آفرینش لحظه‌های سبز سالمندی

مطالب جدید

آفرینش لحظه‌های سبز سالمندی

دونیت سالمندان

دونیت سالمندان

آفرینش لحظه های سبز سالمندی به روش تامین سرمایه جمعی (کراودفاندینگ)

مشارکت عمومی برای اجرای پروژه طراحی منظر آسایشگاه سالمندان

پروژه لحظه ها (آفرینش سبز لحظه های سالمندی) در وبسایت دونیت شروع به کار کرد. هدف از این پروژه تامین سرمایه لازم برای اجرای یک طرح منظر برای زیباسازی محوطه یک آسایشگاه سالمندان است. در این آسایشگاه چهل خانم با میانگین سنی حدود ۷۰ سال نگهداری می شوند که نیمی از آنها دچار اختلال حافظه هستند. یکی از مشکلات آنها ناتوانی در برقراری رابطه با لحظه حال است و اینکه چگونه با حواس پنچگانه شان در ارتباط باشند تا تجربه شادتری از لحظات باقی مانده زندگی شان داشته باشند. این سالمندان بیشترین ساعات روز را در خلوتِ ذهن خود سپری می‌کنند و کمتر تمایل به گفتگو با یکدیگر دارند و محیط آسایشگاه تنها سهم آنها از دنیای بیرون است؛ سهم کوچکی که با آنچه نیازواقعی آنهاست فاصله زیادی دارد.

دونیت

طراحی این پروژه سال گذشته به سفارش مدیریت آسایشگاه توسط خانم نسترن ناصریان و با همکاری آقای رضا مفاخر صورت گرفته اما به دلیل نبود بودجه، تا کنون اجرا نشده است. اهداف طراحان این پروژه را می شود به این صورت خلاصه کرد:

– می خواهیم یک فضای سرزنده برای سالمندان ایجاد کنیم…
– می خواهیم از طریق خلق فضای زیبا حضور آنها را در لحظه قشنگ تر کنیم…
– از طریق تماس با حواسش پنج گانه زیبایی را برای آنها تداعی کنیم. دیدن رنگ ها، لمس کردن گل ها و برگ ها، شنیدن صدای آب و برخوردش با سنگ…
– می خواهیم مسؤلیت اجتماعی خودمان را به عنوان طراح و معمار انجام دهیم…
– می خواهیم ترس از سالمند شدن را با لذتِ آسایش و فراغت جایگزین نماییم…
در حقیقت این پروژه به شیوه مشارکتی طراحی شده است. خلاصه این داستان را می توانید در این لینک ببینید.

بر خلاف پروژه های معمول که بیشتر بر خواسته های کارفرما متمرکزند، طراحان این پروژه در زمان طراحی از نظرات تمامی بانوان ساکن آسایشگاه سالمندان استفاده کرده اند. در حقیقت آنها برای رسیدن به ایده های اولیه طراحی مصاحبه هایی با ساکنین آسایشگاه انجام داده اند و سعی کرده اند نظرات آنها را در طرح اعمال کنند. این پروژه به لحاظ استفاده از ایده «طراحی مشارکتی» در ایران یک پروژه پیشرو به حساب می آید. اما با وجود خلاقانه بودن فرآیند طراحی و اثر اجتماعی بالای پروژه، اجرای آن به دلیل نبود بودجه با مشکل مواجه شده است.

بعد از یکسال تعلیق، آشنایی طراحان با وبسایت دونیت و مقوله کراودفاندینگ،آنها را بر آن داشت تا با کمک کسانی که برایشان شرکت در فعالیت های اجتماعی و تاثیرگذار اهمیت دارد هزینه های اجرای این پروژه را تامین کنند و در اجرای پروژه ای که به صورت مشارکتی طراحی شده است از تامین سرمایه جمعی استفاده نمایند. طراحان این پروژه هزینه های اجرا را به حداقل رسانده اند و قصد دارند در صورتی که مبلغ بیشتری جمع آوری شد بر اساس بودجه، طرح را بهتر کنند و نتیجه را به رویایی که سالمندان ساکن آسایشگاه برای سالهای پایانی زندگی خود داشته اند نزدیکتر نمایند.

2

آنها حساسیت معماران و طراحان نسبت به مسائل اجتماعی و خلق فضای بهتر برای اقشار آسیب پذیر و نیازمند را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود و همکارانشان می دانند و امیدوارند این پروژه نقطه شروعی باشد برای طراحی و اجرای پروژه هایی که هر چند مقیاس کوچکی دارند اما می توانند در ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنندگان بسیار موثر باشند؛ تغییرات کوچکی که محیط فیزیکی شهرها و محلات ما بسیار به آنها نیازمند است. در حقیقت این پروژه که به صورت مشارکتی طراحی شده است، قصد دارد از تامین سرمایه جمعی برای اجرا کمک بگیرد. در حقیقت این موضوع علاوه بر اینکه  قصد دارد مشاهده افراد جامعه را به مقوله سالمندی تغییر دهد، می خواهد که مسؤلیت‌پذیری طراحان و معماران را در ایجاد تغییرات اجتماعی، هویت شهری و حفظ محیط زیست ارتقا بخشد.

این پروژه خاص قصد دارد علاوه بر اینکه آغازگر شیوه نوینی در بهبود کیفیت محیط فیزیکی برای فضاهای عمومی و نیمه عمومی  منظقه است، تعریف زمان کهنسالی را از یک دوره ناتوانی و کسالت، به زمانی برای فراغت و آسایش تغییر دهد و برای سالمندان لحظات سبزتر و شادتری را در سالهای پایانی عمرشان رقم بزند.

به منظور تامین ۸ میلیون تومان هزینه اجرای این طرح به روش مشارکت جمعی یا کراودفاندینگ، صفحه ای در وبسایت دونیت طراحی شده که تمامی اطلاعات پروژه و میزان کمک های جمع آوری شده تا این لحظه در آن قرار داده شده است.

lahzeha.2nate.com

شما خواننده عزیز تنها حدود ۱۰ روز فرصت دارید که با کمک‌های هرچند اندک خود، قدمی مؤثر برای کمک به خلق لحظات سبزبرای  سالمندان این آسایشگاه بردارید.
امیدواریم که دسته قابل توجهی از مشارکت‌کنندگان در این حمایت از این پروژه و انتشار آن در شبکه های اجتماعی، خوانندگان خوب سایت آلامتو باشند.

The post آفرینش لحظه‌های سبز سالمندی appeared first on آلامتو.

آفرینش لحظه‌های سبز سالمندی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا