آیا سی تی اسکن برای زن باردار ضرر دارد؟

سلامت

آیا سی تی اسکن برای زن باردار ضرر دارد؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آیا سی تی اسکن برای زن باردار ضرر دارد؟ را ببینید.

همانطور که می دانید دوران بارداری با بایدها و نبایدهای زیادی همراه خواهد بود، برخی از انواع تصویر برداری پزشکی که در شرایط غیربارداری بدون هیچ محدودیتی انجام می شود در بارداری ممنوعیت دارد اما یا انجام سی تی اسکن در بارداری نیز ممنوع است؟ آیا سی تی اسکن در بارداری برای جنین مضر است. 

سی تی اسکن در بارداری
اسکن CAT (Computer Axial Tomography) که به عنوان سی تی اسکن (CT scan) نیز شناخته می شود، اسم کوچک معمول روش تصویربرداری به اسم کوچک اسکن توموگرافی محوری محاسبه شده، است. روش اسکن CAT از رایانه برای ترکیب چندین تصویر گرفته شده توسط اشعه ایکس استفاده می کند تا تصاویر مقطعی و سه بعدی از اندام های داخلی و سایر ساختارهای بدن تولید شوند. ممکن است دلایلی وجود داشته باشند که پزشک در طول بارداری انجام سی تی اسکن را درخواست کند.

چرا سی تی اسکن در بارداری انجام می شود؟
اسکن های CAT برای ارزیابی ساختارهای داخلی بدن استفاده می شوند. مشکلات رایجی که برای تشخیص آن ها از سی تی اسکن استفاده می شود، ممکن است شامل موارد زیر باشند:
 سی تی اسکن سر در بارداری – لخته های خون، شکستگی جمجمه، تومورها و عفونت ها
ستون فقرات – شکستگی های ستون فقرات – مهره ها و دیسک های بین مهره ای
قفسه سینه (سی تی اسکن ریه در بارداری) – ناهنجاری های قلبی، ناهنجاری های ریه و عفونت ها
شکم – تومورها، عفونت ها، آناتومی غیرطبیعی، آپاندیسیت و کیست ها

مضرات سی تی اسکن در بارداری انجام سی تی اسکن در دوران بارداری چه خطراتی به دنبال دارد؟
سی تی اسکن شامل قرارگیری در معرض تشعشع در سطوح کمی بالاتر از اشعه‌های ایکس نرمال است. مقدار دوز موثر تشعشع در این روش حدود ۱۰ mSv است که به همان اندازه ای است که فرد به طور متوسط از تابش محیط (به عنوان مثال از خورشید (در طی سه سال دریافت می‌کند.
با این وجود، مزیت انجام تشخیص دقیق ممکن است مهم تر از خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض تابش اشعه باشد. طبق گفته کالج رادیولوژی آمریکا، در هیچ کدام از اشعه های ایکس تشخیصی دوز تابشی به اندازه کافی قابل توجه و قوی نیست تا بتواند عوارض جانبی در یک نطفه در حال رشد و یا جنین ایجاد کند.

آیا انجام سی تی اسکن در بارداری مجاز است؟
به طور کلی، انجام سی تی اسکن در دوران بارداری توصیه نمی شود و سی تی اسکن در ماه اول بارداری و به طور کلی سه ماه اول از هر زمان دیگری خطرناک تر است، مگر اینکه مزایای انجام این روش تشخیصی به طور واضح از خطرات بالقوه ی آن بالاتر باشد.
رایج ‌ترین شکایت به دنبال انجام سی تی اسکن، شامل واکنش‌ های جانبی به رنگ مورد استفاده در طول سی تی اسکن است. این واکنش ها ممکن است شامل خارش، کهیر، حالت تهوع و یا تنفس سریع باشد. واکنش های شدید مانند بروز اختلال و مشکل در تنفس بسیار نادر هستند. مانند هر روش پزشکی، مهم است که قبل از هرگونه آزمایش و اقدامات پزشکی، به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

آیا انجام سی تی اسکن در شیردهی مجاز است؟
مادران شیرده باید ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تزریق رنگ مورد استفاده در سی تی اسکن برای شروع مجدد شیردهی، صبر کنند. زیرا این رنگ می تواند از طریق شیر مادر به فرزند شیرخوار او منتقل گردد.
اشعه ایکس (رادیوگرافی) در دوران بارداری
ممکن است شنیده باشید که گرفتن عکس رادیوگرافی در دوران بارداری می تواند به جنین درون رحم شما آسیب برساند. این مساله می تواند درست باشد، اما در بعضی موارد بیشتر از اینکه عکس رادیوگرافی بتواند به جنین درون رحم شما آسیبی برساند، نگرفتن آن است که برایتان آسیب رسان خواهد بود، زیرا با انجام ندادن این کار، مشکل شما به موقع شناسایی نخواهد نشد. به یاد داشته باشید، برای داشتن فرزندی سالم، در ابتدا مادر باید سالم باشد.

آیا دریافت اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است؟
طبق گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری به طور کلی بی خطر است، اما در مورد این مسئله هنوز هم بحث و جدال و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. مطالعات متناقض بوده و بنابراین، عکس برداری با اشعه ایکس باید تنها زمانی انجام شود که منافعش از خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. عکس برداری با اشعه ایکس می تواند در مورد بیماری های متعدد پزشکی اطلاعات مهم و حتی نجات دهنده ای را به پزشک شما ارائه دهد. مانند بسیاری از پروسه های پزشکی، عکس برداری با اشعه ایکس می تواند دارای مزایا و همچنین خطراتی باشد.

آیا تمام انواع عکس برداری های اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر هستند؟
همه انواع عکس برداری های اشعه ایکس یکسان نیستند، اما در بیشتر آن ها رحم و جنین در حال رشد در معرض اشعه ایکس قرار نمی گیرند و یا این مواجهه بسیار ناچیز است. به عنوان مثال در طی پروسه عکس برداری با اشعه ایکس مربوط به دهان و دندان، هیچ بخشی از بدن به جز دندان ها در معرض اشعه ایکس قرار نمی گیرند. عکس برداری های اشعه ایکس بر روی بازوها، پاها یا قفسه سینه، اندام های تولید مثلی را در معرض پرتوی مستقیم قرار نمی دهد. با این وجود، تصویر برداری با اشعه ایکس در بخش تنه ی بدن مانند شکم، معده، لگن، کمر و کلیه ها، رحم را به میزان زیادی در معرض اشعه ایکس قرار می دهد. در صورت نیاز به انجام هرگونه تصویر برداری با اشعه ایکس، این مساله همواره مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

احتمال اینکه فرزند من دچار عوارض جانبی شود چقدر است؟
طبق اعلام کالج رادیولوژی آمریکا، در هیچ پرتونگاری تشخیصی با اشعه های ایکس، دوز تابشی به اندازه کافی قابل توجه نیست که بتواند عوارض جانبی در یک نطفه در حال رشد و یا جنین ایجاد کند.
برخی از روش ‌های تشخیصی رایج: دهان و دندان، قفسه ‌سینه، سی ‌تی ‌اسکن (سر/ قفسه‌ سینه) و نمای شکمی هستند. فراموش نکنید که همیشه پیش از انجام هر گونه اقدامات و بررسی های پزشکی، به پزشک معالج خود اطلاع دهید که باردار هستید.
حال که همه چیز را درمورد ایمن بودن و نبودن رادیو گرافی و سی تی اسکن در بارداری می دانید، قبل از انجام هر کاری مشورت با متخصص را در الویت قرار دهید.

انجام سی تی اسکن در دوران بارداری چه خطراتی به دنبال دارد؟
سی تی اسکن شامل قرارگیری در معرض تشعشع در سطوح کمی بالاتر از اشعه‌های ایکس نرمال است. مقدار دوز موثر تشعشع در این روش حدود ۱۰ mSv است که به همان اندازه ای است که فرد به طور متوسط از تابش محیط (به عنوان مثال از خورشید (در طی سه سال دریافت می‌کند. با این وجود، مزیت انجام تشخیص دقیق ممکن است مهم تر از خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض تابش اشعه باشد. طبق گفته کالج رادیولوژی آمریکا، در هیچ کدام از اشعه های ایکس تشخیصی دوز تابشی به اندازه کافی قابل توجه و قوی نیست تا بتواند عوارض جانبی در یک نطفه در حال رشد و یا جنین ایجاد کند.

آیا انجام سی تی اسکن در شیردهی مجاز است؟
مادران شیرده باید ۲۴الی ۴۸ ساعت پس از تزریق رنگ مورد استفاده در سی تی اسکن برای شروع مجدد شیردهی، صبر کنند. زیرا این رنگ می تواند از طریق شیر مادر به فرزند شیرخوار او منتقل گردد.

آیا دریافت اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است؟
طبق گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری به طور کلی بی خطر است، اما در مورد این مسئله هنوز هم بحث و جدال و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. مطالعات متناقض بوده و بنابراین، عکس برداری با اشعه ایکس باید تنها زمانی انجام شود که منافعش از خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. عکس برداری با اشعه ایکس می تواند در مورد بیماری های متعدد پزشکی اطلاعات مهم و حتی نجات دهنده ای را به پزشک شما ارائه دهد. مانند بسیاری از پروسه های پزشکی، عکس برداری با اشعه ایکس می تواند دارای مزایا و همچنین خطراتی باشد.

عوارض جانبی انجام سی تی اسکن برای مادر چیست؟
رایج‌ترین شکایت به دنبال انجام سی تی اسکن، شامل واکنش‌های جانبی به رنگ مورد استفاده در طول سی تی اسکن است. این واکنش ها ممکن است شامل خارش، کهیر، حالت تهوع و یا تنفس سریع باشد. واکنش های شدید مانند بروز اختلال و مشکل در تنفس بسیار نادر هستند. مانند هر روش پزشکی، مهم است که قبل از هرگونه آزمایش و اقدامات پزشکی، به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

آیا سی تی اسکن برای زن باردار ضرر دارد؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره آیا سی تی اسکن برای زن باردار ضرر دارد؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا