آنطور که باید از دوران انقلاب، کتاب داستانی ننوشتیم

مطالب جدید

آنطور که باید از دوران انقلاب، کتاب داستانی ننوشتیم

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه آنطور که باید از دوران انقلاب، کتاب داستانی ننوشتیم را ببینید.

واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آنطور که باید از دوران انقلاب، کتاب داستانی ننوشتیم
یك نویسنده آثار انقلاب اسلامی معتقد است كه ۹۰ درصد شاعران و نویسندگان ما اصلیت شهرستانی و روستایی دارند و باید از خاطرات تاریخی كه در شهرستان‌ها دیده اند استفاده كنند و در آثارشان بگنجانند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه تفریحی حوزه هنری؛ محمدعلی گودینی درباره شرایط كنونی ادبیات انقلاب اسلامی گفت: اگر جنگ تحمیلی در كشورمان اتفاق نمی افتاد، ممکن است بخش زیادی از كتاب‌هایی كه راجع به دفاع مقدس نوشته شده، راجع به انقلاب اسلامی نوشته می‌شد.

وی ادامه داد: به دلیل جنگی كه بر ما تحمیل شد، بخش زیادی از نیروهای ادبی خلاق به سمت این موضوع متمایل شدند. از یك نظر خیر بود كه نویسندگانی از دفاع مقدس نوشتند و از طرف دیگر هم آزاردهنده است كه می بینیم مطالب نانوشته زیادی از انقلاب اسلامی داریم.

این نویسنده همچنین با بیان اینكه برخی نویسندگان تحت تاثیر ادبیات فرانسه و روس می‌خواهند ادبیات انقلاب اسلامی را به صورت غیرواقعی روایت كنند، اظهار كرد: در حالی كه در مستندات انقلاب اسلامی سوژه ها و مسائل فراوان برای نگارش رمان و داستان وجود دارد كه به آن‌ها پرداخته نشده است و ادبیات انقلاب اسلامی به ویژه ادبیات بومی كشورمان هنوز خیلی جای كار دارد.

وی خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامی یك واقعیت است و من هم به دلیل اینكه به خواندن تاریخ علاقه دارم، هر داستانی كه می‌نویسم برگرفته از واقعیت است. البته قرار نیست تاریخ را بنویسیم و باید بخشی از آثار انقلاب اسلامی مستند باشد و بخش دیگر قدرت تخیل و پرواز ذهن است كه اثر ادبی همچون رمان و داستان را خلق می‌كند.

گودینی گفت: بخش‌های زیادی از ادبیات انقلاب كشورمان به مبارزات آن دوران و شكنجه‌هایی كه انقلابیون می‌شدند برمی‌گردد. در حالی كه خیلی از روستاها و شهرستان‌ها افراد بسیاری هستند كه در انقلاب فعالیت داشتند، به آن‌ها و زندگیشان پرداخته نشده است. حتی كسانی كه بومی هستند تحت تاثیر آثار تهرانی، به بومی گرایی نپرداخته اند. اگر بتوانیم به موضوعات بومی توجه بیشتری نشان دهیم، برای مخاطب هم جذابیت خواهد داشت.

نویسنده كتاب «زنی با كفش‌های مردانه» با تاكید بر اینكه ۹۰ درصد شاعران و نویسندگان ما اصلیت شهرستانی و روستایی دارند، عنوان كرد: نویسنده‌ها باید از خاطرات تاریخی كه در شهرستان‌ها دیده اند استفاده كنند و در آثارشان بگنجانند. انقلاب اسلامی تنها در تهران نبود. كشتارهای بسیاری در شهرستان‌ها اتفاق افتاد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برخی گروه ها منحرف شدند و داستان آن‌ها هم قابلیت روایت دارد.

وی كلیشه‌پردازی در داستان‌های جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را آزار دهنده دانست و گفت: معتقدم اساس نوشتن بر مطالعه استوار است. وقتی می‌خواهم اثری بنویسم باید چند رمان خوب بخوانم تا بتوانم به سراغ نگارش رمانم بروم. البته كتاب من برداشت‌هایم از انقلاب است و به دلیل اینكه كارم در گذشته كارگری بود، با خواندن آثارم، جامعه‌شناسان می‌توانند به فجایع كارگران در زمان رژیم شاه پی ببرند.

گودینی تصریح كرد: با تماشا یك فیلم و خواندن چند اثر تاریخی درباره انقلاب اسلامی، جوانان نیز می‌توانند از این واقعه بنویسند و آثار ادبی مرتبط با انقلاب اسلامی خلق كنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

براتی‌پور: ظلم‌ستیزی؛ مهم‌ترین مولفه شعر انقلاب
چشم‌انداز ادبیات انقلاب، روشن و امیدبخش است
پژوهش در اشعار انقلابی باید ركن اساسی باشد
«شاعر دوره انقلاب» با «شاعر انقلاب» تفاوت زیادی دارد
نوشتن از انقلاب، مستلزم ریشه‌یابی حوادث پیش از آن است
شعر انقلاب جریانی جدا از كلیت تاریخ ادبیات فارسی نیست
شعر انقلاب، شعر معرفتی است
جنتی: جایزه جلال باید بین‌المللی شود
سرهنگی از رویش‌های انقلاب اسلامی است
نوجویی راه فرار از كلیشه در ادبیات انقلاب است

۲۹ آذر ۱۳۹۴ – ۰۴:۰۴

آنطور که باید از دوران انقلاب، کتاب داستانی ننوشتیم

منبع : سایت واضح

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا