انواع مختلف تومور چیست؟

سلامت

انواع مختلف تومور چیست؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه انواع مختلف تومور چیست؟ را ببینید.

تومور به عنوان یک توده یا بافت توده ای ممکن است شبیه تورم باشد. همه تومورها سرطانی نیستند، اما بهتر است در صورت نمایان شدن برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه کنید. موسسه ملی سرطان، تومور را توده غیرطبیعی بافتی می داند که زمان تقسیم سلول ها به تعداد بیش از حد نیاز ایجاد می شوند یا در مواقع لازم نمی میرند.

در بدن سالم سلول ها رشد می کنند، تقسیم می شوند و جایگزین یکدیگر در بدن می شوند. با تشکیل سلول های جدید سلول های قدیمی می میرند. هنگام ابتلا به سرطان سلول های جدید زمان عدم نیاز بدن به آنها تشکیل می شوند. در صورت وجود تعداد زیاد سلول های جدید گروهی از سلول ها یا تومورها ایجاد می شوند.

اگرچه برخی از تومورها خوش خیم هستند و از سلول های غیرسرطانی تشکیل می شوند، اما برخی دیگر بدخیم هستند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، تومورهای بدخیم سرطانی هستند و سلول ها می توانند به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

تومور چیست؟

تومور زمان تکثیر سریع سلول ها ایجاد می شود. تومورها بسته به نوع آنها می توانند از یک گره کوچک تا توده ای بزرگ متفاوت باشند و تقریبا در هر نقطه از بدن ظاهر می شوند.

انواع تومور

سه نوع اصلی تومور وجود دارد:

خوش خیم: توده های خوش خسم سرطانی نیستند. این توده ها نمی توانند گسترش یابند یا اینکه رشد کنند یا این کار را بسیار کند انجام می دهند. در صورت برداشته شدت توسط پزشک به طور کلی عود نمی کنند.

پیش بدخیم یا پیش سرطانی: در این تومورها سلول ها هنوز سرطانی نیستند، اما احتمال بدخیم شدن آنها وجود دارد.

بدخیم: تومورهای بدخیم سرطانی هستند. در این نوع تومور سلول ها می توانند رشد کرده و به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

در اغلب موارد مشخص نیست تومور در آینده چگونه عمل می کند. برخی از تومورهای خوش خیم می توانند پیش بدخیم و سپس بدخیم شوند. به همین دلیل بهتر است هر گونه رشد آنها زیر نظر پزشک کنترل شود.

خوش خیم

اکثر تومورهای خوش خیم مضر نیستند و بعید به نظر می رسد بر سایر قسمت های بدن تاثیر بگذارند. با این حال، اگر آنها روی اعصاب یا رگ های خونی فشار وارد کنند یا باعث تولید بیش از حد هورمون ها شوند مانند سیستم غدد درون ریز می توانند باعث بروز درد یا مشکلات دیگری شوند. نمونه هایی از تومورهای خوش خیم عبارتند از:

آدنوم

آدنوم در بافت اپیتلیال غدد ایجاد می شود که غشای نازکی است که غدد، اندام ها و سایر ساختارهای بدن را می پوشاند. نمونه های آن عبارتند از:

پولیپ در روده بزرگ

فیبروآدنوما، شکل شایع تومور خوش خیم پستان

آدنوم های کبدی که روی کبد ایجاد می شوند

آدنوم ها به عنوان سرطان شروع نمی شوند. با این حال، برخی از آنها با تغییر می توانند به آدنوکارسینوم سرطانی تبدیل شوند.

فیبروم

فیبروم به عنوان تومورهای خوش خیم می توانند روی بافت فیبری یا پیوندی هر اندامی رشد کنند. فیبروم رحمی امری شایع است و می تواند باعث بروز موارد زیر شود:

خونریزی واژینال

درد یا ناراحتی در قسمت لگن

بی اختیاری ادرار

بسته به نسبت الیاف به سلول ها آنها می توانند “نرم” یا “سخت” باشند. انواع زیادی از فیبروم وجود دارند، از جمله:

آنژیوفیبروم ها که می توانند به صورت برجستگی های قرمز رنگ کوچک روی صورت ظاهر شوند

درماتوفیبروم ها که روی پوست اغلب روی ساق پا ظاهر می شوند

برخی فیبروم ها با ایجاد علائمی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. در موارد نادر، فیبروئیدها می توانند تغییر کرده و به فیبرو سارکوم نوع سرطانی تبدیل شوند.

همانژیوم

همانژیوم به عنوان تومورهای خوش خیم با رشد بیش از حد رگ های خونی ایجاد می شوند. همانژیوم می تواند به عنوان “علائم توت فرنگی” قرمز رنگ روی پوست ظاهر شوند یا داخل بدن ایجاد شوند. آنها اغلب هنگام تولد وجود دارند و در دوران کودکی ناپدید می شوند.

همانژیوم ها به طور معمول نیازی به درمان ندارند، اما در صورت رفع نشدن جراحی لیزر و سایر گزینه ها در دسترس است.

لیپوم ها

لیپوما نوعی تومور حاوی بافت نرم و متشکل از سلول های چربی است. بر اساس اعلام آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، آنها می توانند در هر سنی ظاهر شوند، اما اغلب افراد ۴۰ تا۶۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهند. اکثر لیپوم ها کوچک، بدون درد، لاستیکی شکل که در لمس نرم و متحرک هستند. آنها اغلب در پشت، شانه ها، بازوها، باسن و بالای ساق پا ظاهر می شوند.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا خاطر نشان می کند بعید به نظر می رسد لیپوم ها سرطانی شوند. انواع لیپوم شامل فیبرولیپوما حاوی سلول های چربی و بافت همبند فیبری است و آنژیولیپوم ها که زیر پوست ظاهر می شوند.

تومور پیش بدخیم یا پیش سرطانی

این نوع تومورها سرطانی نیستند، اما در صورت تغییر نیاز به نظارت دقیق دارند، نمونه های آن عبارتند از:

کراتوز آکتینیک

کراتوز آکتینیک که با اسم کوچک کراتوز خورشیدی نیز شناخته می شود شامل تکه هایی از پوست پوسته پوسته شده و ضخیم است. این عارضه به احتمال زیاد افراد با پوست روشن را تحت تاثیر قرار می دهد و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خطر را افزایش می دهد. برخی اوقات، کراتوز آکتینیک به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل می شود، بنابراین پزشکان به طور معمول درمان آن را تجویز و شروع می کنند.

دیسپلازی گردن رحم

در دیسپلازی دهانه رحم، تغییری در سلول های سرویکس ایجاد می شود. پزشک ممکن است این سلول ها را در طول آزمایش پاپ اسمیر دیدن کند. دیسپلازی گردن رحم اغلب از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ناشی می شود، عفونی که در جوانان شایع است.

سلول ها سرطانی نیستند، اما می توانند ۱۰ تا ۳۰ سال بعد بدخیم شوند و باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم شوند. جراح ممکن است با استفاده از تکنیک های انجماد یا برداشتن مخروطی از بافت دهانه رحم سلول ها را خارج کند.

متاپلازی ریه

این رشدها در نایژه ها، لوله های انتقال دهنده هوا به ریه ها رخ می دهد. لایه داخلی برونش ها حاوی سلول های غده ای است. در برخی افراد از جمله افراد سیگاری این موارد می توانند تغییر کرده و به سلول های سنگفرشی تبدیل شوند.

لوکوپلاکی

لوکوپلاکی باعث ایجاد لکه های سفید ضخیم در دهان می شود. این وصله ها:

بدون درد هستند

شکل نامنظمی دارند

اندکی بالا آمده اند

امکان حذف آنها وجود ندارد

هر فرد دارای این نوع وصله ها باید در صورت برطرف نشدن آن طی دو هفته به پزشک مراجعه کند، همچنین باید تغییرات تکه ها یا وصله ها را زیر نظر داشته باشند و در صورت لزوم سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را ترک کنند. اگر پزشک تشخیص دهد این وصله ها می توانند سرطانی شوند ممکن است با استفاده از لیزر یا جراحی برای برداشتن آنها اقدام کند.

بدخیم

تومورهای بدخیم سرطانی هستند. آنها زمان رشد سلول ها به طور غیرقابل کنترل ایجاد می شوند. در صورت رشد و گسترش سلول ها بیماری حتی می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. تومورهای بدخیم می توانند به سرعت رشد کرده و در فرآیندی به اسم کوچک متاستاز به سایر نقاط بدن گسترش یابند

سلول های سرطانی که به سمت سایر نقاط بدن حرکت می کنند همان سلول های اولیه هستند، اما توانایی حمله به اندام های دیگر را نیز دارند. به عنوان مثال، اگر سرطان ریه به کبد سرایت کند، سلول های سرطانی در کبد همان سلول های سرطانی ریه هستند. انواع مختلف تومور بدخیم از انواع مختلف سلول ها سرچشمه می گیرند. نمونه های آن عبارتند از:

سرطان: این تومورها از سلول های اپیتلیال تشکیل می شوند که در پوست و بافتی که اندام های بدن را می پوشاند یا خط می دهند وجود دارند. سرطان می تواند در معده، پروستات، لوزالمعده، ریه، کبد، روده بزرگ یا پستان ایجاد شود و نوع شایع تومور بدخیم هستند.

سارکوم: این تومورها در بافت همبند مانند غضروف، استخوان، چربی و اعصاب شروع می شوند. منشا آنها از سلول های خارج از مغز استخوان است و اکثر سارکوم ها بدخیم هستند.

تومور سلول های زایا: این تومورها در سلول های تولید کننده اسپرم و تخمک ایجاد می شوند. آنها به طور معمول در تخمدان ها یا بیضه ها نمایان می شوند، اما ممکن است در مغز، شکم یا قفسه سینه نیز ظاهر شوند.

بلاستوما: این تومورها از بافت جنینی یا سلول های در حال توسعه ایجاد می شوند. بلاستوما در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان شایع است. آنها می توانند منجر به ایجاد تومور در مغز، چشم یا سیستم عصبی شوند.

تشخیص تومور

برخی اوقات فرد می تواند تومور را ببیند یا احساس کند، اما برخی موارد فقط در آزمایش های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا ام آر آی دیدن می شوند. با این حال، این آزمایش ها فقط می توانند وجود توده را تشخیص دهند.

بیوپسی برای تعیین نوع توده گزینه ضروری محسوب می شود. در این روش پزشک نمونه کوچکی از بافت را برمی دارد و به آزمایشگاه برای بررسی بیشتر می فرستد. پزشک ممکن است حتی نمونه را در مطب خود با استفاده از ابزار مخصوص یا حین عمل جراحی برای برداشتن تومور بگیرد. وی تصمیم می گیرد در صورت مشکوک بودن به بدخیمی تومور یا فشار بر عصب یا ایجاد مشکلات دیگر فرد به جراحی نیاز دارد یا خیر.

چشم انداز

چشم انداز فرد مبتلا به تومور به نوع آن بستگی دارد. بسیاری از تومورهای خوش خیم هیچ خطری برای سلامتی ندارند. با این حال، پزشکان د راغلب موارد برداشتن آنها را در صورت امکان توصیه می کنند. درمان تومور بدخیم چالش برانگیزتر است، اما درمان موثر به طور معمول در مراحل اولیه امکان پذیر است.

به همین دلیل افراد باید معاینات خود را به طور دقیق دنبال کنند زیرا در اغلب موارد می تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند. در صورت دیدن برآمدگی، رشد یا تغییرات غیرمعمول دیگری در بدن باید به پزشک مراجعه کرد. رشد به طور معمول باعث نگرانی نمی شود، اما بهتر است توسط فرد متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

مترجم: الهه زارعی

انواع مختلف تومور چیست؟

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره انواع مختلف تومور چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا