهوع خفیف و استفراغ گهگاهی که معمولاً در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانی که مادر غذا را تحمل کند و مقادیر زیادی مایعات بنوشد، تهدیدی برای سلامت جنین نیست. از این گذشته، جنین در عمده زمان ۳ ماهه اول آن‌قدر کوچک است که به کالری چندانی نیاز ندارد.
اگر مادر نتواند یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد بد نیست که مولتی ویتامین مصرف کند. اگر آهن تهوع را بدتر می‌کند، بهتر است از مولتی‌ویتامین‌هایی استفاده شود که دوز آهن آن ها کم بوده و یا آهن نداشته باشند.

۹ نداشتن تهوع بارداری خوب است یا بد
اگر چه بعضی مطالعات نشان داده‌اند زنانی که کودکان‌شان سقط می‌شود کمتر دچار تهوع می‌شوند (عدم تکامل کافی جنین یا جفت سبب پایین بودن هورمون‌های بارداری شده و در نتیجه تهوع در این بانوان کمتر است) ولی بسیاری از بانوان هم هستند که بارداری کاملاً طبیعی داشته و بعد از ۳ماهه اول دیگر تهوع ندارند.

۱۰ چه کسانی بستری می شوند
گاهی حالت تهوع در بارداری به حدی شدید است که بانوان باردار قادر به استفاده کافی از غذاها نیستند و تهوع شدید و شدیدتر رخ می‌دهد و به دنبال آن احساس منگی،‌ گیجی و حتی گاهی زمین میل کردن اتفاق می‌افتد و زن باردار آب زیادی از بدن‌اش دفع می‌شود که عوارض وخیمی را به همراه خواهد داشت که در این حین سلامت جنین نیز در معرض خطر می‌افتد که علت اصلی این نوع تهوع و استفراغ نیز، هنوز مشخص نشده است؛ اما بالا بودن هورمون جفت انسانی یکی از علل اصلی در این زمینه است. این تهوع بیشتر در بارداری‌های مول (انگورک یا بچه‌خوره)‌، بارداری چند قلو، بارداری شکم اول و بارداری بانوان جوان محسوس است.

۱۱ موارد وخیم
 اگر خانم باردار نتواند هیچ چیزی (حتی مایعات) را در معده برای ۲۴ ساعت نگه دارد، ممکن است به استفراغ بیش از حد در زمان بارداری مبتلا شده باشد. این عارضه هر چه سریع‌تر تشخیص داده شده و درمان شود، احتمال بهبودش بیشتر است. در این موارد بلافاصله به بیمار مایعات وریدی (سرم) داده می‌شود تا آب از دست رفته بدن جبران شود. سپس برای کنترل الکترولیت‌های خون و اطمینان از وجود نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای دیگر که سبب تهوع و استفراغ می‌شوند آزمایشاتی انجام می‌شود.

۱۲ درمان
بسته به مورد، بیمار ممکن است چند روز بستری شود تا راحت بتوان وی را از راه وریدی تغذیه کرد. بسیاری از بانوان با گرفتن مایع وریدی و جبران مایعات از دست رفته حال‌شان بهتر شده و می‌توان تهوع و استفراغ را در آن ها با داروهای ضدتهوع کنترل کرد. در بعضی موارد نادر، تهوع و استفراغ ادامه یافته و بیمار مجبور است هر چند زمان یک بار در بیمارستان یا منزل از سرم استفاده کند. این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند به از دست رفتن مزمن آب بدن، کاهش وزن، سوء تغذیه و عوارض دیگر برای مادر و کودک منجر شود.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار شما قرار می‌دهد.

تهوع بارداری به خاطر جفت است؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره تهوع بارداری به خاطر جفت است؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا